1515

Soundcloud i avtal med Sony - utmanar Spotify

Streamingjätten Soundcloud bekräftar uppgifter om att man tecknat ett avtal med Sony Music. Det svenskgrundade bolaget, med 175 miljoner lyssnare, står nu redo att utmana Spotify och Apple Music med en egen prenumerationstjänst i USA och andra länder senare i år.

Soundclouds svenska grundare Alexander Ljung och Eric Wahlforss.
Soundclouds svenska grundare Alexander Ljung och Eric Wahlforss.

“Idag är en stor dag för bolaget. Med Sony Music Entertainment ombord har vi nu avtal med alla de stora skivbolagen”, säger Alexander Ljung, vd och medgrundare på Soundcloud med bas i Berilin.

Det var i torsdags som uppgifter om affären läckte till nyhetssajten Music Business Worldwide, MBW. Nu bekräfar Soundcloud avtalet med Sony, som bland annat kommer att öka antalet låtar tillgängliga i tjänsten och ge Sonys artister en extra intäktsström.

Enligt ett pressmeddelande fån Soundcloud ska avtalet ses som ytterligare ett steg i bolaget kommercialisering. I augusti 2014 lanserade man en annonsplatform och senare i år ska man introducera en prenumerationstjänst i USA och flera andra länder, heter det.

Enligt MBW betalar Soundcloud i alla fall delvis med aktier i det egna bolaget vilket innebär att Sony blir aktieägare i Soundcloud. Sony ska också delta när Soundcloud tar in sin nästa finansieringsrunda, enligt sajten. Soundcloud har dock inte bekräftat dessa uppgifter, enligt Techcrunch.

Läs mer: Musiktjänsten Soundcloud tar jättelån

Soundcloud grundades av svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss, men har sitt huvudkontor i Berlin. Sedan starten har bolaget varit känt för att locka miljontals musikskapare och musikälskare till sin plattform som byggt på kreativitet, snarare än royalties och andra rättighetsintäkter. Hela 175 miljoner människor världen över använder idag tjänsten varje månad. Men kostnaderna har varit höga och intäkterna har hittills varit små.

Hoppet knyts nu till denna nya prenumerationstjänst som utmanar konkurrenter som Spotify, Apple Music, Pandora, Deezer och Tidal.

Avtalet med Sony Music är avgörande eftersom det japanska skivbolaget är världens största. Ett avtal med Warner Music har varit färdigt sedan länge och tidigare i år meddelade Soundcloud att avtalet med Universal är klart.

Läs mer: Soundcloud i avtal med skivjätten Universal

Eftersom alla de viktigaste avtalen nu är på plats, och att lanseringen av streamingtjänsten redan är ett kvartal försenad, kan man gissa att Soundclouds Spotify-utmanare snart kommer att ha premiär.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?