1515

Soundtraps vd om Spotify-affären: ”Det är otroligt roligt”

Spotify köper svenska Soundtrap, som i fjol värderades till över 200 miljoner kronor. ”Fantastiskt”, säger Soundtraps vd Per Emanuelsson.

Soundtraps vd Per Emanuelsson.
Soundtraps vd Per Emanuelsson.Foto:Press

Spotify köper Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en portabel musikstudio. Det är musikjättens första svenska förvärv sedan 2013.

”Fantastiskt. Det är otroligt roligt. Vi har pratat under en tid om den här affären”, säger Per Emanuelsson, Soundtraps vd, som avböjer att kommentera prislappen.

Soundtrap har sedan starten 2012 tagit in cirka 70 miljoner kronor i riskkapital och värderades i oktober 2016 till drygt 200 Mkr.

Läs mer: Spotify köper svenska musikbolaget Soundtrap

Bland bolagets ägare finns Industrifonden, musikproducenten Andreas Carlsson och Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

”Det här är en fantastiskt bra fit med Spotify. Vi matchar med Spotifys vision om att demokratisera musik generellt”, säger Per Emanuelsson.

Kommer Spotifys användare kunna skapa musik i appen?  

”Det som händer nu är att Soundtrap ska växa och investeras i. Vi kommer att jobba med många initiativ inom Spotify.”

Soundtrap har 35 anställda i Stockholm och omsatte i fjol en knapp miljon kronor. Samma år blev förlustresultatet 22 Mkr. Likt Spotify erbjuder bolaget en premiumversion av sin app för en fast månadskostnad.

Den relativt enkla programvaran har till exempel lockat lärare att använda tjänsten under musiklektioner.

”Vi har fångat in kreativa människor som inte gillar komplexiteten i vanliga musikprogram. Enkelheten gjorde att  tjänsten slog väldigt snabbt i skolor. Man kan förstås använda den till mer avancerade produktioner också”, säger Per Emanuelsson.

Soundtrap-chefen är, liksom Spotifys vd Daniel Ek, intresserad av både musik och programmering. Per Emanuelsson är utbildad systemvetare och har tidigare arbetat som bland annat gitarrlärrare.

”Jag är som många av oss en datanörd sedan barnsben och har programmerat så länge jag kan minnas – men också varit musiker”, säger Per Emanuelsson.

Sedan början av 2016 har Spotify genomfört nio bolagsförvärv. Syftet är ofta att komma åt ny teknik, personal och utforska nya användningsområden. 

De förvärvade bolagen har sysslat med allt från datadriven kundtjänst och innehållsrekommendationer har till att spåra upphovsrättsinformation med hjälp av blockkedjan.

Spotifys största förvärv hittills skedde 2014, då man köpte rekommendationstjänsten Echo Nest för en halv miljard kronor.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?