1515

Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor

Amra, som mäter kroppsfetter med magnetkamera, tar in 80 miljoner kronor i riskkapital från Pfizer, Novo Nordisk och Industrifonden. Linköpingsbolaget tog i fjol hem segern vid pitchtävlingen Di Startup Tour.

Tommy Johansson, vd på Amra.
Tommy Johansson, vd på Amra.

Efter många månader av förhandlingar är det äntligen klart. Linköpingsbolaget Amra tar in 80 miljoner kronor (9 miljoner dollar) i riskkapital. Bakom investeringen står svenska Industrifonden (NTL), amerikanska Pfizer Venture Investments och danska Novo Seeds, som ägs av Novo Nordisk Foundation.

”Dessa ägare ger en fantastisk tyngd till Amra. Pfizer är världens största läkemedelsbolag. Novo Nordisk är Nordens högst värderade bolag alla kategorier, och är dessutom ledande inom diabetesläkemedel i världen. Vi är också mycket glada att Industrifonden, en av Nordens ledande investerare inom life science, fortsätter att investera i oss”, säger Tommy Johansson, vd på Amra.

Pfizer och Novo Seeds investering kommer att väcka stor uppmärksamhet

Amra har utvecklat en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Bolagets kunder är sjukhus runt om i världen. Vidare samarbetar man bland annat med läkemedelsjätten Pfizer, vars riskkapitaldel nu alltså investerar i bolaget. Bolagets mål är att, baserat på patienternas kroppsprofil, bedöma risken för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdom och andra metabola sjukdomar. Man vill även hjälpa sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas först.

”Vårt mål på kort sikt är att Amra ska användas i läkemedelsprövningar. Pfizer och Novo Seeds investering kommer att väcka stor uppmärksamhet och öppna många dörrar till läkemedelsjättarna”, säger vd Tommy Johansson.

Han betonar att Pfizer blir en viktig inkörsport i USA, som spås bli Amras viktigaste marknad.

Amra är känt för många av Di Digitals läsare då bolaget tog hem segern vid pitchtävlingen Di Startup Tour den 8 december i fjol. Tommy Johansson sa då att målet var att ta in 100 miljoner kronor i riskkapital.

”Dessa investerare kommer att hjälpa oss att öka försäljningen så pass mycket att vi inte behöver alla 100 miljoner kronor”, säger vd Tommy Johansson.Foto:
Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour. På andraplats kommer branschkollegan 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden).

Tommy Johansson även känd som grundade bakom kartbolaget C3 Technologies, som såldes till Apple år 2011. Han blev vd och delägare i Amra år 2012 och ägde innan kapitalrundan 18 procent av bolaget.

Amra hade en omsätning på 8 miljoner kronor 2015. Resultatet låg på -6 miljoner kronor samma år.

”Vi anställer folk löpande och är nu uppe i 26 medarbetare i Linköping, Oslo och Stockholm. Vi ska nu öppna säljkontor i Boston”, säger vd Tommy Johansson.

Han spår att Amra (NTL) omsätter över 50 miljoner kronor redan 2018.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?