1515
Annons

Snabba bud på alla hjärtans dag – med rosor och sexleksaker

Ökat tryck och fördubblad omsättning präglade alla hjärtans dag i fjol. Nu förbereder de stora hemleveranstjänsterna Wolt, Foodora och Uber Eats sig inför en ny enorm anstormning under måndagen.

Foto:Johan Nilsson, Magnus Andersson

Färgglada motorcykel- och cykelbud har översvämmat våra gator under pandemin i takt med att allt fler har beställt hem mat i stället för att själva hämta upp den. Och alla hjärtans dag är en dag då de tre största aktörerna förväntar sig att, precis som under fjolåret, få fullt upp. Och inte i år är det inte enbart mat som vi väntas beställa till dörren.

Det finländska leveransbolaget Wolt, som blev uppköpt av amerikanska Doordash i november 2021, konstaterar att fjolårets upplaga genererade ett exceptionellt högt tryck. Wolt omsatte dubbelt så mycket under alla hjärtans dag 2021 jämfört med året innan. Förklaringen är att den pågående pandemin gjorde att många ordnade hemmadejter i stället för att gå ut på krogen. 

Retailförsäljningen ökade samtidigt med åtta gånger jämfört med 2020, mycket tack vare en kanske inte helt oväntat stark försäljning av blommor under just denna dag. I år har utbudet breddats ytterligare, en nyhet är att Wolt under alla hjärtans dag i år kommer erbjuda hemleverans av kondomer och sexleksaker. 

Omsättningen för Foodora var under förra årets alla hjärtans dag också betydligt högre än övriga dagar.

”Vi förväntar oss att det ska bli ytterligare en ökning i år. Vi ser fram emot en stark dag”, säger Joakim Slettengren, vice vd för Foodora som ägs av tyska Delivery Hero, startat av svensken Niklas Östberg. 

För att förbereda sig inför det kommande trycket på årets alla hjärtans dag har Foodora tagit in tusentals rosor in i sortimentet. Bolaget släpper även ett quiz i appen Primetime där de som deltar kan svara på frågor och vinna rabattcheckar på Foodora. 

Matvanorna ser ut att spreta betänkligt under alla hjärtans dag. Under förra årets upplaga upplevde Foodora att befolkningen beställde mer italienskt, men även mer kryddig thaimat. Klassisk mat som milkshakes och burgare var också populärt. De mest populära maträtterna på Wolt ifjol var cheeseburgare och vesuvio-pizzor. Uber Eats å sin sida rapporterar också att hamburgare var populära under fjolårets alla hjärtans dag., men även bakverk, efterrätter, tacos och burritos.

Läs mer: Sex aktörer slåss om blixtsnabba matvaruleveranser


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?