1515
Annons

Skype-miljardärens Atomico investerar i danskt HR-bolag

Skype-grundaren Niklas Zennström vill förbättra arbetsmiljön med hjälp av digitala hjälpmedel. Hans riskkapitalbolag Atomico leder nu en kapitalrunda på 325 miljoner kronor i det danska HR-bolaget Peakon. 

Niklas Zennström investmentbolag Atomico investerar i det danska hr-bolaget Peakon.
Niklas Zennström investmentbolag Atomico investerar i det danska hr-bolaget Peakon.Foto:JESSICA GOW / TT

Peakon grundades 2014 i Danmark av entreprenörerna Kasper Hulthin, Christian Holm, Phil Chambers och Dan Rogers. Bolaget arbetar med att utveckla verktyg för effektivare arbetsplatser.  

Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico är ledande investerare i kapitalrundan. Även EQT Ventures, ID Invest Partners, Balderton Capital och Sunstone har varit med i rundan som uppgår till 35 miljoner dollar, motsvarande 325 miljoner kronor. 

”Vi är glada att välkomna Atomico till Peakon-resan, som vi specifikt tog in för sin operativa expertis inom internationell tillväxt”, säger Phil Chambers, medgrundare och vd på Peakon, en kommentar.

Läs mer: Atomico startar program för ängelinvesterare 

Peakons affärside kretsar kring att sammanfoga chefer och anställda inom tre olika områden. Dels vill öka de anställdas engagemang genom att de uppmanar de anställda att ge feedback och svara på enkäter som sin arbetsplats genom deras plattform. 

Ett annat område som de arbetar med är att ge cheferna och de anställda mer insyn, så att de lättare ska kunna lösa problem som uppstår. Dessutom ställer Peakon samma frågor till alla sina kunder som gör att det ska bli lättare att jämföra bolaget data mot andra i branschen.

Läs mer: Sophia Bendz blir Atomicos partner i Norden

Det blir den andra investeringen i Norden på kort tid för Atomico, som i höstas gick in i det finska VR-bolaget Varjo. Mattias Ljungman är ansvarig för investeringen på Atomico. 

”När världen hela tiden förändras, förändras även det traditionella konceptet av vad ett jobb är. De anställda måste vänja sig med konstanta förändringar. Därför är det nu mer viktigt än någonsin att företagen lyssnar på sina anställda och skapar en positiv kultur för feedback”, säger Mattias Ljungman.

”Trots det har många företag problem med att mäta deras mest värdefulla tillgångar som är personalen. Vi blev hänförda av Peakons datadriva lösning till detta problem.”

Investeringen är en del av en större så kallad serie B-runda, där det totala insamlade beloppet uppgår till cirka 530 Mkr.

Även i Sverige har flertalet startupbolaget inom HR-branschen dykt upp under de senaste åren. Några exempel på aktörer som lockat namnstarka investerare är Winningtemp och Hihenry.

Läs mer: Winningtemp vill få dig att må bättre på jobbet – tar in 33 miljoner

Läs mer: Tungviktare satsar på HR-bolaget Hihenry 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?