1515

Smart Eye växer – snart kommer intäkter från tyska biltillverkare

Techbolaget Smart Eye ökade intäkterna med 18 procent under tredje kvartalet och fortsätter investera i fordonsmarknaden. Redan före slutet på 2018 väntar sig bolaget börja ta del av licensintäkter från tre stora tyska biltillverkare.

Martin Krantz, vd på Smart Eye.
Martin Krantz, vd på Smart Eye.Foto:Press.

Ögonstyrningsbolaget Smart Eyes nettoomsättning uppgick till 15,3 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en ökning med 18 procent från samma period i fjol. 

”Det är framför allt affärsområdet som säljer forskningsinstrument och forskningssystem som ökar mest under kvartalet”, säger Martin Krantz, vd på Smart Eye.

Vid 10-tiden på torsdagen, en timme efter börsöppning, hade Smart Eye-aktien fallit med runt 2,6 procent. (Följ kursen här.)

Bolaget lägger mycket kraft på att integrera sin teknik inom fordonsindustrin. Tidigare i höstas annonserade Smart Eye att man fått en stor "design win" från Volvo-ägaren Geely i Kina. Ordervärdet väntas överstiga 100 Mkr.

Tillsammans ska aktörerna utveckla säkerhetsutrustning för Geelys exklusiva sortiment och använda sig av Smart Eyes AI-drivna övervakning av föraren för att förhindra olyckor.

Smart Eye arbetar nu hårt för att vinna över fler biltillverkare, enligt finanschefen Anders Lyrheden. Det är en av anledningarna till att rörelseförlusten steg marginellt till 9,7 Mkr under det gångna kvartalet.

”Framför oss ser vi att våra system kommer integreras i massmarknadsbilar. Alla producenter upphandlar just nu sina förarövervakningssystem och vi förbereder oss för att ta så stora andelar som möjligt på den marknaden. Det är orsaken till att vi investerar i både personal och geografisk närvaro”, säger han.

Under 2018 har Smart Eye öppnat kontor i både Japan och Kina, och i fjol etablerade man sig även fysiskt i USA.

Läs mer: Gjorde en halv miljard på Izettle – nu går Håkan Roos in i Smart Eye 

Nyligen genomförde det First North-noterade bolaget en nyemission på 114 Mkr, där den hajpade fonden Swedbank Robur Ny Teknik var en av de största investerarna.

”Pengarna ska finansiera expansion i Asien, Europa och Nordamerika. Det är marknader där det finns stora biltillverkare och vi ser många potentiella samarbeten”, säger Martin Krantz.

Utöver Geely har Smart Eye hittills landat samarbeten med tre tyska premiumbiltillverkare och en annan europeisk aktör.

”De tyska biltillverkarna har vi samarbetat länge med. Dessa bilar rullar ut nu och vi kommer att få licensintäkter redan under fjärde kvartalet. Men som alltid är det ganska små volymer i början. Bilindustrin har långa utvecklingstider så det kommer ta några år innan vi ser de stora effekterna”, säger Anders Lyrheden.

Om Smart Eyes system skulle användas i alla bilmodeller hos de fem biltillverkare som man hittills tecknat avtal med – i form av "design wins" – är det estimerade värdet minst 2 miljarder kronor över hela produktlivscykeln.

”Sedan vet vi inte exakt hur stora delar av intäkterna som vi kommer få ta del av”, säger Anders Lyrheden.

Smart Eye grundades 1999 i Göteborg och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges ledande aktörer för eyetrackinganalyser av mänskligt beteende.

Läs mer: Volvoägaren bakom stororder till Smart Eye 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?