1515

Skype läggs ner i Sverige – 120 jobb riskeras

Microsoft har beslutat att lägga ner Skypes Stockholmskontor. Mjukvarujätten har varslat samtlig personal om uppsägning.

 

Skypes Stockholmskontor är beläget i Münchenbryggeriet på Södermalm.
Skypes Stockholmskontor är beläget i Münchenbryggeriet på Södermalm.Foto:Press/TT

Skypes Sverige-kontor omsatte i fjol 265 miljoner kronor med 31 miljoner kronor i rörelsevinst men ingår inte i ägaren Microsofts framtidsplaner.

”Microsoft har tagit det svåra beslutet att inleda samtal med facken för att stänga Skypes kontor i Stockholm”, säger Skype (NTL) i ett skriftligt uttalande till Di Digital.

Samtliga 120 anställda på Skypes Stockholmskontor har nåtts av varsel om uppsägning, enligt en anställd som vill förbli anonym. Skype bekräftar att all personal på Skype i Stockholm riskerar att bli av med jobbet.

”Förslaget ligger i linje med företagets långsiktiga mål att minska antalet geografiskt spridda kontor för att skapa bättre samarbetsmöjligheter och förbättra utvecklingsverksamheten samt öka taken i innovation- och kvalitetsarbetet”, skriver Skype.

Läs mer: Sveriges tyngsta startup-profiler: ”Optioner är en socialistisk idé”

”Microsoft kommer göra allt för att hjälpa alla som berörs av beskedet och där det är möjligt erbjuda dem nya möjligheter.”

Det är än så länge oklart om Microsoft avser att flytta arbetstillfällena någon annanstans. Di Digital har varit i kontakt med ett flertal anställda som inte vill kommentera beskedet.

Skype grundades 2003 av Niklas Zennström (NTL) och Janus Friis (NTL), som under bolagets första år tog in omkring 140 miljoner i riskkapital för att finansiera verksamheten. Tre år efter starten hade man fler än 50 miljoner registrerade använder i 225 länder.

Efter att ha köpts av Ebay 2005 sålde e-handelsportalen 65 procent av Skype till en grupp riskkapitalbolag 2009. Två år senare köpte Microsoft Skype för drygt 50 miljarder kronor i den tidens penningvärde.

Läs mer: Han är hjärnan bakom Mojang-affären

Efter Microsofts köp började Skype Sweden, ett dotterbolag till Skypes koncernmoder i Luxemburg, öka sin omsättning rejält. Sedan 2013 har försäljningen legat omkring 250 miljoner kronor varje år.

Läs mer: Så lite skattar internetjättarna i Sverige

Under det brutna räkenskapsåret som avslutades i juni i fjol omsatte Skype Sweden 265 Mkr med rörelseresultat på 31 Mkr.

Som störst var personalstyrkan i Stockholm i slutet av 2014, då 155 heltidsanställda arbetade på Skype Sweden.

Jobbar du på Skype? Kontakta gärna reportern: sven.carlsson@di.se. Du får vara anonym.

Om du vill nås av nyheterna först:

Foto:


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?