1515

Sommarjobbade på McDonald's – tar in kvarts miljard till schematjänst

Han såg behovet när han sommarjobbade på McDonald's som 17-åring. Nu tar Erik Fjellborg in 230 miljoner kronor till sin snabbväxande schemaläggningstjänst Quinyx.

Erik Fjellborg grundade Quinyx när han var 18 år gammal.
Erik Fjellborg grundade Quinyx när han var 18 år gammal.Foto:Dan Sjunnesson - Studio CA

Erik Fjellborg var bara 18 år gammal när han startade Quinyx. Idag har bolaget 150 medarbetare, varav 80 jobbar på huvudkontoret i Stockholm.

”Inspirationen kom när jag sommarjobbade på McDonald's. Cheferna ägnade mycket tid åt att administrera schemaläggningen. Jag hade programmerat en del och tänkte att man nog kunde bygga ett digitalt system där medarbetarna gjorde mer själva”, säger Erik Fjellborg, vd och grundare av Quinyx.

Medarbetarna har tillgång till sitt schema och kan enkelt byta pass.

Företagets programvara hjälper medelstora och stora företag att hantera anställningsplanering, kommunikation, uppgiftshantering och löneintegration. En stor del av informationen flyter genom Quinyx app för medarbetarna. 

”Medarbetarna har tillgång till sitt schema och kan enkelt byta pass med varandra. De kan även kommunicera med varandra och cheferna, vilket driver engagemang. Många av våra kunder har 10 000-tals medarbetare och då blir detta ett viktigt verktyg nå ut alla samtidigt. 

Många av kunderna är internationella kedjor med många unga medarbetare och hög personalomsättning. Ett exempel är just McDonald's. Andra bolag som valt Quinyx är Vapiano, Starbucks, Burger King, Rituals, Swarovski, Boots, Daniel Wellington och Odeon Cinemas Group.

I år spår Erik Fjellborg en omsättning på drygt 200 miljoner kronor.

”Vi har höga bruttomarginaler på de abonnemang vi säljer. Men just nu investerar vi i tillväxt och är ännu inte lönsamma”, säger han.

För att fortsätta växa och utveckla produkten tar han nu in 230 miljoner kronor. Bakom investeringen står de svenska riskkapitalbolagen Alfvén & Didrikson och Zobito, samt amerikanska Battery Ventures. 

”Vi ska fortsätta expandera internationellt och bygga vidare på produkten. Vi ska även fortsätta utveckla vår AI-funktion. Den hjälper arbetsgivaren genom att bland annat förutspå sjukfrånvaro och minimerar övertid”, säger den 32-åriga grundaren. 

Maria Åhr, vd för of Alfvén & Didrikson, ser stor potential i bolaget.

”Quinyx ritar om spelreglerna på marknaden för i personal- och schemahantering. Deras konsekventa tillväxt och kalibern på kunderna visar vilken potential de har för framtida global tillväxt”, säger hon.

Quinyx har kontor i Stockholm, Storbritannien, Finland, Tyskland, Norge, Danmark och Nederländerna. Tjänsten används även i USA och stora delar av Asien.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?