1515

Sparlån tar in 20 miljoner – spår lönsamhet 2018

Låneförmedlaren Sparlån tar in 20 miljoner kronor från en rad affärsänglar med Erik Fishbeck i spetsen. Pengarna ska användas till att utveckla tjänsten, som konkurerar med bolag som Lendify och Savelend.

Sparlåns grundade Jonathan Klein-Strandberg och Claes Melander.
Sparlåns grundade Jonathan Klein-Strandberg och Claes Melander.

Sparlån grundades 2014 av Jonathan Klein-Strandberg och Claes Melander, som i dag är vd respektive teknisk chef (CTO) för bolaget. 

Jonathan Klein har en bakgrund inom den traditionella finansmarknaden och har tidigare jobbat på Länsförsäkringar, Wasa Kredit och Svea Ekonomi. Claes Melander har tidigare studerat vid både Handelshögskolan och KTH och jobbat som konsult inom tekniska system för transaktioner och robothandel. 

Sparlån ägnar sig åt så kallad peer to peer-långivning, det vill säga förmedling av lån mellan privatpersoner. Bland konkurrenterna fins bland annat Lendify och Savelend.

Läs mer: Savelend tar in 11 miljoner – vill expandera utomlands 

Än så länge har Sparlån inte lyckats komma upp i några jättevolymer. Under 2016 omsatte bolaget 1,7 miljoner kronor och hade en förlust på 5,6 miljoner kronor. Men vd:n Jonathan Klein uppger att tillväxten är stark. 

”Vi har ökat omsättningen kraftigt i år. Och 2018 räknar vi med att nå en omsättning på uppemot 20-30 miljoner kronor och positivt rörelseresultat. Vi investerar mycket i produkten och i vår marknadsföring just nu”, säger han. 

För att lyckas med detta har Sparlån tagit in in 20 färska miljoner i riskkapital, vilket blev klart i maj i år, från en rad affärsänglar. Bland dessa kan nämnas Martin och Louise Wennberg, Christian Olofsson (NTL) och Erik Fishbeck (NTL), som tidigare investerat i över ett dussin startupbolag som Babyshop, Just Football, Tiptapp och Equilab.

Läs mer: Lendify vill låna 100 miljoner – för att finansiera utlåning

Pengarna ska bland annat användas för att utveckla produkten och öka antalet medarbetare från 11 till 14. På sikt överväger man att expandera utanför Sverige.

”Det finns mycket goda möjligheter att växa i Sverige med fler produkter och tjänster på vår marknadsplats. Men en utlandsexpansion är inte utesluten”, säger Jonathan Klein.

Han deltar inte i kapitalrundan, men förblir största ägare i bolaget även efter nyemissionen. Andra storägare är medgrundaren Claes Melander (NTL) och Patrik Gunnarsson, en av grundarna bakom Lånbyte (NTL). 

Ordförande i Sparlån är Torbjörn Ingemar Gunnarsson, en finansman med en bakgrund på bland annat ABB och HQ. Även han är delägare.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till databasen Nordic Tech List. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?