1515

Soundcloud växer med 89 procent – men förlusterna ökar

En investering på 1,3 miljarder kronor räddade i fjol musiktjänsten Soundcloud från undergång. Men än så länge har bolaget långt kvar till lönsamhet, visar en ny årsredovisning som Di Digital tagit del av, trots en stark tillväxt på intäktssidan.

Musiktjänsten Soundcloud grundades i Stockholm 2007 av Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Huvudkontoret flyttade strax efter det till Berlin.
Musiktjänsten Soundcloud grundades i Stockholm 2007 av Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Huvudkontoret flyttade strax efter det till Berlin.Foto:Andrew Harrer/Bloomberg

Den populära musiktjänsten Soundcloud, som grundades 2007 i Berlin av de två svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss, har sedan länge haft svårt att kapitalisera på sin stora användarskara.

Inte heller under 2016 ljusnade bolagets prekära finansiella ställning. Förlusterna växte nämligen med 45 procent och nettoresultatet landade på minus 775 miljoner kronor, enligt en färsk årsredovisning som Di Digital har tagit del av.

De blodröda siffrorna på sista raden beror i första hand på skenande utgifter i verksamheten. Försäljningskostnaderna steg till exempel med 136 procent mellan 2015 och 2016 och uppgick till 375 Mkr.

Läs mer: Twitter bränner en halv miljard på svenska Soundcloud

Årsredovisningen berättar att Soundclouds affärsmodell brottas med liknande bekymmer som sin svenska branschkollega Spotify. Drygt 71 procent av intäkterna flödade nämligen ut från bolaget till kreatörer, rättighetsinnehavare och andra externa intressenter. 

Därmed hjälpte det föga att Soundcloud uppvisade en försäljningstillväxt på 89 procent under 2016. De totala intäkterna landade på i sammanhanget rekordhöga 523 Mkr.

I linje med de nu bekräftade siffrorna medgav grundaren Alexander Ljung i början av 2017 att bolaget riskerade "att få slut på pengar" utan ytterligare finansiering. Det har tidigare ryktats att både Spotify och Google i omgångar varit sugna på att köpa Soundcloud, men ingen affär har träffats.

I augusti i fjol uppenbarade sig dock en räddningsplanka när Soundcloud säkrade en investering från banken The Raine Group och det Singapore-baserade riskkapitalbolaget Temasek. 

Läs mer: Soundclouds vd Alexander Ljung petas av nya ägarna 

Kapitalrundans storlek uppgick till 1,43 miljarder kronor, vilket bekräftas i årsredovisningen som Di Digital tagit del av. I samband med detta betalade Soundcloud dessutom tillbaka ett stort lån på drygt 600 miljoner kronor.

Sedan tidigare har Soundclouds nya vd Kerry Trainor meddelat att bolaget prognostiserar en försäljning på drygt 840 Mkr 2017. Det skulle i så fall innebära en tillväxt på ytterligare 60 procent sedan 2016.

I en intervju med Financial Times i början av mars berättade Kerry Trainor att Soundcloud "aldrig mått bättre finansiellt". Han pekade bland annat på att bolagets kostnadsbesparingsprogram, där man sommaren 2017 gjorde sig av med 40 procent av sin personalstyrka, gett effekt.

Sedan 2015 har Soundclouds värdering slaktats från drygt 5 miljarder kronor till nuvarande 1,2 miljarder kronor.

Läs mer: Soundcloud: Vi är här för att stanna 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?