1515

Snabbväxande bankapp utmanar Klarna – vill låta svenskar delbetala i efterhand

Svenska PFC växer enligt egen utsago med 10 000 användare i månaden och utmanar aktörer som Klarna och Qliro med sin bankapp. Nu skruvar de upp konkurrensen ytterligare – genom att erbjuda delbetalningar i efterhand utan ränta. 

Charlotta Åsell är kommunikationschef på bankutmanaren PFC.
Charlotta Åsell är kommunikationschef på bankutmanaren PFC.Foto:Press

Fintechbolaget PFC har på kort tid seglat upp som ett alternativ till de traditionella bankerna och är enligt egen utsago Sveriges snabbast växande bankutmanare. Bolaget grundades 2012 under namnet Betalo, men bytte 2018 namn till PFC – som står för ”Personal Finance Company”. 

Bolaget erbjuder dels ett betalkort i samarbete med Mastercard, som laddas med pengar från kundens vanliga bankkonto. Det stora löftet är dock att göra kundernas vardagsekonomi lättare att hantera. Via en app i mobilen kan konsumenten till exempel få koll på sitt sparande och sina utgifter.

Enligt kommunikationschefen Charlotta Åsell växer PFC med 10 000 nya användare i månaden, och är nu uppe i totalt 70 000 användare i Sverige. 

Med sig på resan har man fått storbanken Nordea, som investerat 90 miljoner kronor i bolaget. 

Läs mer: Nordea investerar 50 miljoner i hans svenska bankutmanare 

Stödet kan behövas – i dag slåss ett antal aktörer inom den digitala betalmarknaden om att vinna kundernas tillit. Det handlar bland andra om Klarna, Qliro och Svea Ekonomi.  

Och nu sticker PFC ut hakan och lanserar delbetalningar till en fast månadsavgift, på en marknad som annars präglas av saftiga krediträntor. 

”Vi tror att det blir mer lättförståeligt och transparent när man har en fast månadsavgift”, säger Charlotta Åsell. 

Den fasta månadsavgiften hos PFC baseras på summan som man vill delbetala. Handlar kunden till exempel en festivalbiljett för upp till 2 000 kronor tillkommer en månadsavgift på 30 kronor fram tills att skulden är avbetalad. Köper man istället en flygbiljett för upp till 10 000 kronor växer avgiften till 50 kronor i månaden. 

Via Klarna är det gratis att skjuta på betalningen i två veckor via faktura. Väljer kunden istället att delbetala ett köp uppgår krediträntan till 19,9 procent. Utöver det tillkommer en administrativ avgift på 29 kronor i månaden. 

Ungefär likadant funkar det hos det börsnoterade betalbolaget Qliro – som också har en kreditränta på 19,9 procent samt tar ut en administrativ avgift på 29 kronor i månaden.

Med PFC:s nya kreditprodukt är det möjligt att delbetala ett köp efter att det genomförts. 

”Inom 30 dagar efter att köpet har gjorts så kan du i efterhand välja att få hela summan tillbaka. Månaden efter kommer första delbetalningen med en månadsavgift”, säger Charlotta Åsell.

Vad är vitsen med att göra det här i efterhand – har man redan betalat för produkten är det väl krångligare att göra en delbetalning, och att på det betala en månadsavgift? 

”I vissa lägen behöver man en buffert eller en brygga eftersom planer ändras eller för att man behöver tänka om. Och då är det här en möjlighet att göra det.” 

Den räntefria delbetalningen som går att beställa i efterhand blir PFC:s första kreditprodukt, och ses som ett steg på vägen mot det större målet – att bli en heltäckande mobilbank.

”Vår ambition har alltid varit att bli en fullskalig ekonomiapp. Vi bygger vi en produktportfölj med betalkort, spenderingsinsikter, sparfunktioner och budgetverktyg. Nu blir kreditprodukter en del av den portföljen”, säger Charlotta Åsell. 

Läs mer: Rekord för bankutmanare – växer med 10 000 användare per månad 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?