1515

Soundtrack Your Brand till USA – McDonalds blir första kund

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand har säkrat sitt första kontrakt i USA, med snabbmatsjätten McDonalds. Nu hoppas grundarna lira vidare på en stor men splittrad marknad för musik i butik.

Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars, Soundtrack your brands grundare.
Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars, Soundtrack your brands grundare.Foto:Soundtrack your brand

(Di Digital/New York) ”Bakgrundsmusik är musikbranschen som gud glömde”, berättar Andreas Liffgarden, medgrundare till Soundtrack Your Brand, under ett New York-besök.

Han och Ola Sars träffas för att presentera sitt intåg på den amerikanska marknaden. Första kund blir McDonalds.

”Nu är vi trygga med den modell vi utvecklat i Norden”, säger Andreas Liffgarden.

”Därför lanserar vi vår tjänst i USA, och vi har skrivit ett kontrakt med McDonalds”, fortsätter Ola Sars, även han medgrundare, tillika vd i bolaget.

Avtalet med McDonalds är ett av skälen till att bolaget nyligen tog in 27 Mkr från befintliga investerare, något Di Digital kunde avslöja på tisdagen.

Läs mer: Soundtrack your brand fyller fickorna med nytt kapital

Medan Spotify, en av bolagets delägare, tillgängliggör musik för konsumenter riktar sig Soundtrack Your Brand till restauranger, kaféer och butiker. När de spelar musik inom ramen för en kommersiell verksamhet krävs licenser och tillstånd. Branschen är splittrad mellan en rad små aktörer, och många potentiella kunder vet inte ens om att de bör betala för den musik de spelar.

Förutom att lösa praktiska problem, säger sig bolaget kunna öka försäljningen åt sina kunder, genom rätt mix av låtar. ”Bra musik ger effekt på affärerna”, säger Ola Sars.

USA-satsningen föregicks av en lansering i Sverige och andra skandinaviska länder.

”Man vill inte exportera problem”, berättar Andreas Liffgarden apropå att en vidare expansion hittills har fått vänta.

Det ramavtal som bolaget har tecknat med McDonalds i USA kan jämföras med ett fiskekort som ger svenskarna rätten att sälja sin tjänst direkt till snabbmatsrestauranger inom den amerikanska jättekoncernen.

Två säljare vid ett kontor i Seattle ska förhoppningsvis bearbeta dessa, liksom andra kunder i USA. Potentialen är stor, försäkrar Ola Sars, eftersom branschen är så splitrad och saknar en dominerande aktör.

Vi är en helt egen produkt.

Samtidigt som bolaget tar klivet över Atlanten, väljer det att marknadsföra sin produkt under ett annat namn. Istället för Spotify Business, ett namn som används i Norden, kommer tjänsten att kallas Soundtrack Business.

”Vi är en helt egen produkt”, säger Ola Sars om namnskiftet, som också föranleds av att han hoppas kunna expandera till marknader som Japan, där Spotify inte är verksamt.

Mer om Soundtrack Your Brands framtidsplaner i senaste Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/borsrasiusaochmiljardfonderisverige

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från F-secureAnnons

Så enkelt får du ett bra skydd mot cyberbrott – utan att det påverkar din dators prestanda

Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure
Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Genom att automatisera sina attacker kan cyberkriminella i dag slå till mot många och enkelt hitta offer som inte skyddat sina enheter tillräckligt väl. 

– Det är viktigt att hålla sina enheter uppdaterade och använda säkerhetsprogram på dem. På så vis undviker man kostsamma och integritetskränkande cyberbrott, säger Mikael Herrala på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Phishing, eller nätfiske, är en typ av cyberbrott som ökar kraftigt. Under 2020 inträffade 34% fler phishingattacker än året innan. Här manipulerar förövarna användare att självmant ge ifrån sig känslig information, som person- eller betaluppgifter, genom att exempelvis få dem att klicka på länkar i brådskande mejl, sms och i chattkonversationer. Informationen kan sedan utnyttjas vid brott eller säljas vidare i kriminella miljöer. 

– Nätfiske ökar kraftigt eftersom det fungerar och det kan automatiseras. Om man får ett oväntat meddelande eller erbjudande som är för bra för att vara sant, blockera avsändaren och radera därefter meddelandet, säger Mikael Herrala.

Ransomware är en annan typ av cyberbrott som ställer till allt mer skada. Genom att på olika sätt få in skadlig kod i offrets dator eller mobila enheter, kan hårddiskar och servrar kapas och krypteras. Offret uppmanas därefter av förövaren att betala en större lösen, till exempel med ospårbar kryptovaluta som Bitcoin, för att få tillbaka tillgången till sin data. 

En ny och ökande typ av cyberbrott är Trickbot, en dold programvara som bland annat tar sig in i offrets dator, öppnar en bakdörr och låter kriminella fjärrstyra datorn för att begå nya brott.

F-Secure TOTAL erbjuder ett brett skydd

Det finns bra och effektiva sätt att skydda sig mot den här typen av cyberbrott. F-Secure har utvecklat säkerhetsprogrammet F-Secure TOTAL för privatpersoner och småföretag. Det innehåller flera funktioner och ger ett heltäckande onlineskydd.

– Det skyddar mot mer än bara virus och skadliga program. Det kan blockera webbplatser som försöker lura dig på pengar eller komma åt personuppgifter. Dessutom skyddar det dina pengar när du gör bankärenden och handlar online, förklarar Mikael Herrala.

I skyddet ingår också en VPN-funktion som krypterar användarens internetanslutning för att förhindra att kriminella spionerar eller spårar användarens aktiviteter på nätet.

En annan bra funktion är lösenordshanteraren.

– Det är oerhört viktigt att ha långa lösenord och ha olika lösenord för alla sina olika tjänster. Men att komma ihåg dem är för svårt. Med en lösenordshanterare sker det sömlöst över alla dina olika enheter, säger Mikael Herrala.

I F-Secure TOTAL ingår också en avancerad föräldrakontroll som skyddar barn mot olämpligt innehåll på Internet.

F-Secure TOTAL fick prestigepris

I en oberoende jämförelse av AV-TEST, fick F‑Secure SAFE, som är en del av F-Secure TOTAL, de prestigefyllda utmärkelserna Best Protection och Best Performance för år 2020.

– Med F-Secure TOTAL får man ett bra skydd utan att det skapar prestandaförluster. Man kan streama filmer eller spela onlinespel och ändå ha ett fullgott skydd utan att det märks. Det passar hela familjen, avslutar Mikael Herrala.

Klicka här för att prova F-Secure TOTAL utan kostnad. 

 

Mer från F-secure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med F-secure och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?