1515
Annons

Solcellsbolaget Ecokraft ser ”galen tillväxt”

Solcellsbolaget Ecokraft har sett en enorm efterfrågan under det första kvartalet. Och bolaget, som backas av Stenafamiljens Formica och Peter Dahlberg, sätter den europeiska tillverkningen som en stor kvalitetsstämpel.

 ”Vi provade några enstaka leveranser med billigare material från Asien, men insåg att om vi ska vi ha nöjda kunder så måste vi ha produkter av högre kvalitet”, säger bolagets grundare och vd Oscar Gustavsson.

Oscar Gustavsson håller hårt på bolagets Europafokus.
Oscar Gustavsson håller hårt på bolagets Europafokus.Foto:Jack Mikrut

Chockartade elpriser, krigsoro och ett ökat engagemang för miljön är några anledningar till att intresset för solceller skjutit i höjden. First North-noterade Midsummer sa i en intervju med Di tidigare i år att de dränks av efterfrågningar, och det gäller även Eskilstunabolaget Ecokraft, som blev Södermanlands Gasellbolag 2020. 

”Det är en galen tillväxt i branschen. Vår orderingång är normalt upp 70–80 procent varje år. Med Ukrainakrisen har vi ökat ytterligare 100 procent, Vi fick in 740 förfrågningar på en vecka”, säger Oscar Gustavsson.

Bolaget grundades 2008 och sysslade då med vindkraft. Men när solceller blev mer ekonomiskt fördelaktigt valde bolaget 2011 att byta spår.

Oscar Gustavsson hade redan under 1990-talet jobbat med tekniken i sin morbrors företag, som sålde solceller till husvagnar, husbilar och båtar. Där fick han goda kontakter med tyska leverantörer. 

”Jag har alltid varit inne på högsta kvalitet och är inte ute efter snabbast möjliga expansion och billigaste pris. Vi provade några enstaka leveranser med billigare material från Asien men insåg att om vi ska vi ha nöjda kunder så måste vi ha produkter av högre kvalitet.”

Ecokrafts europafokus gör bolaget relativt unikt i branschen, säger Oscar Gustavsson.

”Det innebär att vi ligger 15–20 procent högre i pris, men många kunder värderar det också. Vi vill ha sjysta arbetsförhållanden i alla led, från tillverkning till montörer.”

Vissa asiatiska komponenter går dock inte att undgå.

”Asien sitter på 97 procent av tillverkningen av kiselplattorna som används i solcellsmoduler. Det finns några tillverkare i Europa, men de kostar betydligt mycket mer och det finns inte så många kunder som är redo att betala så mycket.”

Oscar Gustavsson säger att den årliga uppskalningstakten för branschen normalt legat på mellan 60 till 80 procent. Nu är den på flera hundra procent, samtidigt som branschen ännu är relativt omogen. 

”Intresset finns men om man jämför med VVS-branschen så är vi var den var på slutet av 1990-talet. Det är fortfarande mycket 'prova på' som gäller.”

Oscar Gustavsson säger att väntetiden i dagsläget är på mellan 3–6 månader, med framöver kan det bli ännu längre.

”Hela branschen ska skala upp. Montagematerial som aluminium och stål är någorlunda under kontroll, men växelriktarna kräver halvledare, och själva solcellsmodulerna behöver kisel, glas och koppar, som det råder brist på.”

2021 hade bolaget en orderingång på 245 miljoner kronor – i år taktar man på att nå en halv miljard kronor. För att nå det kommer antalet anställda gå från dagens 160 personer till mellan 220-250 personer innan årets slut. Framöver väntar även en större kapitalrunda. 

”Med vår kundnöjdhet har vi potential att omsätta över en miljard 2024–2025. För att göra den resan behöver vi ta in runt 100 miljoner kronor framåt hösten”, säger Oscar Gustavsson.

Investerarprofilen Peter Dahlberg och Stenas investmentbolag Formica är två aktörer som satsar på Ecokraft.

För Peter Dahlberg var det bland annat den europeiska produktionen som lockade, och han tror att solcellsrevolutionen kommer bli ännu större. Det har på sina håll funnits en felaktig uppfattning att solpaneler inte är effektiva i Norra Europa, men den börjar ruckas upp nu, menar Peter Dahlberg. 

”Solen här fungerar alldeles utmärkt. Jag ser bra mycket mer solpaneler utomlands än i Sverige, men nu är vi kanske på väg att ta igen det. Tillväxten är i vart fall väldigt kraftig. Med dagens elpriser kan man räkna hem investeringen på fem år mot tidigare tio, och det är inte så lång tid. Många svenskar vill göra gott miljömässigt, men någon slags ekonomisk logik behöver också vara på plats för att slå igenom stort. Nu blir det en enkel kalkyl för att göra det.”

Sedan 2015 är det tillåtet för hushåll att vara mikroproducenter av el, alltså att pytsa tillbaka det i elnätet. Men säljer man mer än man tillverkar så har nätbolagen rätt att ta ut en årlig avgift för inmatningsabonnemanget. Det här är dock på väg att tas bort – regeringen har lagt fram ett lagförslag som förväntas träda i kraft till sommaren. Och Ecokrafts vd tror att flera lagändringar är att vänta. 

”Något jag tror kommer bli stort framöver är energiflexibilitet, där exempelvis ett villaområde kan dela på energin”, avslutar Oscar Gustavsson. 

Läs mer: Guide: Undvik fällorna – så installerar du solceller

Läs mer: Elkrisen ger boom för solceller: ”Vi dränks i förfrågningar” 

Läs mer: Gröna nyheten i deklarationen – så gör du avdrag för solceller  

 


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?