1515

Smarta larmbolaget Minut: ”Första upplagan är redan slutsåld”

Startupbolaget Minut har påbörjat tillverkningen av sitt smarta lilla hemlarm Point.
”Leveranserna börjar i maj och första upplagan redan slutsåld”, säger medgrundaren Marcus Ljungblad.

Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut. 
Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut. 

Den ser ut som en brandvarnare och ryms i handflatan. Men Point är i själva verket ett komplett hemlarm som kostar en dryg tusenlapp och går att installera med en knapptryckning. Systemet kopplas sedan till en app och kan larma en eller flera mobiltelefoner vid ett misstänkt inbrott.

”Ambitionen är ju att erbjuda en enkel säkerhetslösning som kan larma familjemedlemmar, vänner och grannar om något händer. Man hjälps åt med bevakningen, och kontaktar polisen om man misstänker ett inbrott”, säger medgrundaren Marcus Ljungblad.

Han grundade Minut i Malmö 2014 ihop med vd Nils Mattisson och två andra tekniker. Till en början var målet att bygga ett hemsäkerhetssystem för Airbnb-uthyrare. Bolaget tog in några miljoner kronor från en rad affärsänglar, däribland Malmös startupguru Hampus Jakobsson och Apples förre designchef Don Lindsay. Första produkten släpptes 2015 efter en kampanj på crowdfundingsajten Kickstarter.

Läs mer: Telejätten säljer hennes smarta larm

Kampanjen gick bra. Men grundarna märkte att kunderna helst av allt ville ha ett vanligt hemlarm, men utan kameror och krångliga system. De vidareutvecklade konceptet och resultatet blev Point.

I slutet av 2017 tog man in drygt 20 Mkr i riskkapital och för att kunna producera och marknadsföra den nya produkten. Sedan dess har försäljningen tagit fart på Kickstarter, Minuts egen webbshop och genom ett samarbete med elbolaget Eon.

”Produktionen av Point började i april och leveranserna ska ske i maj. Vår första upplaga på totalt 5000 enheter är redan slutsåld och vi har en väntelista med några hundra namn. I juni ska vi påbörja produktionen av ytterligare 5000 enheter”, säger Marcus Ljungblad.

Larmsystemet Point fungerar alltså utan vare sig kameror eller externa sensorer. Hårdvaran består istället av en processor, mikrofon, rörelsedetektor och ett antal sensorer som mäter lufttryck, temperatur och annan miljödata. 

Enligt Marcus Ljungblad räcker detta för att systemet ska kunna analysera händelser – och slå larm om något indikerar ett intrång. Ljudet av krossat glas, i kombination med förändringar i temperatur och lufttryck, kan exempelvis tyda på att någon tagit sig in i huset genom att krossa en ruta.

Systemet bygger på maskininlärning och ska bli bättre ju fler användare man kan inhämta data ifrån. 

”Rådatan lämnar aldrig enheten. Det enda som skickas till våra databaser är händelser som bedöms som en potentiell risk. När det gäller ljud så översätts allt till signaturer, till exempel ’glaskross’. Vi tar alltså aldrig in rena ljudupptagningar och lyssnar inte efter konversationer”, säger Marcus Ljungblad.

Teamet på Minut.
Teamet på Minut.

I fjol omsatte Minut knappt 4 Mkr och hade en nettoförlust på närmare 5 Mkr. Men i år hoppas grundarna att lanseringen av Point ska får intäkterna att öka rejält.

”Vi hoppas producera minst 15000 till 20000 enheter i år. Säljer vi 25000 enheter är jag jättenöjd”, säger Marcus Ljungblad.

Han menar att tekniken kan skaka om branschen då den är så mycket billigare och enklare än konkurrerande larmsystem. På lång sikt är Minuts mål att bli en av världens största bolag inom hemlarm.

”Vi vill hitta rätt bland kunderna. Just nu måste vi ta steget förbi prylfixerade personer och nå breda grupper. Vi går med vinst på själva enheten idag. Men på sikt hoppas vi bli ett tjänstebolag där merparten av intäkterna kommer från prenumerationer”, säger Marcus Ljungblad.

Läs mer: Smarta larmbolaget Minut: ”Vi ska bli störst i världen” 

I dag kostar larmsystemet Point knappt 1100 kronor. Prenumerationen sker sedan i en app och kostar i dag 50 kronor per månad.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?