1515

Sofi Fahrman: ”Vi kunde inte tävla med Instagram”

Sofi Fahrmans sociala nätverk byggde på enkla omröstningar, eller "social polling”. När de fick konkurrens av Instagram såg det länge mörkt ut – tills för några veckor sedan.

Sofi Fahrmans app Left or Right, som grundades 2016, säljer sin tekniska plattform till Wellstreet.
Sofi Fahrmans app Left or Right, som grundades 2016, säljer sin tekniska plattform till Wellstreet.Foto:TT.

I oktober 2017 drog Instagram undan mattan för Sofi Fahrman och de fem andra grundarna till den svenska appen Left or Right.

Med hjälp av den nya funktionen ”shoppable posts” skulle Instagrams användare kunna be sina följare om hjälp när de ska fatta beslut genom enkla omröstningar. E-handlare kunde dessutom tagga enskilda produkter i sina inlägg och länka användarna vidare till sina butiker.

Vid det laget hade Left or Right erbjudit sina användare en liknande tjänst i drygt ett års tid. Det blev dags att tänka om.

”Men där och då kände vi att vi inte kunde tävla med Instagram. Det kändes övermäktigt. Men vi har vetat att vi har en väldigt bra produkt. Idén har blivit bekräftad”‚ säger Sofi Fahrman.

Facebook, som äger Instagram, har gjort sig ökänt för att kopiera framgångsrika koncept från andra appar. Det främsta exemplet är hela funktionen ”stories”, ett koncept som lånade mycket från konkurrenten Snap.

I det här fallet såg Instagram ut att ha inspirerats av appar som Polly, som samarbetade med just Snap, och möjligtvis svenska Left or Right.

Instagrams uppdatering fick läget att surna för den svenska appen, som uppges ha haft 10 000 registrerade användare efter lanseringen 2016. Omsättningen sjönk i fjol från drygt 600 000 kronor 2016 till ingenting.

För helåret 2017 redovisade bolaget ett minusresultat på drygt 500 000 kronor. I början av det här året hade Left or Right drygt 200 000 kronor kvar i kassan.

Vid det laget hade grundarna börjat tänka annorlunda. De funderade på om Left or Rights teknik – som låter användare ställa frågor till andra och få snabb feedback om saker som klädval – kunde vara till nytta för andra företag.

”Vi fick börja tänka på företaget mer som en plattform”, säger Sofi Fahrman.

Läs mer: Wellstreet går från ett kyffe på Brunnsgatan till The Factory i Häggvik 

Under 2018 seglade investmentbolaget Wellstreet upp som en möjlig köpare av Left or Rights teknik.

Nyligen blev affären klar genom att så kallat inkråmsförvärv, där Wellstreet köper rättigheterna till Left or Rights tekniska plattform. Prislappen är hemlig och projektet kommer att sortera under det nya benet Wellstreet Digital, som skapar digtala tjänster åt storbolag.

Tanken är nu att rikta tjänsten mot exempelvis modekedjor, som skulle kunan låta kunderna be om feedback i realtid från ett provrum.

”Just i köpbeslutet kan det vara bra med en tjänst som hjälper kunden bestämma sig. Plattformen kan också bli ett sätt för influencers att ta hjälp av sin målgrupp”‚ säger Maryam Ghahremani, en annan av Left or Rights grundare som numera är vd på börsnoterade videobolaget Bambuser.

Hon och Sofi Fahrman grundade Left or Right 2016 ihop med Anna Kult, med en bakgrund inom Aftonbladet och Schibsted, samt tre tidigare medarbetare på startupbolaget Wrapp: Lisa Rytter, Pelle Almquist och Henrik Sandström.

Samtliga jobbade med projektet på deltid och förblir aktieägare i bolaget. Efter affären kommer Sofi Fahrman och Maryam Ghahremani att agera rådgivare till Wellstreet.

”Det skulle vara kul att få alla som är inne på en viss plattform samtidigt att hjälpa varandra till rätt köp. Att skapa engagemang och roligt innehåll kommer framöver att vara en utmaning för många inom retail”, säger Sofi Fahrman.

Left or Right tog in kapital från flera affärsänglar, till exempel Ludvig Linge och Spotify-veteranerna Sophia Bendz och Gustav Söderström.

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder 

Sofie Fahrman är en av gästerna på scen av finalen av Di Startup Tour den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Hämta din biljett till eventet här.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?