1515

Sofi Fahrman: ”Vi kunde inte tävla med Instagram”

Sofi Fahrmans sociala nätverk byggde på enkla omröstningar, eller "social polling”. När de fick konkurrens av Instagram såg det länge mörkt ut – tills för några veckor sedan.

Sofi Fahrmans app Left or Right, som grundades 2016, säljer sin tekniska plattform till Wellstreet.
Sofi Fahrmans app Left or Right, som grundades 2016, säljer sin tekniska plattform till Wellstreet.Foto:TT.

I oktober 2017 drog Instagram undan mattan för Sofi Fahrman och de fem andra grundarna till den svenska appen Left or Right.

Med hjälp av den nya funktionen ”shoppable posts” skulle Instagrams användare kunna be sina följare om hjälp när de ska fatta beslut genom enkla omröstningar. E-handlare kunde dessutom tagga enskilda produkter i sina inlägg och länka användarna vidare till sina butiker.

Vid det laget hade Left or Right erbjudit sina användare en liknande tjänst i drygt ett års tid. Det blev dags att tänka om.

”Men där och då kände vi att vi inte kunde tävla med Instagram. Det kändes övermäktigt. Men vi har vetat att vi har en väldigt bra produkt. Idén har blivit bekräftad”‚ säger Sofi Fahrman.

Facebook, som äger Instagram, har gjort sig ökänt för att kopiera framgångsrika koncept från andra appar. Det främsta exemplet är hela funktionen ”stories”, ett koncept som lånade mycket från konkurrenten Snap.

I det här fallet såg Instagram ut att ha inspirerats av appar som Polly, som samarbetade med just Snap, och möjligtvis svenska Left or Right.

Instagrams uppdatering fick läget att surna för den svenska appen, som uppges ha haft 10 000 registrerade användare efter lanseringen 2016. Omsättningen sjönk i fjol från drygt 600 000 kronor 2016 till ingenting.

För helåret 2017 redovisade bolaget ett minusresultat på drygt 500 000 kronor. I början av det här året hade Left or Right drygt 200 000 kronor kvar i kassan.

Vid det laget hade grundarna börjat tänka annorlunda. De funderade på om Left or Rights teknik – som låter användare ställa frågor till andra och få snabb feedback om saker som klädval – kunde vara till nytta för andra företag.

”Vi fick börja tänka på företaget mer som en plattform”, säger Sofi Fahrman.

Läs mer: Wellstreet går från ett kyffe på Brunnsgatan till The Factory i Häggvik 

Under 2018 seglade investmentbolaget Wellstreet upp som en möjlig köpare av Left or Rights teknik.

Nyligen blev affären klar genom att så kallat inkråmsförvärv, där Wellstreet köper rättigheterna till Left or Rights tekniska plattform. Prislappen är hemlig och projektet kommer att sortera under det nya benet Wellstreet Digital, som skapar digtala tjänster åt storbolag.

Tanken är nu att rikta tjänsten mot exempelvis modekedjor, som skulle kunan låta kunderna be om feedback i realtid från ett provrum.

”Just i köpbeslutet kan det vara bra med en tjänst som hjälper kunden bestämma sig. Plattformen kan också bli ett sätt för influencers att ta hjälp av sin målgrupp”‚ säger Maryam Ghahremani, en annan av Left or Rights grundare som numera är vd på börsnoterade videobolaget Bambuser.

Hon och Sofi Fahrman grundade Left or Right 2016 ihop med Anna Kult, med en bakgrund inom Aftonbladet och Schibsted, samt tre tidigare medarbetare på startupbolaget Wrapp: Lisa Rytter, Pelle Almquist och Henrik Sandström.

Samtliga jobbade med projektet på deltid och förblir aktieägare i bolaget. Efter affären kommer Sofi Fahrman och Maryam Ghahremani att agera rådgivare till Wellstreet.

”Det skulle vara kul att få alla som är inne på en viss plattform samtidigt att hjälpa varandra till rätt köp. Att skapa engagemang och roligt innehåll kommer framöver att vara en utmaning för många inom retail”, säger Sofi Fahrman.

Left or Right tog in kapital från flera affärsänglar, till exempel Ludvig Linge och Spotify-veteranerna Sophia Bendz och Gustav Söderström.

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder 

Sofie Fahrman är en av gästerna på scen av finalen av Di Startup Tour den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Hämta din biljett till eventet här.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?