1515

Sony öppnar startup-accelerator i Sverige

Sony startar en svensk accelerator för att förstärka innovationssatsningen i Lund. Nu ska teknikjätten ta fram nya tjänster och produkter i samarbete med den lokala startupscenen.

Från vänster: Anders Ahlgren, Shinji Odashima, Johan Svenér, Sony.
Från vänster: Anders Ahlgren, Shinji Odashima, Johan Svenér, Sony.Foto:Fredrik Norrlid

Sony Seed Acceleration Program lanserades i Tokyo i april 2014. Acceleratorn ska ta tillvara på och utveckla anställdas idéer om produkter och tjänster som kan ge teknikjätten nya affärsområden och nya intäkter. 

Sedan starten har 550 idéer presenterats av 1500 anställda i Japan. I sju omgångar har idéerna bedömts av en jury bestående av såväl koncernledning som av representanter från Tokyos lokala startup-community. De idéer som valts ut får sedan utvecklas av de anställda under tre till sex månader, för att därefter gå vidare till kommersialisering inom koncernen. 

”Vi letar efter produkter och tjänster som inte finns inom Sony i dag. Det ska vara sådant som kan skapa nya intäkter för oss och det ska gå att ta till marknaden inom två år”, säger Shinji Odashima som har det globala ansvaret inom Sony för att skapa nya affärer genom Seed Acceleration Program.

 

Det ska vara sådant som kan skapa nya intäkter för oss och det ska gå att ta till marknaden inom två år.

 

För att hitta fler innovationer som kan ge nya intäkter tar Sony nu för första gången sin acceleratorverksamhet utanför Japan. Nu blir Sverige och utvecklingsenheten i Lund bas för den europeiska versionen av acceleratorprogrammet.

”Vi tror att vi kan fånga upp helt andra idéer här än i Tokyo. Europa är en marknad med andra förutsättningar och andra kunder. Vi räknar med att det också kommer att synas på idéerna som pitchas”, säger Shinji Odashima.

Hittills har fem produkter sprungna ur Seed Acceleration Program kommit ut på marknaden, bland annat en universalfjärrkontroll som bygger på e-bläck och som är anpassad för det smarta hemmet samt ett uppkopplat klockarmband. Dessutom har man ingått två samarbeten med andra företag som resulterat i ett smart lås för ytterdörrar och en drönare.

”Vi bedömer från fall till fall om det är produkter som vi själva ska lansera själva eller om det bäst lanseras tillsammans med en partner. I vissa fall kommer vi säkert att kunna knoppa av produkter eller tjänster i egna bolag också”, säger Shinji Odashima.

Att acceleratorn hamnar i södra Sverige förklarar Shinji Odashima med att regionen har en levande startup-kultur och en historia av innovativt tänkande kring mobilitet.

”Vi har identifierat regionen kring Lund, Malmö och Köpenhamn som ett av de mest innovativa områdena i Europa. Här finns också en stor uppsättning intressanta startups”, säger han.

I Tokyo har Seed Acceleration Program öppnats även för externa startups och team med idéer. Anders Ahlgren, som blir chef för den europeiska delen av Seed Acceleration Program, säger att ambitionen är att göra samma sak i Sverige.

”Jag hoppas att vi ska kunna få in och förvalta idéer även från externa aktörer”, säger han. 

Under torsdagen pitchas åtta svenska idéer för en jury som består av ett urval av företrädare för Sonys koncernledning, bland annat Sony Mobiles vd Hiroki Totoki, samt representanter från regionens inkubatorer, startupbolag och investerare.

Anders Ahlgren säger att idéerna som presenteras här har ett helt annan fokus än de som kommit fram i Tokyo.

”Där har man varit inriktad på prylar och konsumentlösningar. Här tror jag att vi kommer att få ser färre prylar och ett större fokus på iot-lösningar för business to business.”

Läs även: Malmö slår Göteborg i tech-investeringar


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?