1515

Smarta läroböcker en vinnare i Stockholm: ”Vi äger hela värdekedjan”

Kognitys intelligenta läroböcker kammade hem segern i Di Startup Tours deltävling i Stockholm. ”Vår första kund var i Rwanda så vi har varit globala från första start”, säger Karin Bjerde på Kognity.

Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.
Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.Foto:Amanda Lindgren
Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.
Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.Foto:Amanda Lindgren

”Att skala sin affär och samtidigt ha en positiv påverkan på världen är det bästa man kan göra”, säger Karin Bjerde på Kognity (NTL) som utvecklar intelligenta och interaktiva läroböcker som ska göra det lättare för eleverna att minnas innehållet.

I konkurrens med sex andra startupbolag valde publiken och juryn ut henne och Kognity som vinnare på den första delfinalen i Di Digital Startup Tour, som ägde rum på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.

Se hela delfinalen av Di Startup Tour Stockholm här 

Kognity som drog igång 2014 har mottagit riskkapital från Norrsken, Gullspång Invest och ett antal affärsänglar. I dag används deras molnbaserade läroböcker med interaktiva element av 14-18-åringar i 75 länder runtom i världen.

”Vår första kund var i Rwanda så vi har varit globala från första start. I dag är USA, Mellanöstern och Asien viktiga marknader”, säger Karin Bjerde som ansvarar för strategisk tillväxt.

I Sverige används Kognity av 5-6 skolor enligt henne. Just nu är bolaget i färd med att lansera en läroplan för brittiska elever mellan 14-16 års ålder.

Från vänster: Fredrik Sandin på Ahum, Anders Brinck på Comprado, Axel Nordenström på Tangar, Karin Bjerde på Kognity, Jens Karlsson på Woshapp, Amir Marandi på Zaver och Ingrid Sundqvist på Ztabler.
Från vänster: Fredrik Sandin på Ahum, Anders Brinck på Comprado, Axel Nordenström på Tangar, Karin Bjerde på Kognity, Jens Karlsson på Woshapp, Amir Marandi på Zaver och Ingrid Sundqvist på Ztabler.Foto:Amanda Lindgren

Kognitys innehållsfokus ligger på naturvetenskap, matematik och samhällskunskap. Datan som eleverna genererar går in i plattformen som kan ge feedback, individanpassa innehållet och skapa prov som rättas automatiskt.

”Vi är ensamma om att både ha en plattform och eget innehåll. De stora förlagen har jättebra läroböcker på papper men har inte tekniken. Vi sätter oss mittemellan och äger hela värdekedjan”, säger hon.

Läs även: ”I Malmö finns mindre jante och mer hjälpsamhet” 

Affärsmodellen innebär att skolorna prenumererar på Kognitys mjukvara under 24 månader.

”Det tar tid att få kunden, men när den väl är med oss är den lojal och köpstark”, säger hon.

En fördel med Kognitys inriktning är att de hamnar under skolornas budgetposter för läroböcker, enligt Karin Bjerde.

”Många edtechbolag har svårt att beskriva var de ska in, för skolorna har ingen plattformsbudget. Men de har en läroboksbudget”, säger hon. 

Segern i pitchtävlingen innebär att Kognity är direktkvalificerade till den stora finalen i Stockholm den 28 november där bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News står på spel.

De sex andra bolagen som pitchade under onsdagen var Ahum (NTL), Comprado (NTL), Kognity, Tangar (NTL), Zaver (NTL), Ztable (NTL) och Woshapp.

Under kvällen intervjuades även Konrad Bergström, som har grundat Zound Industries, och Faviana Vangelius von Heijne, grundare av spelbolaget Svrvive Studios.

Läs mer: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel 

Nästa stopp för Di Startup Tour är Luleå den 3 oktober, Göteborg den 24 oktober och till Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?