1515

Snapchat har satt upp ett svenskt bolag

Miljardkoncernen bakom den populära kommunikationsappen Snapchat har etablerat sig i Sverige, kan Di Digital avslöja.

Snapchats medgrundare och vd Evan Spiegel.
Snapchats medgrundare och vd Evan Spiegel.Foto:Jae C. Hong

Det amerikanska techbolaget Snap Inc, som står bakom den populära bildmeddelandetjänsten Snapchat, har i det tysta satt upp ett svenskt dotterbolag. 

Bolaget ska "stödja försäljning och verksamhet" inom koncernen, enligt handlingar som Di Digital har tagit del av. 

Snapinc AB, som har sin adress registrerad hos en advokatbyrå i Göteborg, startades upp i slutet på 2016 men fick sitt nuvarande namn först den 23 januari i år.

Under sitt första hela räkenskapsår, 2017, omsatte det svenska dotterbolaget knappt 2,7 miljoner kronor med en vinst efter skatt på 137 000 kronor.

Snapchat uppger för Di Digital att intäkterna kommer från det brittiska koncernbolaget Snap Group Limited. Omsättningen baseras på den svenska verksamhetens självkostnader tillsammans med ett vinstpålägg.

Bolaget etablerar lokala dotterbolag när aktiviteten i ett visst land blir tillräckligt stor, uppger Snap. I detta fall fanns det ett behov av att ha försäljnings- och marknadsföringsstöd på plats i Sverige.

Bolaget sysselsätter två personer, enligt Snap, som är baserade i Stockholm. Det rör sig bland annat om Emma Lundgren, som i fjol blev Snapchats första anställda i Sverige, med uppdrag att arbeta med kampanjer för sponsrade filter och annonser.

I mitten på 2017 blev Snapchats kommersiella affär, där andra företag kan annonsera i appen, tillgänglig på den svenska marknaden. De svenska annonsintäkterna går till det brittiska koncernbolaget Snap Group Limited, där beskattningen också sker.

För tillfället har bolaget inte den nödvändiga strukturen på plats för att kunna redovisa intäkter lokalt i Sverige, eftersom Snap saknar ett fysiskt kontor och bara har två anställda, men målet är att göra det i framtiden om aktiviteten blir tillräckligt väsentlig.

Läs mer: Svenska Narrative bekräftar uppköpssamtal med Snapchat

Den enda ledamoten i den svenska bolagsstyrelsen är britten David Lewis, Snap Inc:s chefsjurist i Europa, Mellanöstern och Afrika. 

Atul Porwal, biträdande chefsjurist på Snapchat globalt, är styrelsesuppleant. Han är baserad i San Francisco och översåg bolagets börsnotering i New York under 2017.

Snapchat har sedan dess haft en turbulent tid på börsen och handlas i skrivande stund för drygt 11 dollar, cirka 35 procent under teckningskursen på 17 dollar per aktie.

Under det andra kvartalet bromsade Snapchat sin tillväxt och backade i antalet användare, liksom andra techjättar som Facebook och Twitter. Det var första gången som Snapchat uppvisade negativa användarsiffror sedan lanseringsåret 2011. 

Snapchat har 188 miljoner dagligen aktiva användare världen över och majoriteten är under 35 år.

Fotnot: Denna artikel har efter publicering kompletterats med kommentarer från Snap Inc. 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?