1515

Snabbväxande Star Stable köper Pixel Tales

Hästspelet Star Stable har seglat upp som en riktig kassako på den svenska spelhimlen. Nu köper bolaget bakom spelet upp utvecklingsstudion Pixel Tales för 20 mkr. 

Sedan lanseringen 2011 har onlinespelet Star Stable vuxit till en rejäl framgångssaga. Idag har spelet, som riktar sig i huvudsak mot hästintresserade tjejer och unga kvinnor, drygt 6 miljoner registrerade spelare världen över. Bolaget Star Stable Entertainment räknar i år med att omsätta över 100 mkr, nära nog en fördubbling jämfört med i fjol.

Nu gör företaget sitt första förvärv i form av utvecklingsstudion Pixel Tales, som köps upp för 20 mkr. Pixel Tales har tidigare arbetat med utvecklingen av Star Stable på licens, men blir nu alltså en del av moderbolaget.

Säljare är Pixel Tales fyra grundare: Marcus Thorell, Johan Sjöberg, Anders Åkerfeldt och Andreas Thorsén, som till vardags är CTO vid Angry Birds-skaparen Rovios kontor i Stockholm.

Fredric Gunnarson, vd Star Stable, med hästen Savanna. Foto: Kicki Elofsson

Förutom bolagets tolv anställda följer även rättigheterna till spelmotorn i Star Stable – något förenklat den underliggande teknikplattformen – med i affären.

“Det blev helt enkelt smidigare att förvärva bolaget. Nu äger vi dessutom motorn som vi utvecklar på”, säger Fredric Gunnarson, vd för Star Stable Entertainment.

Star Stable Entertainment grundades av internetveterarerna Ola Ahlvarsson, Peter Liljestrand och Johan Edfelt, som alla kvarstår som storägare. I våras tog bolaget in 10 miljoner kronor från finansmannen Claes-Henrik Julander, tidigare vd för Pan Capital, i en affär som värderade hela Star Stable till en kvarts miljard kronor.

Intäkterna kommer dels från prenumerationsavgifter, dels från försäljning av spelets egen valuta “star coins”, som används för att köpa föremål och annat i spelet.

Star Stable riktar sig i huvudsak mot en mycket ung målgrupp. Det ställer stora krav på hur spelupplevelsen är utformad, säger Fredric Gunnarson.

“För många unga tjejer är vi den första kontakten med internet och att kommunicera med andra över internet. Vi tar det på stort allvar, vi vill att det ska bli en positiv upplevelse”, säger han.

Av bolagets 57 anställda är 18 såkallade “game masters”, personer som är aktiva i spelet och ser till att interaktionen mellan spelarna sker på ett bra och konstruktivt sätt.

“Spelarna är jättehärliga men inte alltid så snälla mot varandra. Det blir som en skolgård i jätteformat”, säger Fredric Gunnarson.

“Till saken hör att vi inte har något dödande i spelet. Det handlar istället om att hjälpa varandra och rädda den här ön man befinner sig på från elaka, kommersiella krafter som vill bygga bostadsrätter eller exploatera naturtillgångar”, fortsätter han.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?