1515

Sommarjobbade på McDonald's – tar in kvarts miljard till schematjänst

Han såg behovet när han sommarjobbade på McDonald's som 17-åring. Nu tar Erik Fjellborg in 230 miljoner kronor till sin snabbväxande schemaläggningstjänst Quinyx.

Erik Fjellborg grundade Quinyx när han var 18 år gammal.
Erik Fjellborg grundade Quinyx när han var 18 år gammal.Foto:Dan Sjunnesson - Studio CA

Erik Fjellborg var bara 18 år gammal när han startade Quinyx. Idag har bolaget 150 medarbetare, varav 80 jobbar på huvudkontoret i Stockholm.

”Inspirationen kom när jag sommarjobbade på McDonald's. Cheferna ägnade mycket tid åt att administrera schemaläggningen. Jag hade programmerat en del och tänkte att man nog kunde bygga ett digitalt system där medarbetarna gjorde mer själva”, säger Erik Fjellborg, vd och grundare av Quinyx.

Medarbetarna har tillgång till sitt schema och kan enkelt byta pass.

Företagets programvara hjälper medelstora och stora företag att hantera anställningsplanering, kommunikation, uppgiftshantering och löneintegration. En stor del av informationen flyter genom Quinyx app för medarbetarna. 

”Medarbetarna har tillgång till sitt schema och kan enkelt byta pass med varandra. De kan även kommunicera med varandra och cheferna, vilket driver engagemang. Många av våra kunder har 10 000-tals medarbetare och då blir detta ett viktigt verktyg nå ut alla samtidigt. 

Många av kunderna är internationella kedjor med många unga medarbetare och hög personalomsättning. Ett exempel är just McDonald's. Andra bolag som valt Quinyx är Vapiano, Starbucks, Burger King, Rituals, Swarovski, Boots, Daniel Wellington och Odeon Cinemas Group.

I år spår Erik Fjellborg en omsättning på drygt 200 miljoner kronor.

”Vi har höga bruttomarginaler på de abonnemang vi säljer. Men just nu investerar vi i tillväxt och är ännu inte lönsamma”, säger han.

För att fortsätta växa och utveckla produkten tar han nu in 230 miljoner kronor. Bakom investeringen står de svenska riskkapitalbolagen Alfvén & Didrikson och Zobito, samt amerikanska Battery Ventures. 

”Vi ska fortsätta expandera internationellt och bygga vidare på produkten. Vi ska även fortsätta utveckla vår AI-funktion. Den hjälper arbetsgivaren genom att bland annat förutspå sjukfrånvaro och minimerar övertid”, säger den 32-åriga grundaren. 

Maria Åhr, vd för of Alfvén & Didrikson, ser stor potential i bolaget.

”Quinyx ritar om spelreglerna på marknaden för i personal- och schemahantering. Deras konsekventa tillväxt och kalibern på kunderna visar vilken potential de har för framtida global tillväxt”, säger hon.

Quinyx har kontor i Stockholm, Storbritannien, Finland, Tyskland, Norge, Danmark och Nederländerna. Tjänsten används även i USA och stora delar av Asien.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?