1515

Skövdebolag till First North – Hemberg och Apler med på noteringståget

Det Backing Minds-backade fintechbolaget Bricknode planerar notering på First North genom en nyemission. Bland kunderna finns fondbolaget East Capital och Nord Fondkommission och med på noteringståget finns profiler som Lena Apler och Claes Hemberg.

Claes Hemberg och Lena Apler investerar när  Bricknode går till First North.
Claes Hemberg och Lena Apler investerar när Bricknode går till First North.

Bricknode grundades 2010 och har ett 20-tal anställda med huvudkontor i Skövde. 

Bolaget erbjuder en molnbaserad tjänst för alla bolag som hanterar aktier, fonder, sparande och lån. Bolagets vd Stefan Willebrand beskriver Bricknode  som ”ett Minecraft för finansbranschen”. 

Bolaget har i dagsläget 23 kunder och runt 70.000 slutkunder som använder sig av systemet. I augusti kom det stora internationella genombrottet då man skrev avtal med den georgiska TBC Capital, en del av TBC Bank, för att starta upp en nätmäklartjänst. 

Andra kunder är fondbolaget East Capital, Nord Fondkommission och värderingstjänsten Kaptena, en tjänst som värderar onoterade aktier och beräknar hur mycket skatt som ska betalas.

”Vi har laddat sedan 2010 inför molnrevolutionen som kommer förändra finansbranschen i flera vågor”, säger Bricknodes vd Stefan Willebrand.
”Vi har laddat sedan 2010 inför molnrevolutionen som kommer förändra finansbranschen i flera vågor”, säger Bricknodes vd Stefan Willebrand.

Bolagets vd Stefan Willebrand säger att bolaget är något av pionjärer inom den så kallade saas-sektorn, mjukvara som prenumerationstjänst.

”Vi har laddat sedan 2010 inför molnrevolutionen som kommer förändra finansbranschen i flera vågor. När vi började var det många som tyckte det var otänkbart med molntjänster. Men allteftersom att bolag som Amazon höjt sin kvalitet så har det blivit mer accepterat”, menar han.

Erbjudandet består av en nyemission som väntas tillföra bolaget 30 miljoner kronor och bolaget värderas till 175 miljoner kronor före erbjudandet. Teckningsperioden pågår från den 22 oktober till den 1 november och första beräknade handelsdag är den 9 november.

67 procent av erbjudandet omfattas av ett teckningsåtagande från befintliga och externa investerare. Bland dessa finns namn som Backing Minds, som var med i bolagets senaste runda, Lena Apler, Claes Hemberg, Northern Capsek Ventures och Polynom Investment.

”Bricknode är en växande ryggrad i finansindustrin från startups till äldre finans i deras avgörande övergång till molntjänster. Här kan Bricknode hjälpa dem ta ett stort kliv i fråga om kundnöjdhet, säkerhet och lägre kostnader. Samtidigt som teknikutveckling snabbas på och styrelsen får mindre huvudvärk”, kommenterar Claes Hemberg. 

2020 omsatte bolaget 11,6 miljoner kronor och hade ett minusresultat på 0,82 miljoner kronor. Med noteringen och tillskottet växlar Bricknode upp ytterligare ett steg. Utöver huvudkontoret i Skövde har bolaget satt upp kontor i Stockholm och London, och nu väntar ytterligare internationell expansion.

”Under 2020 hade vi blivit en kassaflödespositiv verksamhet och bestämde oss för att takta upp då vi kunde bevisa en skalbarhet även under små volymer. Under det första halvåret 2021 har vi därför gjort en rejäl uppgradering i tillväxtfarten och växer med 45 procent på årsbasis. Vi har alltid haft internationella kunder men nu lägger vi krut på säljsidan”, säger Stefan Willebrand.

 

 

 

 

 

 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?