1515
Annons

Sophia Bendz satsar på nybakat fintechbolag

Tyska Cherry Ventures, med Spotifyprofilen Sophia Bendz som partner, är största investerare när svenska Bits Technology tar in knappt 11 miljoner kronor i finansiering. Bolaget är en underleverantör i fintechsektorn. 

Sophia Bendz, General Partner på Cherry Ventures. Till höger: Bits Technologys grundare Jonatan Klintberg, vd, Robin Lantz och Fredrik Eriksson.
Sophia Bendz, General Partner på Cherry Ventures. Till höger: Bits Technologys grundare Jonatan Klintberg, vd, Robin Lantz och Fredrik Eriksson.

Svenska Bits Technology tar in 1 miljon euro, närmare 11 miljoner kronor, i en tidig, så kallad ”såddrunda”. Bolagets mål är att förnya och förenkla sättet globala teknikbolag bygger finansiella produkter. 

Tillskottet ska i första hand möjliggöra rekrytering av ingenjörer och och affärsutvecklare, enligt ett pressmeddelande. 

Rundan leds av tyska Cherry Ventures, som tidigare backat svenska startupbolag som Juni och Hedvig. 

Spotifys första informationschef Sophia Bendz är idag partner på Cherry Ventures.

”Vi är drivna av att backa team och bolag som kan förenkla och förbättra för kunden. Bits gör det betydligt enklare att bygga finansiella tjänster genom att tillhandahålla en plattform som automatiserar hanteringen av andra fintechbolags infrastrukturleverantörer. Det leder till kortare ledtider och snabbare expansionstakt, vilket gynnar hela ekosystemet”, säger hon.

Bakom Bits Technology står grundarna vd Jonatan Klintberg, Robin Lantz och Fredrik Eriksson. De har ägnat de senaste 10 åren åt att jobba på framgångrika fintechbolag som Tink och Klarna, samt på amerikanska teknikjättar som AWS och Apple. 

”Genom åren har vi sett en ökad tillgång av tjänster som utvecklare kan använda för att bygga sina produkter. Detta är i grunden positivt, men vad vi även har sett är en förlängd process innan produkterna når marknaden, vilket är relaterat till det tidskrävande arbete av att bygga alla dessa integrationer. Det är detta vi löser med Bits”, säger Jonatan Klintberg, medgrundare och vd på Bits.

Den globala så kallade Open Banking marknaden fortsätter att växa och spås nå 48 miljarder dollar år 2026, från 15 miljarder dollar år 2021, enligt bolaget. 

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Mor och dotter får in Evolution-topp som ny storägare – växer med 370 procent

Hudvårdsmärket Under Your Skin har gått från hemmasnickeri till internationell e-handel.

Nu får bolaget in en ny storägare i form av Joel Citron, som är ledamot i börsjätten Evolution styrelse, och blickar västerut. 

”Vi har vuxit oss starka på den svenska marknaden nu”, säger bolagets vd och medgrundare Lovisa Hahn. 

Christina och Lovisa Hahn grundade Under Your Skin 2016.
Christina och Lovisa Hahn grundade Under Your Skin 2016.Foto:Press.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera