1515

Skräp-appen Tiptapp fyller på kassan och testar i London

Återvinnings-appen Tiptapp tar in nya miljoner när GP Bullhound ansluter sig till den redan namnstarka ägarlistan. Nu står en internationell expansion inför dörren, med tester i London.

Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander, medgrundare av Tiptapp.
Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander, medgrundare av Tiptapp.Foto:Pressbild

Tjänsten Tiptapp är ett slags Uber för bortforsling av skräp. I deras app kan användare lägga ut till exempel bråte, återvinningssopor och svårsålda prylar för upphämtning. Användaren bestämmer själv vad denne vill betala för servicen och på andra sidan finns upphämtare, andra privatpersoner, som kan nappa på de olika uppdragen.

Sedan tidigare har bolaget i två såddrundor plockat in runt 30 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Nu adderas ännu en namnstark aktör i form av riskkapitalbolaget GP Bullhound som investerar 10 Mkr i Tiptapp. Man köper både redan existerande och nyemitterade aktier i boalget.

”Vi har följt bolaget under några års tid. Det är en unik tjänst som rider på vågen av delningsekonomin. Det är ett format för framtiden. I takt med att fler får kännedom om Tiptapp är vi övertygade om att deras marknadsplats och försäljningsvolym kommer att öka i omfattning”, säger Robert Ahldin, partner på GP Bullhound, till Di Digital.

Tiptapp grundades under senhösten 2015 av it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander. 

Alltsedan dess har bolaget lagt mycket kraft vid att etablera tjänsten på allvar i Stockholmsområdet, även om den också går att använda i andra svenska städer.

”Tjänsten bygger ju på att få ett momentum och matcha utbudet med efterfrågan. Därför har vi lagt hela vår marknadsföringsbudget på Stockholm. Vi vill nå en kritisk massa av användare här och bevisa oss på vår hemmamarknad”, säger Tim Bjelkstam, medgrundare och vd på Tiptapp, till Di Digital.

Läs mer: Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster” 

Tim Bjelkstam beskriver bolagets tillväxt i Stockholm som stark och appen har för tillfället laddats ner 100 000 gånger i regionen. Varje månad genomförs det "ett par tusen transaktioner" genom Tiptapp i huvudstaden, enligt vd:n.

Numera kan hämtarna i Tiptapps app också agera bud mellan två adresser eller hjälpa till med hemleverans av möbler från butiker, vid sidan av återvinningen. 

”Det var användarnas behov som nästan tvingade in det här i appen. Vi ser stora affärsmöjligheter i att kunna lösa fler logistiska bekymmer för hushållen. Nu utmanar vi till viss del budbolag, tjänstebolag och flyttfirmor”, säger Tim Bjelkstam.

Läs mer: Avito-grundarna investerar i app som tar hand om ditt skräp 

Samtidigt har Tiptapp redan börjat smygstarta en internationell expansion. För tillfället pågår småskaliga tester av appen i London, Storbritannien, och planen är att sjösätta liknande projekt i fler europeiska storstäder under 2018.

”Sverige i sig kommer aldrig att räcka för att motivera affären och vår satsning. Vi kommer att behöva bygga upp en stor volymaffär för att Tiptapp ska bli ett lönsamt bolag. I Stockholm behöver vi nå en tio gånger så stor volym av transaktioner som nu för att enbart denna marknad ska bli lönsam”, säger Tim Bjelkstam.

Än så länge är intäkterna blygsamma för bolaget, som tar 10 procent av priset som sin ersättning vid varje transaktion i appen.

”Det kommer att dröja några år innan vi kan visa upp skrytsamma siffror på intäktssidan. Lönsamhetsmålet kommer vi medvetet att skjuta ännu längre fram i tiden, eftersom att våra resurser behöver gå till att växa på fler marknader”, säger Tim Bjelkstam. 

Läs mer: Skräpbolaget Tiptapp tar in 20 miljoner 

Robert Ahldin understryker att GP Bullhound kommer ha tålamod med sin investering. Tidigare har riskkapitalbolaget investerat i svenska techbolag som Avito, Klarna, Leo Vegas, Mathem och inte minst Spotify.

”Tiptapp är fortfarande ett relativt litet bolag och vi räknar med att det kommer att ta många år att bygga. Men vi tror väldigt mycket på grundarna, och bolaget har redan en imponerande och snabb tillväxt. Om Tiptapp fortsätter på inslagen väg så lär vi vilja investera mer kapital efterhand”, säger Robert Ahldin.

Redan under senhösten 2018 kan det bli aktuellt med en större a-runda för Tiptapps del. Då siktar man på att plocka in omkring 50 till 100 Mkr i ytterligare riskkapital, uppger Tim Bjelkstam.


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?