1515
Annons

Solcellsbolaget tar in 215 miljoner från fastighetsprofiler

Solcellsbolaget Save by Solar säkrar en investering på 215 miljoner kronor från flera ledande fastighetsprofiler. ”Nu siktar vi mot nya marknader och breddar vårt erbjudande”, säger Linus Baihofer Werner, vd och medgrundare av Save By Solar.

Bolagets grundare Hugo Larsson och Linus Baihofer Werner.
Bolagets grundare Hugo Larsson och Linus Baihofer Werner.Foto:Gustaf Månsson.

Hugo Larsson och Linus Werner startade solcellsföretaget Save By Solar 2014. I höstas utsågs de två grundarna till Årets unga företagare av Företagarna.

Bakom den nya rundan på 215 miljoner kronor står infrastrukturbolaget Polar Structure, Patrik Hegbart och Jan Björk som grundat Redito, Anders Palmgren som är partner på fastighetsfonden Genesta, samt investeraren Paul Källenius och den befintliga ägaren Blue Seed.

Läs mer: Inspirerades av Elon Musks kusiner – årets unga entreprenörer vill förändra världen

Pengarna kommer delvis användas till att bygga storskaliga så kallade PPA–anläggningar på mark och tak och i samband med det startas samriskbolaget P Energy Solar Plants. Här väljer Polar Structure att utöver sina 65 miljoner i rundan skjuta till en kreditfacilitet om 150 Mkr. 

PPA är ett elavtal som ingås mellan en elproducent och en elkonsument, ofta på lång tidshorisont och med förutbestämda pris- och kapacitetsnivåer, vilket skapar ekonomiskt stabilitet för båda parter.

Det kommer även ske en uppskalning av bolagets mjukvarutjänst Poweradmin, en portal för elkonsumtion och produktion i kommersiella fastigheter. 

”Med hjälp av 'Saas'-tjänsten PowerAdmin, solceller och energilager kommer vi kunna öka deras besparingar, öka andelen förnybar el och tillsammans skynda på övergången till en förnybar framtid”, kommenterar Hugo Larsson, grundare av Save by Solar.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?