1515
Annons

Sophia Bendz investerar i walkie talkie-app

Den tidigare Spotifyprofilen Sophia Bendz investerar i walkie talkie-appen Roger, som lanseras på tisdagen. Det skriver nyhetssajten Breakit.

Affärsängeln Sophia Bendz tror voice kommer att ersätta typing på många områden
Affärsängeln Sophia Bendz tror voice kommer att ersätta typing på många områden

De före detta Spotify-kollegorna Ricardo Vice Santos och Andreas Blixt släpper under tisdagen walkie talkie-appen Roger. Bakom dem står en rad tunga profiler, bland andra affärsängeln Sophia Bendz, tidigare marknadsdirektör på Spotify.

Hur mycket förtegna tar in är hemligt. Men grundarna bekräftar att det rör sig om miljonbelopp, enligt nyhetssajten Breakit.

Roger är en app för att skicka korta ljudfiler till vem som helst, även de som inte har laddat ner appen. Ett 70-tal liknande tjänster finns redan i Apples App store.

”Vårt mål är att människor ska börja prata med varandra igen, utan att behöva ta hänsyn till tidsskillnad”, berättar Andreas Blixt för Breakit.

Liksom Ricardo Vice Santos bor Andreas Blixt i New York.

Iden om en walkie talkie-app föddes när Ricardo Vice Santos gick in i en lyktstolpe i New York, samtidigt som han höll på att sms:a med en kompis i Sverige.

”Så här kan vi inte ha det”, sa han till Andreas Blixt och de två kompisarna började jobba på en lösning.

Sophia Bendz säger att hon tror både på idén och personerna bakom.

"Jag tror att voice kommer att ersätta typing på många områden framöver och även om det finns 70 walkie talkie-appar i App store så har ingen av dem lyckats få mig eller mina vänner att bli sugna på att använda dem. Det handlar om att bygga en produkt som användarna älskar att använda", säger hon till Breakit.

Sophia Bendz är enligt Linkedin även VC-partner på Beta Angels och sitter i styrelserna för Unibet, eTraveli och Norstedts.

Sammanlagt fyra personer jobbar med att utveckla Roger från kontoret i Soho, New York. Appen kommer att finnas i App Store från och med den 8 december.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?