1515
Annons

Sociala poddappen lanserar i USA: ”Inte samma utmaning som Clubhouse”

Den svenska sociala podcasting-appen Logcast gasar på USA-lanseringen efter en flygande start i Sverige och rekryterar tunga namn till styrelsebordet. Nu väntar Asien – men de auktoritära regimerna kommer innebära en utmaning. 

”Vi kommer aldrig tillåta censur”, säger medgrundaren Leni Andronicos. 

Johanna Hoof (vänster) och Leni Andronicos lanserade Logcast i våras. Nu väntar USA och på sikt Asien.
Johanna Hoof (vänster) och Leni Andronicos lanserade Logcast i våras. Nu väntar USA och på sikt Asien.

Leni Andronicos och medgrundaren Johanna Hoof befinner sig just nu på USA-turné för bolaget, som lanserade appen på den amerikanska marknaden i torsdags.

De grundade bolaget Logcast 2019 och är inga gröngölingar i branschen. Leni Andronicos, som kom till Sverige från Australien 2018, har under ett decennium jobbat med marknadsföring och innehållsproduktion, bland annat för MTV. Johanna Hoof har i sin tur varit pr-chef på it-konsultbolaget Consid. Hon drev även det egna poddbolaget ”With Hoof”, som var starten för Logcast. Johanna Hoof testade korta poddar på fem minuter åt sina kunder som blev en lyckad satsning. Där såddes ett frö till vad som sedan blev Logcast.

Appen är ett flöde där användarna spelar in korta poddar direkt över telefonen. Klippen kommer upp i ett flöde inte olikt Instagram, men illustreras av en bild, inte ett videoklipp.

Bauers vd Linda Palmgren, startup-investeraren Mathias Jussila och Ericsson-veteranen Niklas Carlheim-Mueller tar plats i styrelsen.
Bauers vd Linda Palmgren, startup-investeraren Mathias Jussila och Ericsson-veteranen Niklas Carlheim-Mueller tar plats i styrelsen.

Läs mer: Lanserar social ljudapp för Airpods – tar in 20 miljoner från Voi- och Spotify-veteraner

I samband med lanseringen i våras gjorde bolaget flera finansieringsrundor från en rad välkända namn. Ett av dem var Ericsson-veteranen Niklas Carlheim-Mueller, som nu även tar plats i styrelsen. Även radiokonglomeratet Bauers vd Linda Palmgren och startup-investeraren Mathias Jussila, tidigare på Nordic Capital, ansluter.

”Vi får en enorm erfarenhet med dessa tre och det är en otroligt bra tajming med den globala lanseringen av Logcast”, säger Leni Andronicos.

i samband med USA-lanseringen gjorde Logcast en mindre finansieringsrunda av strategisk karaktär med investerare från branschen, bland andra skådespelaren och sångaren Jacob Latimore och streamingproducenten J.R. McKee.

Vårens stora hajp Clubhouse, ett livebaserat ljudforum, åkte snabbt utför. Leni Andronicos menar att Clubhouse accelererade trenden för den sociala ljudindustrin med minst tre år, något Logcast är tacksam för. Det finns dock stora skillnader mellan bolagen. 

”Clubhouse erbjuder enbart livesamtal, medan våra användare spelar in. Vi kommer inte ha de utmaningar som Clubhouse hade”, menar hon. 

Logcast har tagit stor lärdom från Clubhouse lansering, där de tryckte lite väl mycket på gasen.

”Något jag lärt mig under min tid som marknadsförare för techbolag som Spotify är att man under det första året inte ska optimera strategin för tillväxt och kundförvärv. Då utvecklar man inte ”stickiness”, vilket var vad som hände Clubhouse. Vår strategi är att optimera engagemanget och växa långsamt. Det är då man kan börja förvärva nya användare”, berättar Leni Andronicos.

Strax lanserar Logcast ett betalningssystem där kreatörerna kan ta betalt från sina följare för innehållet.

”Det var själva anledningen till att vi startade. På Spotify står en procent av kreatörerna för 90 procent av intäkterna. Resterade får i snitt 36 dollar per kvartal. Så kan vi inte ha det. Hos Logcast kommer man kunna låsa in innehållet till ett eget pris där de får 88 procent av intäkterna.” 

Logcast utvecklar även en betaversion av ljudbaserad NFT, den blockkedje-baserade tekniken som möjliggör att digitala varor blir unika för köparen.

”Vi blir först i världen med att kunna erbjuda NFT-poddar. Vi har även en tjänst på gång som heter Circles, där skapare kan bjuda in sina fans för att utbyta erfarenheter. Vi tror att framtiden för poddar är samverkan”, säger Leni Andronicos.

Det eviga scrollandet och utseendefixeringen på sociala medier är problem som Logcast tror sig råda bot på. 

”Vi känner ett stort ansvar för att bygga nästa generations plattform. Allt handlar inte om hur du ser ut eller hur bra du kan dansa. Här handlar det om att dela en berättelse”, menar hon.

Efter lanseringen i USA väntar Sydostasien, ett område som konkurrenterna inte försökt sig på enligt Logcast.

”Ny teknik, inte minst blockkedjeteknik, gör det omöjligt att censurera det fria ordet. Det kommer innebära utmaningar att ge sig i in i Asien och även Mellanöstern, men vi kommer att köra på. Logcast kommer aldrig att tillåta censur”, säger Leni Andronicos. 

Niklas Carlheim-Mueller tror starkt på Logcasts idé att sätta ljudet som primär kanal.

”Det är en utveckling som användarna önskar av dagens sociala mediekanaler, som kräver total skärmnärvaro.  Jag tror även att Logcasts ljudformat kommer pådriva en mer autentisk och personlig kommunikation”, kommenterar han. 

Svenska techbolag lockar pengar trots sur börs

Börserna lyser rött världen runt men trots det har First North seglat upp som Europas hetaste marknad för tillväxtaktier.

Financial Times rapporterar att bolagen på Nasdaqs tillväxtlista lyckades ta in mer kapital än Londonbörsens motsvarighet Aim.

Lars Wingefors är vd på Embracer.
Lars Wingefors är vd på Embracer.Foto:Jack Mikrut

2022 har hittills varit ett tufft år för många noterade bolag. Stigande räntor och en förändrad syn på risk har slagit hårt framför allt mot många techbolag. 

Det märks inte minst av bland de europeiska tillväxtlistorna, som har fallit sedan i höstas. 

Men trots det har bolagen på Nasdaqs First North Growth Market tagit in 1,6 miljarder pund, motsvarande 19 miljarder kronor, hittills i år. Det kan jämföras med den traditionella marknadsledaren Aim i London, vars bolag tagit in 1,5 miljarder pund, motsvarande 18 miljarder kronor. Det rapporterar Financial Times med hänvisning till data från Dealogic.

”Den nordiska marknaden verkar ha klarat de senaste årens vedermödor bättre än resten av Europa”, säger Thomas Thygesen, strategichef på den svenska investmentbanken SEB, till tidningen. 

Att Sverige nu tar ledarrollen i Europa kan bero på flera saker. Enligt Thomas Thygesen är svenskarna mer självsäkra och har mer kapital tillgängligt för risk än på andra marknader. 

En orsak som lyfts fram till att aktier blivit populärt i Sverige är sparformen investeringssparkonto (ISK) eftersom den årliga ISK-skatten innebär att man slipper kapitalvinstskatt på enskilda aktieförsäljningar.

Mängden riskvilligt kapital har kraftigt minskat under året och Stockholmsbörsens branschindex för teknikbolag ned med drygt 30 procent. 

”Det är ett svårt år för marknaden, generellt. I september förra året var det som att mängden rest kapital på Aim föll från en klippa fram till januari i år”, säger Christopher Raggett, chef för Finncap, en av Aims aktiemäklare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera