1515

Skräp-appen Tiptapp fyller på kassan och testar i London

Återvinnings-appen Tiptapp tar in nya miljoner när GP Bullhound ansluter sig till den redan namnstarka ägarlistan. Nu står en internationell expansion inför dörren, med tester i London.

Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander, medgrundare av Tiptapp.
Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander, medgrundare av Tiptapp.Foto:Pressbild

Tjänsten Tiptapp är ett slags Uber för bortforsling av skräp. I deras app kan användare lägga ut till exempel bråte, återvinningssopor och svårsålda prylar för upphämtning. Användaren bestämmer själv vad denne vill betala för servicen och på andra sidan finns upphämtare, andra privatpersoner, som kan nappa på de olika uppdragen.

Sedan tidigare har bolaget i två såddrundor plockat in runt 30 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Nu adderas ännu en namnstark aktör i form av riskkapitalbolaget GP Bullhound som investerar 10 Mkr i Tiptapp. Man köper både redan existerande och nyemitterade aktier i boalget.

”Vi har följt bolaget under några års tid. Det är en unik tjänst som rider på vågen av delningsekonomin. Det är ett format för framtiden. I takt med att fler får kännedom om Tiptapp är vi övertygade om att deras marknadsplats och försäljningsvolym kommer att öka i omfattning”, säger Robert Ahldin, partner på GP Bullhound, till Di Digital.

Tiptapp grundades under senhösten 2015 av it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander. 

Alltsedan dess har bolaget lagt mycket kraft vid att etablera tjänsten på allvar i Stockholmsområdet, även om den också går att använda i andra svenska städer.

”Tjänsten bygger ju på att få ett momentum och matcha utbudet med efterfrågan. Därför har vi lagt hela vår marknadsföringsbudget på Stockholm. Vi vill nå en kritisk massa av användare här och bevisa oss på vår hemmamarknad”, säger Tim Bjelkstam, medgrundare och vd på Tiptapp, till Di Digital.

Läs mer: Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster” 

Tim Bjelkstam beskriver bolagets tillväxt i Stockholm som stark och appen har för tillfället laddats ner 100 000 gånger i regionen. Varje månad genomförs det "ett par tusen transaktioner" genom Tiptapp i huvudstaden, enligt vd:n.

Numera kan hämtarna i Tiptapps app också agera bud mellan två adresser eller hjälpa till med hemleverans av möbler från butiker, vid sidan av återvinningen. 

”Det var användarnas behov som nästan tvingade in det här i appen. Vi ser stora affärsmöjligheter i att kunna lösa fler logistiska bekymmer för hushållen. Nu utmanar vi till viss del budbolag, tjänstebolag och flyttfirmor”, säger Tim Bjelkstam.

Läs mer: Avito-grundarna investerar i app som tar hand om ditt skräp 

Samtidigt har Tiptapp redan börjat smygstarta en internationell expansion. För tillfället pågår småskaliga tester av appen i London, Storbritannien, och planen är att sjösätta liknande projekt i fler europeiska storstäder under 2018.

”Sverige i sig kommer aldrig att räcka för att motivera affären och vår satsning. Vi kommer att behöva bygga upp en stor volymaffär för att Tiptapp ska bli ett lönsamt bolag. I Stockholm behöver vi nå en tio gånger så stor volym av transaktioner som nu för att enbart denna marknad ska bli lönsam”, säger Tim Bjelkstam.

Än så länge är intäkterna blygsamma för bolaget, som tar 10 procent av priset som sin ersättning vid varje transaktion i appen.

”Det kommer att dröja några år innan vi kan visa upp skrytsamma siffror på intäktssidan. Lönsamhetsmålet kommer vi medvetet att skjuta ännu längre fram i tiden, eftersom att våra resurser behöver gå till att växa på fler marknader”, säger Tim Bjelkstam. 

Läs mer: Skräpbolaget Tiptapp tar in 20 miljoner 

Robert Ahldin understryker att GP Bullhound kommer ha tålamod med sin investering. Tidigare har riskkapitalbolaget investerat i svenska techbolag som Avito, Klarna, Leo Vegas, Mathem och inte minst Spotify.

”Tiptapp är fortfarande ett relativt litet bolag och vi räknar med att det kommer att ta många år att bygga. Men vi tror väldigt mycket på grundarna, och bolaget har redan en imponerande och snabb tillväxt. Om Tiptapp fortsätter på inslagen väg så lär vi vilja investera mer kapital efterhand”, säger Robert Ahldin.

Redan under senhösten 2018 kan det bli aktuellt med en större a-runda för Tiptapps del. Då siktar man på att plocka in omkring 50 till 100 Mkr i ytterligare riskkapital, uppger Tim Bjelkstam.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?