1515

Slussades runt i vården med ätstörning: Nu ska hon hjälpa andra med sin app – och Tiktok

Petronella Gustafsson var sjuk i anorexi – men inom vården lyckades ingen komma till rätta med hennes problem. Det var först på en liten behandlingsanläggning i Trelleborg som hon kunde jobba sig tillbaka. Nu ska den metodiken digitaliseras i hennes app. 

”Du kan inte bara fokusera på BMI”, säger hon i dag.

Petronella Gustafsson har grundat Progress Me, en app som fokuserar på att förbättra självkänsla och mående för personer med ätstörningar.
Petronella Gustafsson har grundat Progress Me, en app som fokuserar på att förbättra självkänsla och mående för personer med ätstörningar.

Ätstörningar som anorexi och bulimi beskrivs ofta som ett växande samhällsproblem. Ändå menar kritiker att vården ligger efter i sina metoder att behandla de som diagnostiseras.

”Inom vården fokuserar man mycket på kalorier och att du ska gå upp i vikt. Men det finns andra saker som är viktiga, som självkänsla och mående”, säger Petronella Gustafsson.

Hon är själv utbildad e-handelschef och interaktionsdesigner. Med sin bakgrund bestämde hon sig för att göra något åt den vårdkarusell hon själv fått uppleva på nära håll.

”Till att börja med är allt analogt. Du för en matdagbok på papper. Det är en enkel grej men inte så kul att hålla på med om du är på en restaurang eller äter med andra”, säger hon.

Hennes app heter Progress Me och syftar till att föra in så många av momenten som möjligt i en digital miljö.

Läs mer: Digital specialistklinik växer snabbt med ”Kry för huvudvärk”

Utöver det har Petronella Gustafsson hämtat en behandlingsmetodik som hon själv uppskattade på Vallbyhages rehabiliteringscenter i Trelleborg. 

”Det var faktiskt min mamma som hittade det stället och där jobbade vi bara med min självkänsla. Det var det som hjälpte mig.”

Progress Me har precis testat att marknadsföra sig på det sociala sång- och dansnätverket Tiktok, i tron om att många som vistas där är i riskgruppen. 

Kampanjen överraskade stort.

Den totala räckvidden skrevs till 2,3 miljoner personer med en genomsnittlig tid för tittande på 7,38 sekunder – högt för att vara sponsrat innehåll som är så kallad ”skipbar”, det vill säga är lätt för användaren kan klicka bort.

Totalt ledde kampanjen till 3 400 nya nedladdningar av appen på en dag, säger Petronella Gustafsson. Hon konstaterar att målgruppen uppenbarligen finns där och är öppen för hennes tjänst.

Läs mer: Fortsatt pengaregn över svenska teknikbolag – tog in 4,9 miljarder i april

Taktiken framåt för att fånga upp personer som riskerar att drabbas – ofta unga tjejer – är att använda sig av influerare och ett ambassadörsprogram. Redan i dag finns 50 ambassadörer knutna till tjänsten, säger hon.

Totalt har appen drygt 10 000 användare.

”Den 8 juli släpper vi en helt ny app som är till för både drabbade och närstående. På så vis kan närstående också hjälpa till och förstå hur man ska prata med någon som har en ätstörning och försöka undvika konflikter i hemmet”, säger hon.

Progress Me har precis sjösatt ett samarbete med Sahlgrenska sjukhuset och Region Halland. Tanken är att vårdgivare ska kunna använda appens funktioner i sina egna behandlingsmodeller. Till exempel den digitala matdagboken.

”Vi har också ett tekniskt system som går att koppla in direkt i journalsystemet. Du kan exportera data från appen till samma format som gäller för alla journaler inom vården i Sverige”, säger hon.

Om det blir allmänt vedertagen själv inom vården får testet utvisa.

Initialt fick Progress Me sitt kapital från statliga Vinnova och den Malmöbaserade inkubatorn Minc.

I slutet av 2020 tog de dock in en såddrunda på 5 miljoner kronor, säger bolagets affärsrådgivare Sandra Ryman.

”Vi har precis påbörjat vår resa, men vi planerar en första riktig runda i höst”, säger hon.

De båda förklarar affärsmodellen dels som ett verktyg för vården genom att de köper in mjukvaran på prenumeration, men också en betaltjänst för anhöriga att använda appen.

Det är en vårdtjänst, ser ni er som en Kry eller Mindler?

”Nej, vi har en lite annan modell än dem. Många som har en ätstörning vill inte gå till vården. De vill inte ha ett videosamtal med Kry. Vi kommer jobba lite annorlunda för att nå målgruppen”, säger Petronella Gustafsson och förklarar att de vill kännas mer som ett community på sikt.

 


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?