1515

Skyddsombud larmar om olycksrisk i Jollyrooms lager

Ett skyddsombud på nätbutiken Jollyroom larmar om risk för ”katastrofala olyckor” på deras lager i Göteborg. Bolagets logistikchef väljer dock att tona ned situationen och hävdar att säkerheten ”alltid kommer först”. 

Olle Sauar är vd och storägare på Jollyroom.
Olle Sauar är vd och storägare på Jollyroom.Foto:Press och TT.

Ett skyddsombud på nätbutiken Jollyroom känner stor oro för säkerheten på ett av bolagets lager i Göteborg. Risken är ”stor för katastrofala olyckor, i värsta fall dödsolyckor”, skriver ombudet i en begäran till Arbetsmiljöverket med krav på att skydden sätts in. 

Det rapporterar nyhetsbyrån Siren. 

Orsaken till olycksrisken uppges vara att genomfartsskydd för trucktrafiken saknas. Arbetarna på lagret har tidigare vänt sig till arbetsgivaren med krav på förbättrad säkerhet. 

Risken uppges vara 'stor för katastrofala olyckor i värsta fall dödsolyckor'.

Jollyroom har, enligt nyhetsbyrån Siren, bedömt att risken för ras är låg. De vill inte göra några stora investeringar i lokalen eftersom en flytt är planerad, enligt handlingar som skickats till Arbetsmiljöverket.

Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom, tonar ned situationen och säger att bolagets skyddsombud är ”lite oerfarna”. Hon betonar att bolaget vidtagit vissa åtgärder, och är öppen för att göra mer om det behövs.

Arbetsmiljöverket kommer hit den 30 januari.

”Vi har gjort vissa investeringar i syfte att minimera arbetsmoment vid höga lyft i stallagen, det vill säga de ställ där pallarna hamnar. Men detta är ett pågående ärende. Arbetsmiljöverket kommer hit den 30 januari för att säkerställa att vi gjort en korrekt riskanalys. Har de synpunkter är vi inte främmande för att göra fler investeringar, säkerheten kommer alltid först för oss”, säger hon.

Jollyroom, som är Nordens största nätbutik för barnprodukter, har nyligen hamnat i hetluften i ett annat ärende som rör falska reapriser. 

I november fälldes Jollyroom i Patent- och marknadsdomstolen och dömdes att betala 1,5 miljoner kronor i en marknadsstörningsavgift. Bolaget förbjöds då att påstå att de har reor på varor när priset inte är väsentligt lägre än det har varit tidigare.

I veckan, drygt en månad efter den förra domen, fälldes nätbutiken igen. Detta eftersom de använt uttryck som ”Allt ska bort!”, ”Shoppa utgående sortiment” och ”Gäller så långt lagret räcker” utan att priserna i kampanjen varit väsentligt lägre än de vanliga priserna. 

Patent- och marknadsdomstolen dömer därför Jollyroom att betala 3 miljoner kronor i vite.

Läs mer: Jollyroom får böter för påhittade reor: ”Lurar kunderna”

I fjol växte Jollyrooms omsättning med omkring 40 procent till 1,4 miljarder kronor.

Di Digital söker Jollyroom för en kommentar.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?