1515

Slussades runt i vården med ätstörning: Nu ska hon hjälpa andra med sin app – och Tiktok

Petronella Gustafsson var sjuk i anorexi – men inom vården lyckades ingen komma till rätta med hennes problem. Det var först på en liten behandlingsanläggning i Trelleborg som hon kunde jobba sig tillbaka. Nu ska den metodiken digitaliseras i hennes app. 

”Du kan inte bara fokusera på BMI”, säger hon i dag.

Petronella Gustafsson har grundat Progress Me, en app som fokuserar på att förbättra självkänsla och mående för personer med ätstörningar.
Petronella Gustafsson har grundat Progress Me, en app som fokuserar på att förbättra självkänsla och mående för personer med ätstörningar.

Ätstörningar som anorexi och bulimi beskrivs ofta som ett växande samhällsproblem. Ändå menar kritiker att vården ligger efter i sina metoder att behandla de som diagnostiseras.

”Inom vården fokuserar man mycket på kalorier och att du ska gå upp i vikt. Men det finns andra saker som är viktiga, som självkänsla och mående”, säger Petronella Gustafsson.

Hon är själv utbildad e-handelschef och interaktionsdesigner. Med sin bakgrund bestämde hon sig för att göra något åt den vårdkarusell hon själv fått uppleva på nära håll.

”Till att börja med är allt analogt. Du för en matdagbok på papper. Det är en enkel grej men inte så kul att hålla på med om du är på en restaurang eller äter med andra”, säger hon.

Hennes app heter Progress Me och syftar till att föra in så många av momenten som möjligt i en digital miljö.

Läs mer: Digital specialistklinik växer snabbt med ”Kry för huvudvärk”

Utöver det har Petronella Gustafsson hämtat en behandlingsmetodik som hon själv uppskattade på Vallbyhages rehabiliteringscenter i Trelleborg. 

”Det var faktiskt min mamma som hittade det stället och där jobbade vi bara med min självkänsla. Det var det som hjälpte mig.”

Progress Me har precis testat att marknadsföra sig på det sociala sång- och dansnätverket Tiktok, i tron om att många som vistas där är i riskgruppen. 

Kampanjen överraskade stort.

Den totala räckvidden skrevs till 2,3 miljoner personer med en genomsnittlig tid för tittande på 7,38 sekunder – högt för att vara sponsrat innehåll som är så kallad ”skipbar”, det vill säga är lätt för användaren kan klicka bort.

Totalt ledde kampanjen till 3 400 nya nedladdningar av appen på en dag, säger Petronella Gustafsson. Hon konstaterar att målgruppen uppenbarligen finns där och är öppen för hennes tjänst.

Läs mer: Fortsatt pengaregn över svenska teknikbolag – tog in 4,9 miljarder i april

Taktiken framåt för att fånga upp personer som riskerar att drabbas – ofta unga tjejer – är att använda sig av influerare och ett ambassadörsprogram. Redan i dag finns 50 ambassadörer knutna till tjänsten, säger hon.

Totalt har appen drygt 10 000 användare.

”Den 8 juli släpper vi en helt ny app som är till för både drabbade och närstående. På så vis kan närstående också hjälpa till och förstå hur man ska prata med någon som har en ätstörning och försöka undvika konflikter i hemmet”, säger hon.

Progress Me har precis sjösatt ett samarbete med Sahlgrenska sjukhuset och Region Halland. Tanken är att vårdgivare ska kunna använda appens funktioner i sina egna behandlingsmodeller. Till exempel den digitala matdagboken.

”Vi har också ett tekniskt system som går att koppla in direkt i journalsystemet. Du kan exportera data från appen till samma format som gäller för alla journaler inom vården i Sverige”, säger hon.

Om det blir allmänt vedertagen själv inom vården får testet utvisa.

Initialt fick Progress Me sitt kapital från statliga Vinnova och den Malmöbaserade inkubatorn Minc.

I slutet av 2020 tog de dock in en såddrunda på 5 miljoner kronor, säger bolagets affärsrådgivare Sandra Ryman.

”Vi har precis påbörjat vår resa, men vi planerar en första riktig runda i höst”, säger hon.

De båda förklarar affärsmodellen dels som ett verktyg för vården genom att de köper in mjukvaran på prenumeration, men också en betaltjänst för anhöriga att använda appen.

Det är en vårdtjänst, ser ni er som en Kry eller Mindler?

”Nej, vi har en lite annan modell än dem. Många som har en ätstörning vill inte gå till vården. De vill inte ha ett videosamtal med Kry. Vi kommer jobba lite annorlunda för att nå målgruppen”, säger Petronella Gustafsson och förklarar att de vill kännas mer som ett community på sikt.

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?