1515

Sleep Cycle rusade i inledande handeln: ”Det är nu det börjar”

Intresset för sömnappen Sleep Cycle var högt i den inledande handeln. Första avslutet gick på 90,5 kronor från noteringskursen på 70 kronor. ”Det har varit en spännande resa, men det är nu det börjar”, säger vd:n Carl Johan Hederoth till DiTV.

Carl Johan Hederoth, vd Sleep Cycle.
Carl Johan Hederoth, vd Sleep Cycle.Foto:Annie Hyrefeldt

Totalt erbjöds aktier till ett värde på 341 miljoner kronor till en fast noteringskurs på 70 kronor per aktie, varav en knapp tredjedel består av nyemitterade aktier medan den resterande delen såldes av tidigare aktieägare. Totalt motsvarar erbjudandet en fjärdedel av Sleep Cycle, vilket ger en värdering på 1 360 Mkr. Säljande huvudägare är Pierre Siri, Maciek Drejak och Petter Wallin.

”Vi hjälper användarna med konkreta sömnproblem, som att somna snabbare och vakna upp i rätt tid”, säger vd:n Carl Johan Hederoth.

Aktier har hittills omsatts för 20 miljoner kronor. Första avslutet gick upp till 90,5 kronor per aktie och som högst rusade kursen till 96,99 kronor. Handeln föll dock sedan tillbaka och låg på 82 kronor per aktie klockan 13.

Det finns även en övertilldelningsoption under 30 dagar. Om den utnyttjas till fullo ökar värdet på erbjudandet till sammanlagt 392 Mkr och motsvarar 29 procent av bolaget.

Ankarinvesterarna Handelsbanken Fonder, Skandia Fonder och E Öhman J:or har åtagit sig att teckna aktier för 150 miljoner kronor i noteringen till ett företagsvärde om 1,3 miljarder kronor. 

Läs mer: Svenska sömnappsjätten Sleep Cycle till börsen 

Bolaget erbjuder en app för sömnanalys som med hjälp ai-baserad ljudteknik mäter användarnas sömn och ger insikter och råd kring hur sömnen kan förbättras. Informationen läggs i en sömndatabas som ger starkare och mer precisa råd ju fler som använder sig av appen. Appen finns både som gratisversion och prenumerationsmodell. 

Appen har laddats ned vid 48 miljoner tillfällen sedan starten och per sista mars hade bolaget 820.000 betalande kunder som har köpt en prenumeration på appen för 29,99 dollar per år. 

Under 2020 omsatte Sleep Cycle 159 Mkr och noterade ett rörelseresultat om 56 Mkr. Nettotillväxten har de senaste två åren legat på runt 30 procent.

Läs mer: Utnyttja hysterin – teckna, sälj och somna om

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?