1515
Annons

Sminkveteranens bolag backas av familjen af Jochnick

William Värnild har gjort sig ett namn som en av Sveriges främsta make up-artister. Nu lanserar han en sminkkollektion, som backas av Oriflame-familjen af Jochnick. ”Skönhetsbranschen behöver fyllas med mer värme”, säger grundaren, som vill att kvinnor ska våga vara sig själva. 

William Värnild.
William Värnild.Foto:Amanda Lindgren

William Värnild har under sina nästan 20 år som make up-artist blivit en personlig favorit hos kändisar, däribland prinsessan Sofia. Han är återkommande gäst i TV4 och driver även pr-byrån Pr To Go. 

Under sina yrkesår har han återkommande upplevt kvinnors osäkerhet när det gäller smink, något han vill ändra på. 

”De känner att de inte passar i läppstift, eller inte hittar rätt foundation. Jag ville därför skapa ett varumärke som är enkelt att använda. Alldeles för många produkter på marknaden i dag är för avancerade för vanliga konsumenter att behärska. Det gör att vi stänger dörren för många.”

För två år sedan startade därför arbetet med varumärket I Will Makeup och i mars i år kom den första lanseringen, läpp-produkten Magic Lip Care Kit.

”Jag har fått erbjudanden tidigare om samarbeten men det är först nu jag känner mig redo att göra den här resan. Det har varit en lagom lång process, att hitta rätt fabriker och leverantörer. Utan pandemin hade det gått ett halvår snabbare.”

Valet föll på Sydkorea, som ligger i framkant när kommer till hudvård. Nästa släpp blir en produkt för ögonbrynen. 

”Målet är att ta fram hur många produkter som helst. Men alla produkter vi tar fram ska komplettera en befintlig hudvårdsrutin eller serier. Har du makeup hemma så behöver du inte slänga dem.”

Först ut är läpp-produkten Magic Lip Care Kit som är en sammansättning ”tre-i-en” med peelande, vårdande och återfuktande egenskaper
Först ut är läpp-produkten Magic Lip Care Kit som är en sammansättning ”tre-i-en” med peelande, vårdande och återfuktande egenskaperFoto:Amanda Lindgren

Trots sitt tidiga skede har bolaget redan fått med sig namnkunniga investerare. Däribland en anrik familj i branschen: makarna Jenny och Sebastian af Jochnick, arvtagare till kosmetikajätten Oriflame.

”Det här är första investeringen vi gör inom segmentet som tydligt bygger på och utgår från William Värnilds renommé och expertis. Till skillnad från andra investeringar där det är företaget som står i centrum”, säger Sebastian af Jochnick.

 Exakt hur mycket I Will Makeup tar in vill William Värnild inte gå in på.

”Det är tillräckligt mycket för att varumärket ska kunna etablera sig på marknaden, och jag är otroligt ödmjuk över att de tror på produkten och mig som varumärke. ”

Under de senaste fyra åren har Bianca Ingrosso haft enorma framgångar med sminkmärket Caia. Jenny af Jochnick ser samma potential i I Will Makeup. 

”I fallet med Caia har kanalen varit starkt avgörande till framgången. Nu känns det efterlängtat och i tiden att vara med och ta fram högkvalitativa produkter för kvinnor med mogen hy”, säger Jenny af Jochnick. 

William Värnild ser inte bolagen som konkurrenter.

”Caia fyller en yngre målgrupp, medan vår kundgrupp är från 35 år och uppåt. Sedan gör Caia fantastiska produkter, så jag skulle snarare säga att de är lika viktiga på marknaden som I Will Makeup kommer att bli på sikt.”

Utöver egen e-handel kommer produkterna även finnas hos både digitala och fysiska återförsäljare, till skillnad från Caia som enbart säljer via egen kanal. Det beror delvis på den äldre målgruppen.

”Vissa kunder vill komma in och känna på produkterna, och vår målgrupp är nödvändigt inte på Instagram utan vi behöver andra kanaler för att nå ut.”

William Värnild har inga planer på att dra ned på pr-verksamheten Pr To Go, som han driver tillsammans med Erica Jensen och där det finns en anställd.

”Jag har alltid gjort båda delarna, vilket varit räddningen under pandemin. Jag är mer en pr-person och make up-artist än en influencer. Jag gillar att träffa människor, jag tror det är viktigt att inte bara gömma sig bakom sociala medier.”

Han passar även på att ge en känga till skönhetsindustrin.

”Den behöver fyllas med lite mer värme. Man ska inte behöva göra om sig själv till att se ut som någon annan, istället ska man våga vara sitt bästa jag. Det är målsättningen med I Will Makeup.”

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?