1515

Spanska jobbappen satsar i Sverige – köper teknikprofilens bemanningsbolag

Den spanska jobbplattformen Jobandtalent, som finansieras av Softbank och Blackrock, köper det svenska bemanningsföretaget Pema. Säljare i affären är Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne, som 2016 blev majoritetsägare.

Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent (till vänster), är mycket nöjd med köpet av Tommy Jacobsons Pema.
Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent (till vänster), är mycket nöjd med köpet av Tommy Jacobsons Pema.

Jobandtalent är en digital plattform som för samman arbetssökande och uppdragsgivare med hjälp av maskininlärning, en sorts modern motsvarighet med ett traditionellt bemanningsföretag. 

Genom en app kan användarna leta efter jobb, skicka in en ansökan, ladda upp dokument och signera anställningsavtalet. Jobandtalent blir sedan arbetsgivare på pappret, som uppger att de följer gällande lagstiftning och praxis vad gäller lön och villkor i varje enskilt land.

Bolaget grundades i Madrid 2009 av Juan Urdiales och Felipe Navio och finns i dag i åtta länder: Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Mexiko, Colombia, Portugal och Sverige. Antalet kundföretag som hittar personal via Jobandtalent uppgår till över 1 500 globalt, enligt egen utsago.

I början av 2021 tog mjuvarubolaget in motsvarande 1 miljard kronor i nytt kapital från den japanska jätten Softbank och deras Vision Fund, samtidigt som de säkrade en kredit från Blackrock om knappt 850 miljoner kronor. En annan känd delägare är Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Bolaget är i första hand fokuserade på att hjälpa kundföretag inom logistik, e-handel, lager och industri att hitta arbetskraft. Under 2020 anställdes fler än 80 000 personer genom Jobandtalents plattform, samtidigt som omsättningen i fjol ökade med mer än 100 procent till motsvarande 5 miljarder kronor med ett positivt resultat.

Nu har Jobandtalent börjat etablera sig i Sverige på allvar. Som ett led i satsningen förvärvar man bemanningsföretaget Pema, som i fjol omsatte runt 600 Mkr. 

”Efter en noggrann kartläggning av den svenska bemanningsbranschen och en första kontakt med Pema och de största ägarna tidigare i år så har pusselbitarna fallit på sin plats. Vi är väldigt glada att vi nu kan tillkännage den här affären”, säger Tassos Karamouzis, Sverigechef på Jobandtalent, i en kommentar.

Pema har sina rötter och allra starkaste närvaro i Östergötland, men har totalt cirka 1 300 medarbetare i hela landet. Utöver de anställda får Jobandtalent tillgång till deras nätverk av kunder. Målsättningen är nu att nå intäkter över 1 miljard kronor i Sverige under 2022.

Parterna har däremot inte offentliggjort köpesumman i affären, men enligt Di:s uppgifter värderades Pema till ungefär 200 Mkr. 

Säljare är affären är Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne, som 2016 blev majoritetsägare i Pema vid sidan om grundaren Magnus Andersson samt Michael Gozzi.

”Vi har hittat en aktör inom bemanningsbranschen som ligger i framkant och som kommer att förstärka vårt erbjudande på marknaden. Jag kommer att följa bolaget på nära håll och fortsätta bidra till dess utveckling”, säger grundaren Magnus Andersson.

Tommy Jacobson har gjort sig känd som en profil inom tekniksektorn, och är bland annat delägare i Truecaller och Zound Industries genom sitt andra investeringsbolag Zenith.

”Vi har i Jobandtalent funnit en bra och långsiktig ägare till Pema-koncernen. De kommer att kunna satsa och vidareutveckla verksamheten på ett bra sätt”, kommenterar Tommy Jacobson.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?