1515
Annons

Slack-chefen: ”Vi försöker efterlikna ett datorspel”

Slack har på bara ett par år skakat om marknaden för företagskommunikation. Hemligheten?Att ta upplevelsen från datorspelande in i företagsmjukvara. Det säger Merci Grace, tillväxtchef på Slack i en intervju med Di Digital.

Merci Grace, Head of Growth på Slack.
Merci Grace, Head of Growth på Slack.

Slack startades 2009 i San Fracisco. Sedan dess har bolaget tagit in över 4 miljarder i riskkapital och fått miljoner användare att kapa långa mejltrådar och gå över till Slacks meddelandetjänst. Merci Grace är tillväxtchef på Slack och en av talarna på Stockholm Tech Fest. Hennes uppdrag är att få nya användare att fastna för Slack och så småningom gå över till att bli betalande användare. En av nyckelfaktorerna till att Slack lyckas så bra med det är enligt henne att bolagets affärsmodell ligger i linje med användarnas intressen.

”Om du tittar på företagsmjukvara generellt så är det ofta så att man tecknar ett 3-årsavtal och betalar för ett visst antal användare oavsett hur många som faktiskt använder det”, säger hon.

”Vi tar bara betalt för de som faktiskt använder Slack vilket gör att det ligger i vårt intresse att göra produkten så användarvänlig som möjligt.”

Läs mer: Slack planerar jätterunda – vill ta in 2,5 miljarder

Den inställningen är faktiskt ett ganska stort avsteg från hur prenumerationsmodeller brukar fungera. Merci Grace tar upp gym som exempel, som främst tjänar pengar på de som köper gymkort men inte använder det.

Så ett gym som bara tar betalt av de som tränar skulle skapa en bättre användarupplevelse än ett som säljer gymkort?

”Ja, absolut. Vi ser det som artighet. Man tar inte betalt av folk som inte använder det man säljer.” 

Ett annat av knepen som har fått Slack att passera 3 miljoner dagliga användare har varit att kopiera spelvärldens användarupplevelse. Speciellt när det kommer till att få nya användare att fastna för tjänsten. Merci Grace har liksom Slacks grundare Stewart Butterfield en bakgrund som spelutvecklare och spelentreprenör.

”Det var faktiskt så vi träffades. Samma investerare hade investerat i våra startups”, berättar hon.

Läs mer: Därför pratar alla plötsligt om botar

Ett exempel på speldesignen i Slack är den chat-bot som används för att vägleda nya användare.

”Vår ’slackbot’ är tagen direkt från speldesign. När man spelar ett datorspel lär man sig hur spelet fungerar medan man spelar det. Det här är något som vi pratar mycket om: att användarna ska lära sig Slack medan de använder det”, säger hon och tar upp spelet Monument Valley som exempel på ett spel Slack hämtar inspiration från.

”Vår värsta mardröm är att vår Slackbot ska bli en ny Clippy (Microsofts talande gem). Det handlar om att anställa folk som verkligen älskar produkten och själva använder den. Vi har haft förmånen att ha en snygg produkt från början vilket gjort att vi attraherat folk med känsla för design”.

Läs mer: Slack lanserar riskkapitalfond, släpper egen app-butik

Slack håller just nu på att arbeta med en plattform för externa utvecklare och har även en investeringsfond kopplat till det. Den kommande tiden är det huvudfokus för Merci Grace.

”Vi tror att vi kan bli ett starkt företag även utan en plattform men det är en plattform och ett fungerande ekosystem av utvecklare som kan göra oss till ett jätteföretag”.

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.
Foto:

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera