1515

Soundtrack Your Brand börjar skala – söker nytt kapital

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand ökade omsättningen till 10 Mkr i fjol och har nu nått 60 länder. Nu söker musiktjänsten för företag mer kapital.

Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars.
Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars.Foto:Press

Till skillnad från Spotify, som erbjuder strömmad musik till konsumenter, har Soundtrack Your Brand butikskedjor som kunder.

I samband med USA-lanseringen i våras fick bolaget McDonalds på kroken som global kund. Nyligen anslöt sig O’Learys, Gina Tricot och Sats till tjänsten, vilket ger bolaget en marknadsandel i Sverige på strax under 30 procent.

Denna gång har vi fått göra saker ordentligt.

Soundtrack Your Brand lanserade i Sverige under sommaren och hösten 2014. I fjol, det första hela verksamhetsåret, nådde bolaget en omsättning på 9,7 miljoner kronor, med 46 miljoner kronor i förluster.

Allt enligt plan, säger Andreas Liffgarden, Spotify-avhopparen som grundade bolaget tillsammans med Ola Sars.

”Vi har tagit Soundtrack Your Brand, med den marknadsrisk det innerbär att vara en startup, och bekräftat att produkten fungerar och att efterfrågan finns. Nu ska vi skala detta och göra det riktigt stort och riktigt bra”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: Telia går in i Soundtrack Your Brand

På månadsbasis var Soundtrack Your Brands omsättning nära tre gånger högre under 2015 än under 2014. Tillväxttakten har inte avtagit under det gångna halvåret, uppger bolaget.

”Våra investerare är supernöjda med det vi har åstadkommit. Vi har gjort det med höga marginaler och extremt lågt bortfall av kunder. De närmsta åren blir en riktigt kul resa”, säger Andreas Liffgarden.

Spotify äger i dag cirka 30 procent av Soundtrack Your Brand. Bolaget har hittills tagit in 170 Mkr i riskkapital från investerare som Creandum, Northzone, Telia Sonera och Wellington Partners. Den största injektionen, på knappt 90 Mkr, skedde förra sommaren.

Under året planerar Soundtrack Your Brand att ta in ytterligare finansiering. Vid årsskiftet hade bolaget 17 Mkr kvar i kassan, enligt den färska årsredovisningen.

”Det bästa man kan beväpna sig med är tid. Vi börjar alltid alla rundor i tid så vi hinner skapa ett intresse kring bolaget utan att vara på marginalen”, säger Andreas Liffgarden.

Läs mer: Så mycket växte Epidemic Sound i fjol

Bolaget vill inte uppge när man planerar att nå lönsamhet. Ola Sars, som lämnade amerikanska Beats Music innan Apple köpte bolaget för drygt 3 miljarder dollar 2014, är tacksam för aktieägarnas tålamod.

Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan.

”En bra sak med Sverige är att investerarna här har blivit så mogna att de förstår att det är värt att bygga en produkt innan man skalar. Denna gång har vi fått göra saker ordentligt”, säger Ola Sars.

Annat var det på Beats Music, innan uppköpet inför det som skulle bli Apples egen streamingtjänst Apple Music.

”Det amerikanska sättet är att sätta en helt galen plan och se hur det går. Det handlar om teori och extrapolering av tillväxtkurvor i Excel. Vi har gett oss fan på att göra detta riktigt genomtänkt”, säger Ola Sars.

Soundtrack Your Brand har i dag ett femtiotal anställda, varav fyra med bas i amerikanska Seattle.


Läs mer:

Foto:

Soundtrack Your Brand till USA – McDonalds blir första kund


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?