1515

Soundcloud Go är ingen Spotify-dödare

Snygg design, men rörig känsla och svår att överblicka. Di Digital har testat Soundclouds nya prenumerationstjänst för strömmad musik.

(Di Digital/San Francisco) För fyra veckor sedan lanserades Soundcloud Go i USA, en förväntad uppdatering av Soundclouds repertoar. Musiktjänsten släpptes först i USA, men sägs även vara på gång att rullas ut i Europa efter att Soundcloud utökade sina rättighetsavtal med Sony/ATV tidigare i veckan.

Utbudet i tjänsten är till synes långt mycket större än hos konkurrenter som Spotify och Apple Music. 125 miljoner låtar jämfört med runt 30 miljoner. Men i mitten av mars i år hade Soundcloud 110 miljoner uppladdningar gjorda av Soundcloud-användare, vilket i så fall innebär att cirka 15 miljoner låtar tillkom med Go. 

Och frågan är hur Soundcloud Go mäter sig med Spotify? Di Digital har testat:

När jag loggar in i Soundcloud-appen syns inte ett spår av Soundcloud Go. Jag måste gå in i min profil och välja Soundcloud Go i listan för att få upp erbjudandet om att registrera mig. Jag gör det och får en 30-dagars gratisperiod, för att sedan betala 12,99 dollar i månaden i IOS-appen. På webben kostar tjänsten 9,99 dollar i månaden (det högre priset i IOS beror på att Apple tar 30 procent). För priset får användarna tillgång till musik från populära artister, annonsfri lyssning och möjlighet att synka låtar offline. 

Soundcloud Go

Väl inne i appen ser jag som vanligt ett flöde av inlägg gjorda av dem jag följer på Soundcloud. Jag söker på en artist, Rihanna, och får upp att det finns 322 Soundcloud Go-resultat. Högst upp i sökresultatet ligger de mest spelade låtarna, men det är oklart om det går att hitta hela album. Låtarna ligger i ett enda långt flöde, utan avgränsningar för till exempel mest spelade låtar eller album.

Soundcloud Go Rihanna

Flödet känns rörigt och oöverskådligt, till skillnad från Spotifys strukturerade flöde när man söker på en artist och resultatet är uppställt i mellanrubriker som till exempel toppresultat, låtar, artister och album.

Jag går vidare med att söka på Bruce Springsteen, en klassiker tänker jag men det är tydligt att Soundcloud-publiken inte är några direkta fans. Rihanna har miljontals spelningar av sina låtar, medan Bruce Springsteen har väldigt få.

Soundcloud Go Bruce Springsteen

I appen finns fyra flikar längst ner - hem, sök, användare och låten som spelas. Under användarikonen går det att samla gillade låtar, senaste stationer man har lyssnat på och spellistor. Designen är enkel och snygg, och här blir innehållet klart mer överskådligt.

I hemfliken finns en knapp för att komma till en lista där man kan upptäcka ny musik under rubriker som trendar och audio. Där är också musiken och ljudet uppdelad i olika genrer. Men knappen är liten och svår att hitta. Vana Soundcloud-användare och appanvändare i allmänhet har säkert inga problem, men frågan är om nya användare hittar dit. Symbolen är en pil som pekar nedåt, medan det i Spotify är den numera vanliga listan med tre ränder som tar en vidare till en meny.

Soundcloud Go Collection

Men det går att hävda att värdet i Soundcloud inte ligger i tydliga uppställningar av musik och artister, utan istället i mångfalden och mängden musik som finns där. Ett innehåll som sagt till mångt och mycket är skapat av Soundclouds stora användarbas och community. 

Soundcloud har 12 miljoner så kallade ”creators” av musik och hela 175 miljoner användare som lyssnar på varje månad. Rättigheterna som kommer med Go har säkerligen också stor betydelse för att man faktiskt får behålla ljudspår på plattformen. Till exempel låtmixar, som har ställt till det för Soundcloud tidigare på grund av rättighetsfrågan.

Ska man jämföra Soundcloud Go med Spotifys tjänst är det dock en bra bit kvar till tydlighet och användbarhet, särskilt för nya användare. Och det gäller för Soundcloud att börja lyckas ta betalt för Go, då bolaget knappt har haft några intäktskällor och dragits med stora förluster.

Nej, någon Spotify-dödare är inte Soundcloud Go. Åtminstone inte än.


Fakta: Soundcloud Go

  • Är: en musiktjänst för strömmad musik.
  • Pris: 9,99 dollar på Soundcloud.com och i Android, 12,99 dollar i IOS.
  • Antal låtar: Soundcloud har totalt 125 miljoner låtar, varav 110 miljoner redan fanns innan Go släpptes den 29 mars 2016.
  • Finns: än så länge bara i USA, men verkar vara på väg att lanseras i Europa.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?