1515

Skolan som gör dig till kodare på tre månader

Utvecklare är en bristvara på många håll. I USA startar allt fler intensivkurser för folk som vill lära sig hacka kod. Di Digital besöker Hack Reactor i San Francisco, som har kallats ”ett Harvard för programmerare”.

Teamet som jobbar på programmeringsskolan Hack Reactor.
Teamet som jobbar på programmeringsskolan Hack Reactor.

(Di Digial/Silicon Valley) Går det att bli programmerare på tre månader? En utbildning som på universitetet tar tre-fyra år. Ja, i USA finns det i alla fall en rad så kallade coding bootcamps, läger för kodare, som spottar ur sig utvecklare var tolfte vecka. 

”Hack Reactors fyra grundare, alla ingenjörer, tror passionerat på att resultbaserad utbildning är den enda riktiga modellen för utbildning”, säger Caroline Esmurdoc, som är vd och rektor på Hack Reactor, en av de mer kända kraschkurserna i programmering. 

Trenden med bootcamps har pågått i några år och andra exempel på skolor är Hackbright Academy, Dev Bootcamp och Tradecraft. Totala antalet studenter som gick igenom programmeringskurser under 2015 förväntades vara över 16 000, enligt utbildningssajten Course Report. Vilket är mer än dubbelt så många jämfört med under 2014. 

Det råder febril verksamhet på Hack Reactor när Di Digital hälsar på. Skolan håller till på två våningar i en kontorsbyggnad i centrala San Francisco. På varje våningsplan sitter 80 personer och två tolvveckorsprogram pågår parallellt. De så kallade juniorerna, de som går första veckorna på programmet, jobbar två och två. Seniorerna sitter i större grupper och i mitten av lokalen har mentorerna, som hjälper studenterna, ett långbord.

“Det är jätteviktigt att de lär sig att jobba i team. Det är vad techindustrin vill ha”, säger Caroline Esmurdoc.

Hack Reactor

Hack Reactors vd och rektor Caroline Esmurdoc går runt på ett av Hack Reactors våningsplan. Här sitter 80 studenter och lär sig att programmera.

Hack Reactor har gott rykte och får hundratals ansökningar varje månad. Sedan starten 2012 har över 1 000 utvecklare tagit examen härifrån. De flesta studenterna är mellan 25 och 35 år och i snitt 15 procent är kvinnor.

”Vi ser till att du får ett jobb och hjälper dig också att söka ett. Efterfrågan av kvalificerade ingenjörer är långt större än vad universiteten producerar”, säger Caroline Esmurdoc.

Hon hävdar att 99 procent av Hack Reactors studenter får jobb efter utbildningen. Den kostar dock en rejäl slant - 17 780 dollar, motsvarande nära 150 000 kronor. Men det finns en stor motivationskraft, förutom ett jobb, och det är lönen. En utvecklare i Silicon Valley kan tjäna från 100 000 dollar om året, motsvarande 840 000 svenska kronor. 

Under rundvandringen på Hack Reactor möter vi en av skolans fyra grundare, Shawn Drost, i en av lokalerna. Han sitter och jobbar med initiativ i ett flyktingläger, som Hack Reactor bidrar till. När vi säger att artikeln är till en svensk tidning, säger Shawn Drost att han har sneglat på Sverige. 

”Det verkar dock som att det är svårt att ta betalt för utbildning där, i och med att universiteten är gratis”, säger han.

Än så länge har ingen svensk gått igenom Hack Reactor, men man har haft ett antal studenter från Europa, bland annat från Danmark och England.

Gloria Ma, Hack Reactor

Gloria Ma är student på Hack Reactor. Hon har en examen från Yale, men tyckte inte att hon lärde sig hur det funkar att jobba som utvecklare i praktiken.

Vi träffar Gloria Ma, från Bay Area, som är inne på sin sjunde vecka i utbildningen. Hon har en dataingenjörsexamen från Yale i bagaget, men kände sig inte färdig för att jobba som utvecklare.

“Utbildningen på Yale var väldigt akademisk och handlade inte om att bygga saker”, säger hon.

Därför sökte hon sig till Hack Reactor, men kom inte in första gången. Antagningen sker i två steg, genom ett intagningsprov och en intervju. Till skillnad från många av de andra programmeringsutbildningarna kräver Hack Reactor förkunskaper. Skolan erbjuder olika kurser via sin sajt och alla som sen lyckas komma in måste gå en förberedande kurs.

“Det har varit tuffa perioder under utbildningen, men jag har bra stöd från mina medstudenter och skolan. Jag kunde inte vara mer nöjd”, säger Gloria Ma.

Dagarna på Hack Reactor är långa. Studenterna är här från 9 på morgonen till 20 på kvällen, och det är ofta kvällsaktiviteter efter det. Gloria Ma håller just nu på med sitt examensarbete, som ska bli en app där man kan se till vilka ställen människor med olika specifika intressen går. Det kan till exempel handla om vilket kafé ett fan av ett visst lag brukar hänga.

“Alla grupperna i mitt program skriver kod i andra språk än det Hack Reactor har lärt ut”, säger Gloria Ma.

Hon, liksom andra studenter vi pratar med, beskriver det som att Hack Reactor går ut på att lära sig att lära. Att lära sig programmera oavsett språk, även om det är javascript på skolan, och att jobba i grupp med allt vad det innebär av kompromisser och problemlösning.

Gloria Mas mål efter utbildningen är att jobba kvar i tre månader som mentor. Sedan att få ett jobb på ett etablerat techbolag i Silicon Valley.

Hack Reactor går ut på att lära sig att lära.

En som snabbt fick jobb efter Hack Reactor är Joshua Newman. Han är utvecklare på Banjo i San Francisco, ett bolag som i realtid tar reda på vad som händer i världen genom att spåra digital signaler i olika sociala medier.

Joshua Newman är från England och pluggade på Irland när han fick nys om utbildningen genom en kompis. Han förberedde sig i tre-fyra månader innan han sökte och säger att det var svårt att komma in, men han lyckades på första försöket.

“Jag var bra på att skriva kod för mig själv, men hade ingen erfarenhet av att jobba i team”, säger han, i en intervju på telefon.

Hans mål är att jobba med artificiell intelligens och maskininlärning, och nu har han en position i teamet som håller på med dataanalys på Banjo.

“Jag hade förväntat mig att få göra supportjobb första året, men istället driver jag egna projekt och skriver egna produktionssystem”, säger Joshua Newman.

Han har jobbat på Banjo i åtta månader och säger att alla i hans klass har fått jobb som utvecklare eller startat något eget. 

“Jag är en aspierande entreprenör och det är fantastisk att ha ett så stort nätverk från skolan”, säger Joshua Newman.

En annan student från Hack Reactor som inte har kommit lika långt i jobbsökandet är Anna Rogers från England. Hon gick ut i början av januari i år och jobbar visserligen, men tillfälligt och än så länge inte som utvecklare. Men det har bara gått ett par månader och hon väntar på ett arbetsvisum för att kunna söka jobb på allvar.

“Det här är en dörröppnare in till en ny karriär”, säger Anna Rogers.


Fakta om programmeringsskolor i USA:

  • 66 procent av dem som har gått igenom intensivkurser i programmering har jobb som utvecklare. 
  • Snittdeltagaren är 31 år, har 7,6 års arbetslivserfarenhet, en kandidatexamen och har aldrig jobbat som programmerare tidigare.
  • I snitt är 36 procent av kursdeltagarna kvinnor, jämför med  jämfört med 14,1 procent på dataingenjörsprogrammen på universitetet. 

Källa: Course Report 2015


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?