1515

Sophie Stenbeck och Per Brilioth investerar i svensk ryttarapp – galopperar in i USA

Ztabler med ryttarträningsappen Ridely har expanderat till USA och Storbritannien. Nu tar bolaget in pengar från befintliga och nya investerare – bland andra Sophie Stenbeck som själv är en aktiv ryttare.

Ingrid Sundqvist, medgrundare och vd för Ztabler med ryttarappen Ridely. Här med sin häst Nikita.
Ingrid Sundqvist, medgrundare och vd för Ztabler med ryttarappen Ridely. Här med sin häst Nikita.

Ryttarappen Ridely, som utvecklas av startupbolaget Ztabler, har hittills laddats ner över 150 000 gånger. Appen har 20 000 aktiva användare i månaden, hälften i Sverige och hälften i USA och Storbritannien. Tillväxten i USA har gått snabbt sedan appen släpptes där i höstas och lanserades officiellt under våren.

Ztabler tar nu in en investering på 8,2 miljoner kronor, bland andra från Sophie Stenbeck som också är partner på Max Ventures i New York men går in i Ridely privat. 

”Det som är extra roligt med Sophie Stenbeck är att vi gärna vill ha en investerare i USA för att det är vår stora tillväxtmarknad. Men hon är inte bara en erfaren investerare, utan har också många hästar, är en aktiv ryttare och har många kontakter inom ridsporten”, säger Ingrid Sundqvist, medgrundare och vd för Ztabler.

I Sverige finns det en halv miljon ryttare, medan det i USA finns 7 miljoner. 

”Det som är coolt är att våra användare där är så galet engagerade. Har vi minsta lilla bugg så hör de av sig direkt”, säger Ingrid Sundqvist.

Hon har själv har ridit mycket och äger en häst tillsammans med sin dotter. Idén till Ridely fick hon på ett tåg under 2016, när hon läste en artikel om fiske- och jakttjänsten Fishbrain på Di Digital. 

”Jag tänkte att varför finns det inte en sådan app för ryttare?”

Samma år startade hon bolaget tillsammans med Totta Ogander, som är finanschef på Ztabler, och Erika Hjertén, som är aktiv delägare men inte operativ i bolaget. 

Sophie Stenbeck har öppnat dörrar för Ridely, som nu har gjort filmaterial till appen med världskända tränare. En av dem är Helena Stormanns, som bland annat har tränat den amerikanska ryttaren Jessica Springsteen – dotter till Bruce Springsteen – och bor i Wellington, Florida, på vintrarna där Sophie Stenbeck har en hästgård.

”Sophie ser verkligen nyttan med själva appen. En del investerare kan ju tänka att det är rätt nisch och ett bra team, men hon tycker att det är ett jättebra verktyg i en ryttares vardag”, säger Ingrid Sundqvist.

Läs också: Sophie Stenbeck letar guldkorn i Sverige: ”Handlar om att investera smart”

Nya investerare i Ridely är också ryttarna Charlotte McAuley, som tidigare har ridit i det svenska landslaget, och Mark McAuley, som är med i det irländska ridlandslaget.

Även Per Brilioth, till vardags vd på VNV Global, går in med pengar i bolaget för tredje gången och är en aktiv rådgivare till grundarna. Almi Invest är också med och investerar och har med Karin Edström, investment manager på Almi Invest, i Ztablers styrelse.

Med pengarna ska Ridely utvecklas och marknadsföras ännu mer. I dag är teamet på Ztabler nio personer, varav fem personer i Sverige, en landschef i USA och en i Storbritannien samt två utvecklare i Polen. Innan sommaren är planen att anställa en kvalitetsansvarig för att testa appen, och i höst en tillväxtchef.

I Ridely kan en ryttare ta del av videoklipp och råd från tränare, logga sina träningar och följa sin utveckling över tid. Man jobbar med kända tränare på de olika marknaderna, som medverkar i videoklipp och även fungerar som influencers med att locka in nya ryttare att använda appen.

I maj lanserades också funktioner för att sätta mål och lista deluppgifter för att komma dit. Appen finns som en gratisversion med premiumfunktioner att köpa till. Intäkterna är än så länge små och hur många betalande användare Ridely har vill Ingrid Sundqvist inte gå ut med.

”Vi har en plan för vilken konvertering och vilka intäkter vi ska nå i år och den följer vi än så länge”, säger hon.

Ridely är dock inte ensamma om att vilja vinna ryttarnas gunst. Det finns ett par andra svenska appar, Ridesum och Equilab som också riktar sig till ryttare, men de skiljer sig på några punkter. Ridesum har till exempel streamade ridlektioner, medan Ridely satsar på inspelat material, målsättning och en träningskalender.

”Det är roligt att det är tre svenska appar som är på frammarsch. Men det finns ingen som har tagit över och dominerar marknaden än”, säger Ingrid Sundqvist.

Läs även: Hans hästapp har 750 000 användare – får hjälp på traven av känd investerarduo


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?