1515

Sophia Bendz: Därför kommer nästa gigant från Europa

Nästa techjätte är inte amerikansk eller kinesisk, utan europeisk, menar Sophia Bendz på riskkapitalbolaget Atomico. ”Vi har fler utvecklare i Europa än vad USA har”, säger hon till Di Digital.

Sophia Bendz på riskkapitalbolaget Atomico är på plats på Slush i Helsingfors.
Sophia Bendz på riskkapitalbolaget Atomico är på plats på Slush i Helsingfors.Foto:Jesper Frisk

(Di Digital/Helsingfors) ”När Skype och Spotify startades fanns ingen startupscen i Stockholm. Om du ville resa pengar fick du flyga till Silicon Valley. I dag är det helt annorlunda. Det kommer flygplan med investerare från USA för att träffa europeiska entreprenörer”, säger Sophia Bendz när Di Digital träffar henne på tech-konferensen Slush i Helsingfors.

Hon är investeringsrådgivare på riskkapitalbolaget Atomico som grundades av Skype-miljardären Niklas Zennström och som i våras stängde sin fjärde fond, på över 6 miljarder kronor.

Förutom att själv vara ängelinvesterare och styrelseproffs har hon en bakgrund som marknadsföringschef på Spotify.

På Slush har hon och Atomico presenterat sin årliga rapport över den europeiska startupscenen. Bilden som målas upp i rapporten är en europeisk tekniksektor som är stadd i snabb tillväxt. I år kommer investeringarna till europeisk tech landa på omkring 160 miljarder kronor, och därmed krossa fjolårets rekord, spår Atomico.

Läs mer: Atomico: Europeisk tech krossar rekorden i år

Förutsättningarna finns där för att ett europeiskt techbolag ska växa till bolag i 100 miljarderdollarsklassen menar hon.

En av dem är att grundarna inte säljer för tidigt.

”Nu hoppas vi att europeiska entreprenörer håller ut och inte blir uppköpta. Jag är glad och stolt över vad Daniel Ek och Martin Lorentzon har gjort med Spotify. De vill bygga det större och större", säger hon.

Läs även: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify” 

I rapporten menar Atomico dessutom att den europeiska scenen står på egna ben, och är fullt jämförbar med den kinesiska eller amerikanska.

"Vi har många erfarna entreprenörer. De som har drivit en startup vill inte jobba på en bank. De vill bli ängelinvesterare eller starta ett nytt bolag. Det finns en återvinning av talang. Dessutom finns fler ängelinvesterare än tidigare, och de erbjuder inte bara pengar utan kunskap”, säger Sophia Bendz och fortsätter:

”Vi har fler utvecklare i Europa än vad USA har”.

Enligt rapporten har Europa 5,5 miljoner utvecklare medan USA har knappt 5 miljoner.

En annan viktig trend i Europa är att allt fler storbolag närmar sig startupscenen.

”När de här stora företagen digitaliseras så händer det väldigt mycket väldigt snabbt. Digitaliseringen är inte bara något som startupbolagen gör, utan något som alla berörs av.”

I förra årets rapport pekade Atomico ut så kallade deeptech-bolag som något att hålla ögonen på. Dessa sysslar med bland annat AI, förarlös teknologi eller verkar i gränslandet mellan hårdvara och mjukvara.

I år har investeringarna i europeisk deeptech vuxit med 40 procent till motsvarande knappt 30 miljarder kronor. Mer är att vänta enligt Sophia Bendz.

”Vi ser en imponerande tillväxt, både när det gäller investeringar och bolag. Det saktar inte ned heller, utan vi är bara i början av det."

Kryptoteknologi och ICO:er, eller initial coin offerings, är andra heta områden enligt Sophia Bendz. Den senare tekniken innebär att andelar i nya kryptovaluteprojekt byts mot andra kryptovalutor eller vanliga valutor. Under 2017 har mer än 25 miljarder kronor samlats in i ICO:er.

Läs mer: Atomico: Här är trenderna som dominerar Europas techsektor

Atomico följer trenden noggrant berättar Sophia Bendz, även om de än så länge inte har något kryptorelaterat företag i portföljen.

”Nya sätt att applicera blockkedjetekniken, som i detta fall när den korsbefruktas med crowdfunding, är spännande. Men regelverket har inte hunnit med och än så länge befinner sig ICO:er fortfarande i ett tidigt stadie”, säger hon och fortsätter:

”Det finns en nyfikenhet i Sverige kring nya teknologier och hur de kan användas. Ett imponerande exempel är Riksbankens utredning kring att ge ut en e-krona.”

Läs även: Då kan e-kronan vara här: "Ett långsiktigt projekt" 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjar sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren får vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterar hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet heter Salesforce Live och arrangeras av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger: 

– Under 90 tempofyllda minuter inspireras vi av nya sätt att tänka, och tar del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen får vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltar Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättar om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Anmäl dig här 

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?