1515
Annons

Skräddarsydd nyhetsbevakning tar in kapital

Nyhetsbevakaren Mynews tar in sin första investering för att lansera tjänsten Mynewsflash. Bakom investeringen står Preventic Group.

Gustav Ekberg, grundare av Mynews, Andreas Krohn, produktchef Mynews, Lukas Fryklund, vd Assistansbolaget/Preventic Group.
Gustav Ekberg, grundare av Mynews, Andreas Krohn, produktchef Mynews, Lukas Fryklund, vd Assistansbolaget/Preventic Group.

Mynews vänder sig främst till företag som vill bevaka nyhetsflödet inom sina specialområden eller bevaka vad som skrivs om det egna företaget. Med hjälp av en egenutvecklad teknik läser Mynews allt redaktionellt material i Norden. Genom en prenumerationsmodell skapar användaren en personlig nyhetsbevakning och får en notis när en artikel inom det givna ämnet publiceras. 

Lyssna: Digitalpodden om Startup Tour Malmö, Linas Matkasse mot börsen och Crunchfish-firande

”Vi läser allt från de stora tidningarna ner till minsta lokaltidning. Direkt när en artikel har publicerats så får användaren en notis”, säger Andreas Krohn, produktchef på Mynews.

Mynews, som grundats av Gustav Ekberg, var en del av Helsingborgsbaserade Thinks acceleratorprogram 2015. Tjänsten Mynewsflash ska lanseras i Sverige i januari 2017 och målet är att inom 24 månader bevaka och leverera alla nyheter i hela Europa till sina användare. 

Läs mer: Skåne spränger miljardvallen

”Tekniskt kan vi läsa alla nyheter i hela världen, men vi vill börja med att få upp den svenska affären”, säger Andreas Krohn.

För att finansiera lansering och fortsatt utveckling tar Mynews in 1,2 miljoner kronor från Helsingborgsbaserade Assistansbolaget och dess ägare Preventic Group. Förutom kapital så investerar Preventic Group lika mycket i resurser inom pr, ekonomi, juridik och marknadsföring. 

Helsingborgsbaserade Assistansbolaget säljer försäkringar inriktade på vägassistans. I stället för att försäkra bilen är det föraren som blir försäkrad. Tillsammans med ägarbolaget Preventic Group har man beslutat att återinvestera vinster i egna bolag och i startup-bolag i regionen. Förra året öronmärktes tre miljoner kronor i koncernen till investeringar i andra bolag och investeringen i Mynews är den första som görs.

"Vi tror på att bolag snabbt ska finansieras av sina kunder och vi har letat efter startups och entreprenörer som passar vår kravprofil, vilket gör att vi kan tillföra maximalt med värde. Vi vill gärna prata om ”kloka pengar”, där vi kan ge rätt entreprenör och affärsidé hela supporten med infrastruktur och aktivt ägarskap”, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget.

Förutom Mynews så finns bolag som Retriever, Notified och Opoint som också arbetar med mediebevakning och medieanalys.

”Vår styrka är att vi ger användaren väldigt stor frihet i sin bevakning”, säger Andreas Krohn. 

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera