1515
Annons

Skräddarsydd nyhetsbevakning tar in kapital

Nyhetsbevakaren Mynews tar in sin första investering för att lansera tjänsten Mynewsflash. Bakom investeringen står Preventic Group.

Gustav Ekberg, grundare av Mynews, Andreas Krohn, produktchef Mynews, Lukas Fryklund, vd Assistansbolaget/Preventic Group.
Gustav Ekberg, grundare av Mynews, Andreas Krohn, produktchef Mynews, Lukas Fryklund, vd Assistansbolaget/Preventic Group.

Mynews vänder sig främst till företag som vill bevaka nyhetsflödet inom sina specialområden eller bevaka vad som skrivs om det egna företaget. Med hjälp av en egenutvecklad teknik läser Mynews allt redaktionellt material i Norden. Genom en prenumerationsmodell skapar användaren en personlig nyhetsbevakning och får en notis när en artikel inom det givna ämnet publiceras. 

Lyssna: Digitalpodden om Startup Tour Malmö, Linas Matkasse mot börsen och Crunchfish-firande

”Vi läser allt från de stora tidningarna ner till minsta lokaltidning. Direkt när en artikel har publicerats så får användaren en notis”, säger Andreas Krohn, produktchef på Mynews.

Mynews, som grundats av Gustav Ekberg, var en del av Helsingborgsbaserade Thinks acceleratorprogram 2015. Tjänsten Mynewsflash ska lanseras i Sverige i januari 2017 och målet är att inom 24 månader bevaka och leverera alla nyheter i hela Europa till sina användare. 

Läs mer: Skåne spränger miljardvallen

”Tekniskt kan vi läsa alla nyheter i hela världen, men vi vill börja med att få upp den svenska affären”, säger Andreas Krohn.

För att finansiera lansering och fortsatt utveckling tar Mynews in 1,2 miljoner kronor från Helsingborgsbaserade Assistansbolaget och dess ägare Preventic Group. Förutom kapital så investerar Preventic Group lika mycket i resurser inom pr, ekonomi, juridik och marknadsföring. 

Helsingborgsbaserade Assistansbolaget säljer försäkringar inriktade på vägassistans. I stället för att försäkra bilen är det föraren som blir försäkrad. Tillsammans med ägarbolaget Preventic Group har man beslutat att återinvestera vinster i egna bolag och i startup-bolag i regionen. Förra året öronmärktes tre miljoner kronor i koncernen till investeringar i andra bolag och investeringen i Mynews är den första som görs.

"Vi tror på att bolag snabbt ska finansieras av sina kunder och vi har letat efter startups och entreprenörer som passar vår kravprofil, vilket gör att vi kan tillföra maximalt med värde. Vi vill gärna prata om ”kloka pengar”, där vi kan ge rätt entreprenör och affärsidé hela supporten med infrastruktur och aktivt ägarskap”, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget.

Förutom Mynews så finns bolag som Retriever, Notified och Opoint som också arbetar med mediebevakning och medieanalys.

”Vår styrka är att vi ger användaren väldigt stor frihet i sin bevakning”, säger Andreas Krohn. 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera