1515
Annons

Softbank ökar i svenska fiskeappen – som tar in 263 miljoner

Fishbrain har sedan i somras ökat antalet användare med nästan 2 miljoner till totalt 12 miljoner. Nu växlar bolaget upp sin satsning på e-handel i kombination med den sociala plattformen för fiskare. ”Vi ska bli den bästa resursen för sportfiskare runtom i världen”, säger vd Johan Attby.

Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain.
Johan Attby är vd och medgrundare av Fishbrain.Foto:Torbjörn Selander

Framgångssagan om Fishbrain fortsätter. Den supernischade appen har gått från att intressera några få svenskar till att bli ett enormt socialt nätverk och regelrätt fiskeverktyg för entusiaster i hela världen – och med ordentligt fäste i USA.

Nu fyller bolaget kassan med 263 miljoner kronor för att växa både e-handeln och nå fler fiskare med sin app.

”Vi har redan etablerat oss som ett av de mest innovativa företagen i fiskeindustrin, och nu är vi redo att ta steget för att bli den bästa resursen för sportfiskare runt om i världen”, säger vd och grundare Johan Attby.

Bakom investeringen står bland annat nya investerare som Consensus småbolagsfond och Adrigo asset management liksom befintliga ägare som B capital group och Softbank.

Enligt Attby beräknades marknaden för sportfiskeutrustning till 135 miljarder kronor 2020, vilket förväntas växa snabbt de närmaste åren.

”Det är ytterligare ett bevis på den marknadspotential som Fishbrain syftar till att frigöra genom denna investering”, säger han.

I en intervju med Di i somras underströk Attby att även om bolagets framgång är stor så finns väldigt mycket marknad kvar att ta.

”Bara i USA är sportfiske en 48 miljarder dollar stor marknad. Det är förstås en del av den vi vill åt”, sa han då apropå bolagets omsättning 2019 som landade 64 Mkr – upp 20 Mkr från 44 Mkr 2018.

Fishbrain var från början ett renodlat socialt nätverk där fiskare loggade och sparade bilder på sin fångst. Bolaget utvecklade senare en premiumprodukt med fiskeprognoser, djupkartor och utrustningstips med mera. Sedan slutet av 2019 har bolaget också öppnat en egen webbshop direkt kopplad till appen.

Fishbrain Shop tillhandahåller över 80 000 olika produkter från över 300 varumärken, bland dem Abu Garcia, Penn, Berkley, Mustad, Favorite Fishing och Googan Baits.

”Det är verkligen inte raketforskning. Men eftersom våra användare loggar vilka drag, rullar och spön de använt för varje fångst kan vi säga att ’om du vill fiska öring i Lake Tahoe i juni så har du bäst chans med den här utrustningen’”, sa Johan Attby till Di i somras.

Läs mer: Fishbrain ökar – har fått 10 miljoner användare på kroken


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?