Annons

Solenergi, ai-tjänster och vinappar: Det var bäst 2022

Satsningarna på solenergi, växande vinappar och nya ai-tjänster. Det var bland det bästa med 2022, enligt Di Digitals redaktion. 

Solenergi, vinappar och begagnade kläder hör till årets vinnare, enligt Di Digitals redaktion.

PODD

Solenergi, vinappar och begagnade kläder hör till årets vinnare, enligt Di Digitals redaktion.Foto:Fredrik Sandberg/TT/Jonas Eng/Amanda Lindgren

2022 blev ett turbulent år för techsektorn. Men Di Digitals redaktion har ändå mycket att glädjas åt. Här följer det bästa med året som gick, enligt redaktionen:

Julia Caesar: Miljarder till solenergin 

Foto:Cornelia Jönsson


Intresset för solenergi har växt kraftigt de senaste åren och 2022 har präglats av många nya affärer, bland annat till följd av att Axel Johnson-gruppen sålt av två innehav. Men industrin har även lockat nya miljarder i riskkapital. Solparksbyggaren HP Solartech har under senhösten tagit in 2 miljarder i en kombination av nyemission och lån, Svea Solar har tagit in 2 miljarder i nytt kapital under våren och sommaren och i november aviserade solenergibolaget Alight ett kapitaltillskott på 1,6 miljarder kronor. Intresset har knappast minskat eller blivit mindre relevant sedan Rysslands invasion av Ukraina satt självförsörjningen av el högst upp på agendan.

Jonas Leijonhufvud: Ai-genererade texter

Foto:Jesper Frisk

I en värld där allt blir mer och mer automatiserat är det inte konstigt att tänka sig att AI kommer att ersätta många mänskliga jobb. Men kan AI faktiskt ersätta en av de mest kreativa yrkena - copywriting? Låt oss ta reda på det!

Det är ingen tvekan om att tekniken kommer att fortsätta utvecklas under 2023 och vi kommer att se fler AI-genererade texter. Detta kommer att förändra hur vi producerar och använder text, både på webben och i tryckta medier.

Under 2023 kommer AI-genererade texter att vara det största som hänt inom digital marknadsföring. Detta kommer bland annat att underlätta för många bolagsbyggare, eftersom det kommer att bli enklare för dem att skapa innehåll som är anpassat till specifika målgrupper.

OBS: Texten ovan har skrivits av en AI-driven innehållsgenerator, Copymatic.ai, med en del nyckelord och meningar från Di Digitals reporter.

Ida Hansson Brusewitz: Torrt krut när marknaderna skakar

Foto:Joey Abrait

2022 vände investeringarna i techbolag nedåt från att tidigare år slagit ständiga rekord. Den minskade riskviljan syntes redan förra året när amerikanska långräntor började trycka ned tillväxtaktier och sattes på pränt när kraven ökade från investerarna. Under året har varslen duggat tätt med över 200.000 förlorade techjobb globalt, kraftigt sänkta värderingar och även konkurser. Även om mycket är tuffare så skiljs agnarna från vetet där miljarder fortsätter trilla in till utvalda bolag.

Samtidigt har riskkapitalbolagen dragit in flertalet rekordstora fonder under året och sitter på mer torrt krut än någonsin tidigare. Investerarna fortsätter intressera sig för digitaliseringen och hållbara lösningar, så nu är frågan när krutet kommer att lossna. I en exklusiv intervju med Skype- och Atomico-grundaren Niklas Zennström börjar det lossna när de lägre värderingarna sjunkit in: ”jag tror det blir mycket aktivitet under andra och tredje kvartalet nästa år”, sa han då.

Henrik Ek: Winefinder och Vivino utmanar Systemet

Foto:Jesper Frisk

Vinkampen intensifieras och just nu har sajten Winefinder och appen Vivino övertag på Systembolaget. Den förstnämnda e-handeln ska förmodligen ställas mot monopolet i Högsta domstolen, men det är den andra – vinappen Vivino – som bevisat sig som ”distruptör”.

Tekniken är attraktiv för användaren, vilket gjort att massorna flockats till den. De har hittat ett sätt att kapitalisera genom försäljning av vin och nu ser de alltså ut att vinna mot självaste Systembolaget. En modern disruptionsresa som vi förvisso sett förr, men som påminner oss om att det fortfarande finns digitalisering och nischer kvar att utmana även en bit in på 20-talet.

Johannes Karlsson: Fungerande affärsmodeller

Foto:Jack Mikrut

I många år har tillväxtorienterade bolag kunnat åtnjuta lyxen att subventioneras av riskvilligt kapital. Ibland har enbart användartillväxten stått i fokus, samtidigt som det i vissa fall har saknats en affärsmodell över huvud taget. Devisen har i stället varit att företagen efterhand ska hitta ett sätt att kapitalisera på sina användare, när de nått en kritisk massa.

Nu ser världen helt annorlunda ut, men det är inte bara av ondo. Bolag måste ha en utstakad, och betydligt kortare, väg mot lönsamhet. De måste helt enkelt hitta en traditionell affärsmodell, för att klara av att bära sina egna kostnader. Om det är något tekniksektorn verkligen behövt, som motvikt till alla visionärer, är det mer sunt förnuft.

På världens börser har många småsparare under de senaste åren tagit stryk när digitala tillväxtbolag gått till börsen med höga värderingar, baserat på ett rådande konsensus om att framtiden var mer värdefull än nutiden. Nu sker ett hälsosamt uppvaknande. Alla företag som klarar sig genom omställningen kommer vara avsevärt mer livskraftiga på sikt.

Marianne Agazzi: Tradera och Sellpys klädsamma strategi

Foto:Amanda Lindgren

E-handeln må ha haft ett tufft 2022, men med tunnare plånböcker verkar second hand bli en allt naturligare del bland konsumenterna. Ett självklart exempel är plattformen Tradera. Den svenska ledningen köpte ut bolaget från den amerikanska betaljätten Paypal i slutet av 2021 för 365 miljoner kronor. När man under hösten tog in riskkapitalbolaget Ceder Capital värderades bolaget till nära miljarden.

När Di intervjuande Traderas vd Stefan Öberg hade året hittills gått över förväntan. För vem vill inte köpa billigare och sälja av det som bara skräpar på vinden? Orkar man inte lägga ut varorna själv finns aktörer som H&M-backade Sellpy, som sköter hela processen. Mot en rejäl avans såklart.

Men den som vinner mest är väl miljön. Enligt närverket Clean Clothes Campaign tillverkas runt 100 miljarder plagg per år, och vart och ett bärs sju gånger i snitt. Och med föroreningar till följd. Här är second hand-trenden ett ljus i mörkret. Tradera och Sellpy har satt fördomarna om sunkiga loppishögar med paltor på skam.

Redaktionens spaningar från året som gått går även att lyssna på som podd nedan:

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera