1515

Sleep Cycle rusade i inledande handeln: ”Det är nu det börjar”

Intresset för sömnappen Sleep Cycle var högt i den inledande handeln. Första avslutet gick på 90,5 kronor från noteringskursen på 70 kronor. ”Det har varit en spännande resa, men det är nu det börjar”, säger vd:n Carl Johan Hederoth till DiTV.

Carl Johan Hederoth, vd Sleep Cycle.
Carl Johan Hederoth, vd Sleep Cycle.Foto:Annie Hyrefeldt

Totalt erbjöds aktier till ett värde på 341 miljoner kronor till en fast noteringskurs på 70 kronor per aktie, varav en knapp tredjedel består av nyemitterade aktier medan den resterande delen såldes av tidigare aktieägare. Totalt motsvarar erbjudandet en fjärdedel av Sleep Cycle, vilket ger en värdering på 1 360 Mkr. Säljande huvudägare är Pierre Siri, Maciek Drejak och Petter Wallin.

”Vi hjälper användarna med konkreta sömnproblem, som att somna snabbare och vakna upp i rätt tid”, säger vd:n Carl Johan Hederoth.

Aktier har hittills omsatts för 20 miljoner kronor. Första avslutet gick upp till 90,5 kronor per aktie och som högst rusade kursen till 96,99 kronor. Handeln föll dock sedan tillbaka och låg på 82 kronor per aktie klockan 13.

Det finns även en övertilldelningsoption under 30 dagar. Om den utnyttjas till fullo ökar värdet på erbjudandet till sammanlagt 392 Mkr och motsvarar 29 procent av bolaget.

Ankarinvesterarna Handelsbanken Fonder, Skandia Fonder och E Öhman J:or har åtagit sig att teckna aktier för 150 miljoner kronor i noteringen till ett företagsvärde om 1,3 miljarder kronor. 

Läs mer: Svenska sömnappsjätten Sleep Cycle till börsen 

Bolaget erbjuder en app för sömnanalys som med hjälp ai-baserad ljudteknik mäter användarnas sömn och ger insikter och råd kring hur sömnen kan förbättras. Informationen läggs i en sömndatabas som ger starkare och mer precisa råd ju fler som använder sig av appen. Appen finns både som gratisversion och prenumerationsmodell. 

Appen har laddats ned vid 48 miljoner tillfällen sedan starten och per sista mars hade bolaget 820.000 betalande kunder som har köpt en prenumeration på appen för 29,99 dollar per år. 

Under 2020 omsatte Sleep Cycle 159 Mkr och noterade ett rörelseresultat om 56 Mkr. Nettotillväxten har de senaste två åren legat på runt 30 procent.

Läs mer: Utnyttja hysterin – teckna, sälj och somna om

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?