1515
Annons

SpaceX-raket exploderade vid testlandning

Elon Musks rymdbolag SpaceX har haft en olycka för andra gången på två månader. En av bolagets raketer har exploderat vid en testlandning. ”Vi hade ännu en mycket bra flygning. Vi måste bara jobba lite på landningen”, sade John Insprucker från SpaceX i företagets webbsändning.

En av SpaceX raketer har exploderat vid landning.
En av SpaceX raketer har exploderat vid landning.Foto:Susan Walsh/John Raoux

En prototyp av den raket SpaceX hoppas kunna flyga till Mars lyfte utan problem från basen i Boca Chica i Texas.

I luften, dryg en mil upp i atmosfären, stängde den planenligt ner sina motorer och genomförde en rad lyckade tester i ett horisontellt läge.

Men när raketen SN9, eller ”Serial Number 9”, skulle tillbaka till jorden, i ett vertikalt läge, uppstod problem och raketen hamnade i fel vinkel. Den landade i en öronbedövande krasch och exploderade i ett eldhav. Inga människor skadades vid händelsen.

SpaceX vd Elon Musk var okarakteristiskt tyst efter olyckan. Före uppskjutningen skrev han ”Lämnar Twitter en stund”, och hade 18 timmar senare inte kommit tillbaka till den sociala plattformen.

När SpaceX förra prototyp av raketsystemet Starship i december i fjol exploderade i en flygning som i stora drag var liknade tisdagens skrev han på Twitter att ”Vi fick all data vi behöver” och ”Mars, här kommer vi!! Woohoo!!”.

Företaget har redan en annan raket, SN10. Den stod under tisdagen på en annan ramp nära olyckan, men ska inte ha skadats. Företaget uppger att det är redo för en ny uppskjutning ”inom den nära framtiden”.


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?