1515

Soundtrack Your Brand tecknar avtal med Sonos – ska få företag att betala

Streamingbolaget Soundtrack Your Brand tecknar ett avtal med högtalarjätten Sonos. Med nya erbjudandet ”Soundtrack on Sonos” ska fler caféer, barer och butiker lockas betala för laglig streaming i offentliga miljöer. 

Ola Sars, medgrundare och vd för Soundtrack Your Brand.
Ola Sars, medgrundare och vd för Soundtrack Your Brand.Foto:Henrik Bjorkman

”Det här avtalet kan bli värt 625-770 miljoner kronor på årsbasis totalt”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack Your Brand.

Uträkningen bygger på att Sonos har sålt högtalare och högtalarsystem till närmare 300 000 småföretagskunder. Men många av dessa betalar fortfarande inte rätt taxa för streamad musik i offentliga miljöer. 

Sonos ska trycka på stenhårt för att få företagare att betala på rätt sätt.

Nu hoppas alltså parterna att locka dem att göra rätt genom att teckna avtal för nya tjänsten ”Soundtrack on Sonos”.

”Sonos är otroligt uppskattade bland många caféägare och små butiker. De ska trycka på stenhårt för att få företagare att betala på rätt sätt, så att artister får sin rättmatiga del av intäkterna”, säger Ola Sars, vd för Soundtrack Your Brand.

Lyfter satsnigen skulle de nya intäkterna vara välkomna för Sonos. Högtalarjätten omsatte visserligen hela 11 miljarder kronor 2018. Men marginalerna är tunna. Förlusten uppgick till 150 Mkr samma år. 

”Sonos går ju allt mer mot att vara en installationsprodukt. De säljer multiroom-system och högtalare som monteras i tak och väggar i lyxiga hem och butiktiksmiljöer. Mjukvara blir allt viktigare för dem och de ser att streaming kan bli en viktig återkommande intäkt”, säger Ola Sars.

Rent konkret handlar det om att Sonos integrerar Soundtrack Your Brands streamingtjänst med specialanpassade spellistor och över 50 miljoner låtar i sitt eget erbjudande. Sonos får en del av streamingintäkterna och har därmed ett incitament att locka sina kunder att betala.

Soundtrack Your Brands abonnemang kostar cirka 250 kronor per månad för en småföretagare. I priset ingår rätten att spela musiken i offentliga miljöer, för gäster och kunder, vilket alltså inte är tillåtet med vanliga privata konton på exempelvis Spotify, Deezer eller Apple Music.

Läs mer: Apple utmanar med ”Apple Music for Business” 

Enligt Ola Sars kostar missbruket av privata streamingkonton cirka 25 miljarder kronor i uteblivna musik-royalties för kreatörer och rättighetshavare. 

Totalt uppskattar Soundtrack Your Brand att över 20 miljoner småföretagigare i världen olagligt använder konsumenttjänster. Marknaden spås vara värd 90-100 miljarder kronor.

Soundtrack Your Brand startades 2013 som ett samriskbolag mellan grundarna och Spotify. Under åren har fler investerare anslutet sig, men Spotify äger fortfarande kring 15 procent av bolaget. Idag har Soundtrack Your Brand ett eget streamingsystem, egen musikdatabas och kunder i över 70 länder.

Affären har växt snabbt. Under 2017 dubblade Soundtrack Your Brand sina intäkter till 61 miljoner kronor. Men expansionen har samtidigt varit kostsam och bolaget noterade en rekordstor förlust på drygt 98 Mkr samma år.

Tidigare har Soundtrack Your Brand satsat på att sälja streamad musik till till småföretagare online. Man har även haft ett säljteam som sålt in tjänsten hos stora butikskedjor som McDonald's. 

Läs mer: Soundtrack Your Brand sparkar en femtedel av sina anställda 

Men i slutet av 2018 bestämde man sig för att lägga ner avdelningen för direktförsäljning, eftersom den inte presterat som önskat. Sedan dess har man fokuserat på försäljning på nätet och med hjälp av externa partners.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?