1515

Soundcloud Go är ingen Spotify-dödare

Snygg design, men rörig känsla och svår att överblicka. Di Digital har testat Soundclouds nya prenumerationstjänst för strömmad musik.

(Di Digital/San Francisco) För fyra veckor sedan lanserades Soundcloud Go i USA, en förväntad uppdatering av Soundclouds repertoar. Musiktjänsten släpptes först i USA, men sägs även vara på gång att rullas ut i Europa efter att Soundcloud utökade sina rättighetsavtal med Sony/ATV tidigare i veckan.

Utbudet i tjänsten är till synes långt mycket större än hos konkurrenter som Spotify och Apple Music. 125 miljoner låtar jämfört med runt 30 miljoner. Men i mitten av mars i år hade Soundcloud 110 miljoner uppladdningar gjorda av Soundcloud-användare, vilket i så fall innebär att cirka 15 miljoner låtar tillkom med Go. 

Och frågan är hur Soundcloud Go mäter sig med Spotify? Di Digital har testat:

När jag loggar in i Soundcloud-appen syns inte ett spår av Soundcloud Go. Jag måste gå in i min profil och välja Soundcloud Go i listan för att få upp erbjudandet om att registrera mig. Jag gör det och får en 30-dagars gratisperiod, för att sedan betala 12,99 dollar i månaden i IOS-appen. På webben kostar tjänsten 9,99 dollar i månaden (det högre priset i IOS beror på att Apple tar 30 procent). För priset får användarna tillgång till musik från populära artister, annonsfri lyssning och möjlighet att synka låtar offline. 

Soundcloud Go

Väl inne i appen ser jag som vanligt ett flöde av inlägg gjorda av dem jag följer på Soundcloud. Jag söker på en artist, Rihanna, och får upp att det finns 322 Soundcloud Go-resultat. Högst upp i sökresultatet ligger de mest spelade låtarna, men det är oklart om det går att hitta hela album. Låtarna ligger i ett enda långt flöde, utan avgränsningar för till exempel mest spelade låtar eller album.

Soundcloud Go Rihanna

Flödet känns rörigt och oöverskådligt, till skillnad från Spotifys strukturerade flöde när man söker på en artist och resultatet är uppställt i mellanrubriker som till exempel toppresultat, låtar, artister och album.

Jag går vidare med att söka på Bruce Springsteen, en klassiker tänker jag men det är tydligt att Soundcloud-publiken inte är några direkta fans. Rihanna har miljontals spelningar av sina låtar, medan Bruce Springsteen har väldigt få.

Soundcloud Go Bruce Springsteen

I appen finns fyra flikar längst ner - hem, sök, användare och låten som spelas. Under användarikonen går det att samla gillade låtar, senaste stationer man har lyssnat på och spellistor. Designen är enkel och snygg, och här blir innehållet klart mer överskådligt.

I hemfliken finns en knapp för att komma till en lista där man kan upptäcka ny musik under rubriker som trendar och audio. Där är också musiken och ljudet uppdelad i olika genrer. Men knappen är liten och svår att hitta. Vana Soundcloud-användare och appanvändare i allmänhet har säkert inga problem, men frågan är om nya användare hittar dit. Symbolen är en pil som pekar nedåt, medan det i Spotify är den numera vanliga listan med tre ränder som tar en vidare till en meny.

Soundcloud Go Collection

Men det går att hävda att värdet i Soundcloud inte ligger i tydliga uppställningar av musik och artister, utan istället i mångfalden och mängden musik som finns där. Ett innehåll som sagt till mångt och mycket är skapat av Soundclouds stora användarbas och community. 

Soundcloud har 12 miljoner så kallade ”creators” av musik och hela 175 miljoner användare som lyssnar på varje månad. Rättigheterna som kommer med Go har säkerligen också stor betydelse för att man faktiskt får behålla ljudspår på plattformen. Till exempel låtmixar, som har ställt till det för Soundcloud tidigare på grund av rättighetsfrågan.

Ska man jämföra Soundcloud Go med Spotifys tjänst är det dock en bra bit kvar till tydlighet och användbarhet, särskilt för nya användare. Och det gäller för Soundcloud att börja lyckas ta betalt för Go, då bolaget knappt har haft några intäktskällor och dragits med stora förluster.

Nej, någon Spotify-dödare är inte Soundcloud Go. Åtminstone inte än.


Fakta: Soundcloud Go

  • Är: en musiktjänst för strömmad musik.
  • Pris: 9,99 dollar på Soundcloud.com och i Android, 12,99 dollar i IOS.
  • Antal låtar: Soundcloud har totalt 125 miljoner låtar, varav 110 miljoner redan fanns innan Go släpptes den 29 mars 2016.
  • Finns: än så länge bara i USA, men verkar vara på väg att lanseras i Europa.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?