Spacex på väg att bli USA:s högst värderade startup
Det är inte bara Elon Musks rymdraketer som stiger mot skyarna. Även värderingen på miljardären rymdbolag Spacex rusar i värde och ser ut att bli USA:s högst värderade startup.
Jonas Leijonhufvud
Text
Elon Musk, grundare av Spacex.
Drygt 1.250 miljarder kronor. Så högt värderas Elon Musks rymdbolag Spacex sett till handeln i bolagets aktier på andrahandsmarknaden: Der skriver Reuters, med hänvisning till källor med insyn i situationen.
Enligt en av nyhetsbyråns källor överväger bolaget att nyemitterar aktier till en snarlik kurs senare i år. Om Spacex värdering etableras på denna nivå kommer bolaget att bli USA:s högst värderade startup, framför fintechjätten Stripe, som värderas till 1.150 miljarder kronor.
Hur många många aktier bolaget avser nyemittera är inte känt. Men Reuters konstaterar att det är vanligt för högt värderade, onoterade bolag att erbjuda andelar på andrahandsmarknaden för att skapa likviditet för tidiga investerare och medarbetare.
Reuters kunde inte avgöra om Spacex vd Elon Musk är en av säljarna. Han äger sedan tidigare 44 procent av bolaget, men kan vara i behov av kapital då han nyligen skrev på ett avtal om att köpa Twitter för 440 miljarder kronor.
Genom Spacex tävlar Elon Musk med Amazons grundare Jeff Bezos rymdbolag Blue Origin och miljardären Richard Bransons Virgin Galactic om att bli bäst i världen på kommersiella raketutskjutningar.
Spacex har inte kommenterat affären.
Elon Musk är även vd för elbilstillverkaren Tesla.
Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.
– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.
Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.
– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.
Expanderar globalt
Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.
Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år.
Fokus på värde och nytta
– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.