1515
Annons

Slack-chefen: ”Vi försöker efterlikna ett datorspel”

Slack har på bara ett par år skakat om marknaden för företagskommunikation. Hemligheten?Att ta upplevelsen från datorspelande in i företagsmjukvara. Det säger Merci Grace, tillväxtchef på Slack i en intervju med Di Digital.

Merci Grace, Head of Growth på Slack.
Merci Grace, Head of Growth på Slack.

Slack startades 2009 i San Fracisco. Sedan dess har bolaget tagit in över 4 miljarder i riskkapital och fått miljoner användare att kapa långa mejltrådar och gå över till Slacks meddelandetjänst. Merci Grace är tillväxtchef på Slack och en av talarna på Stockholm Tech Fest. Hennes uppdrag är att få nya användare att fastna för Slack och så småningom gå över till att bli betalande användare. En av nyckelfaktorerna till att Slack lyckas så bra med det är enligt henne att bolagets affärsmodell ligger i linje med användarnas intressen.

”Om du tittar på företagsmjukvara generellt så är det ofta så att man tecknar ett 3-årsavtal och betalar för ett visst antal användare oavsett hur många som faktiskt använder det”, säger hon.

”Vi tar bara betalt för de som faktiskt använder Slack vilket gör att det ligger i vårt intresse att göra produkten så användarvänlig som möjligt.”

Läs mer: Slack planerar jätterunda – vill ta in 2,5 miljarder

Den inställningen är faktiskt ett ganska stort avsteg från hur prenumerationsmodeller brukar fungera. Merci Grace tar upp gym som exempel, som främst tjänar pengar på de som köper gymkort men inte använder det.

Så ett gym som bara tar betalt av de som tränar skulle skapa en bättre användarupplevelse än ett som säljer gymkort?

”Ja, absolut. Vi ser det som artighet. Man tar inte betalt av folk som inte använder det man säljer.” 

Ett annat av knepen som har fått Slack att passera 3 miljoner dagliga användare har varit att kopiera spelvärldens användarupplevelse. Speciellt när det kommer till att få nya användare att fastna för tjänsten. Merci Grace har liksom Slacks grundare Stewart Butterfield en bakgrund som spelutvecklare och spelentreprenör.

”Det var faktiskt så vi träffades. Samma investerare hade investerat i våra startups”, berättar hon.

Läs mer: Därför pratar alla plötsligt om botar

Ett exempel på speldesignen i Slack är den chat-bot som används för att vägleda nya användare.

”Vår ’slackbot’ är tagen direkt från speldesign. När man spelar ett datorspel lär man sig hur spelet fungerar medan man spelar det. Det här är något som vi pratar mycket om: att användarna ska lära sig Slack medan de använder det”, säger hon och tar upp spelet Monument Valley som exempel på ett spel Slack hämtar inspiration från.

”Vår värsta mardröm är att vår Slackbot ska bli en ny Clippy (Microsofts talande gem). Det handlar om att anställa folk som verkligen älskar produkten och själva använder den. Vi har haft förmånen att ha en snygg produkt från början vilket gjort att vi attraherat folk med känsla för design”.

Läs mer: Slack lanserar riskkapitalfond, släpper egen app-butik

Slack håller just nu på att arbeta med en plattform för externa utvecklare och har även en investeringsfond kopplat till det. Den kommande tiden är det huvudfokus för Merci Grace.

”Vi tror att vi kan bli ett starkt företag även utan en plattform men det är en plattform och ett fungerande ekosystem av utvecklare som kan göra oss till ett jätteföretag”.

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.
Foto:


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?