1515

Softbank ökar i svenska fiskeappen – som tar in 263 miljoner

Fishbrain har sedan i somras ökat antalet användare med nästan 2 miljoner till totalt 12 miljoner. Nu växlar bolaget upp sin satsning på e-handel i kombination med den sociala plattformen för fiskare. ”Vi ska bli den bästa resursen för sportfiskare runtom i världen”, säger vd Johan Attby.

Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain.
Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain.Foto:Torbjörn Selander

Framgångssagan om Fishbrain fortsätter. Den supernischade appen har gått från att intressera några få svenskar till att bli ett enormt socialt nätverk och regelrätt fiskeverktyg för entusiaster i hela världen – och med ordentligt fäste i USA.

Nu fyller bolaget kassan med 263 miljoner kronor för att växa både e-handeln och nå fler fiskare med sin app.

”Vi har redan etablerat oss som ett av de mest innovativa företagen i fiskeindustrin, och nu är vi redo att ta steget för att bli den bästa resursen för sportfiskare runt om i världen”, säger vd och grundare Johan Attby.

Bakom investeringen står bland annat nya investerare som Consensus småbolagsfond och Adrigo asset management liksom befintliga ägare som B capital group och Softbank.

Enligt Attby beräknades marknaden för sportfiskeutrustning till 135 miljarder kronor 2020, vilket förväntas växa snabbt de närmaste åren.

”Det är ytterligare ett bevis på den marknadspotential som Fishbrain syftar till att frigöra genom denna investering”, säger han.

I en intervju med Di i somras underströk Attby att även om bolagets framgång är stor så finns väldigt mycket marknad kvar att ta.

”Bara i USA är sportfiske en 48 miljarder dollar stor marknad. Det är förstås en del av den vi vill åt”, sa han då apropå bolagets omsättning 2019 som landade 64 Mkr – upp 20 Mkr från 44 Mkr 2018.

Fishbrain var från början ett renodlat socialt nätverk där fiskare loggade och sparade bilder på sin fångst. Bolaget utvecklade senare en premiumprodukt med fiskeprognoser, djupkartor och utrustningstips med mera. Sedan slutet av 2019 har bolaget också öppnat en egen webbshop direkt kopplad till appen.

Fishbrain Shop tillhandahåller över 80 000 olika produkter från över 300 varumärken, bland dem Abu Garcia, Penn, Berkley, Mustad, Favorite Fishing och Googan Baits.

”Det är verkligen inte raketforskning. Men eftersom våra användare loggar vilka drag, rullar och spön de använt för varje fångst kan vi säga att ’om du vill fiska öring i Lake Tahoe i juni så har du bäst chans med den här utrustningen’”, sa Johan Attby till Di i somras.

Läs mer: Fishbrain ökar – har fått 10 miljoner användare på kroken


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?