1515

Sparappen Klirr nästa fintech-stjärna

Sparappen Klirr tog hem förstaplatsen i inkubatorn Stings Fintech-program. Bolaget står redan i startgroparna för att lansera en egen sparlösning och aktiefond.

Sparappen Klirr fick första pris i Stings fintech-program.
Sparappen Klirr fick första pris i Stings fintech-program.

Klirr ser på ytan ut som en vanlig sparapp men är egentligen snarast ett fondbolag. Mobilappen rundar automatiskt av användarens köp uppåt så att några kronor sparas varje gång man handlar. Sparpengarna skickas sedan in i någon av bolagets tre aktieindexfonder.

”Vi är ett fondbolag med en unik distributionslösning”, säger Per Sköld, en grundarna till Klirr och tidigare medgrundare av ehandelssajten Bangerhead.

Klirr liknar sparappen Dreams som kommer att lanseras i Sverige i januari tillsammans med Ålandsbanken. Även det svenskgrundade bolaget Qapital, som numera endast är verksamt i USA, har en liknande lösning. 

Läs mer: Dreams ska få unga att spara mer

”Likheten är att vi båda försöker ta oss an uppgiften att få unga vuxna att spara mer genom att göra sparande kul. Vi skiljer oss på så sätt att de sätter upp ett målsparande till en resa eller liknande, vi sätter upp ett långsiktigt sparande med målet att spara för ekonomisk trygghet”, säger Per Sköld.

Intäkterna räknar de med ska komma från fondavgiften på den indexfond som kopplas till sparandet. På så sätt är Klirrs affärsmodell mest likt ett fondbolags.

”En viktig del i det här, utöver distributionen, är att bankernas fondavgifterna är höga. En ny produkt år 2015 måste vara både rolig, bra och billig”, säger Per Sköld. 

Idén kom i och med att Per Sköld förvaltade sparpengarna åt sin bror Nils Sköld, som är medgrundare av bolaget och arbetar som design director på Apegroup. Utöver de två bröderna är även Bangerheads marknadschef Rickard Liljeros medgrundare till Klirr.

De tre grundarna av Klirr Nils Sköld, Per Sköld och Rickard Liljeros flankerade av Fredrik Rosengren från Sting och affärsängeln Jane Walerud. Foto: Sara Mattsson.

Klirr har varit ett av tolv bolag som under hösten deltagit i inkubatorn Stings Fintech-program. Där har bolagen coachats av affärsängeln Jane Walerud, som bland annat var en av de första investerarna i Klarna, och Stings affärscoach och programansvarige Fredrik Rosengren.

Läs mer: Jane Waleruds lösning för att hitta nästa Klarna

”Jag tycker att vi har sett flera framgångsrika startups som har utmanat bankerna och som går bra. De använder sin snabbhet och modern teknik för att attackera de större. De större organisationerna är under attack”, säger Jane Walerud. 

En stor del av hösten har handlat om att få ut de nykläckta bolagen och träffa potentiella kunder.

”Vi har tvingat dem att prata med kunderna långt innan de ville det, och med fler än de ville fler gånger än de ville”, säger Fredrik Rosengren.

För Klirr som utsågs till programmets vinnare på tisdagskvällen väntar nu en spännande tid. De har varit igång sedan i våras och är nu ute och söker efter samarbetspartners.

”Vi behöver hitta en bankpartner för att bygga vår applikation ovanpå deras infrastruktur. Vi är runt nu och förhandlar med de flesta banker och hoppas vara klara snart. Det är lite först till kvarn som gäller”, säger Per Sköld.

 Söker ni finansiering också?

”Vi har ett par sådana diskussioner igång, det kommer att gå simultant med det stora utvecklingsjobbet som sätter igång när vi hittat rätt bankpartner”, säger Per Sköld. 

Läs även: Qapital fyller kassan och släpper eget betalkort


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?