1515

Skogsjätten ser textilåtervinning i industriell skala efter genombrott

Skogsjätten Södra har tagit fram en ny metod för att återvinna fibrer från blandmaterial och ge dem nytt liv, i nya kläder. ”Vi jobbar redan i industriell skala och behöver inte bygga någon ny fabrik”, säger Helena Claesson, projektledare på Södra.

Återvunna fibrer från Södras projekt och projektledaren Helena Claesson. Kollage.
Återvunna fibrer från Södras projekt och projektledaren Helena Claesson. Kollage.Foto:Press

Klädbranschen har den senaste tiden pekats ut som en riktig miljöbov. När textilier framställs går mängder med vatten och kemikalier åt – och när plaggen är uttjänta bränns de ofta upp.

Flera bolag runtom i världen arbetar med att på olika sätt förlänga livstiden på kläder eller i vissa fall ge dem ett helt nytt liv.

Di Digital har tidigare berättat om ett av dem: Startupbolaget Renewcell som med hjälp av 110 miljoner kronor i riskkapital från bland annat H&M och Kappahl gör ny textil av gamla kläder i en fabrik i Kristinehamn.

Nu meddelar skogindustrikoncernen Södra, som även är Sveriges största skogsägarförening, att de har nått ett genombrott i sitt eget arbete med att återvinna textilier som är gjorda av blandmaterial.

Med hjälp av ny teknik kan bolaget i industriell skala separera polyester från bomull, viskos eller Lyocell. De uppdelade fibrerna kan sedan användas för att få fram nya textilier.

Det här är världsunikt och kan möjliggöra att mer textilier återvinns i stället för att gå till förbränning, menar Södra.

”Det speciella är att vi kan ta hand om blandmaterial och inte har några begränsningar i polyesterhalten. Vi jobbar redan i industriell skala och behöver inte bygga någon ny fabrik utan kan justera befintliga anläggningar”, säger Helena Claesson, som har lett projektet på Södra.

Slutprodukten blir en sorts massaboll med fibrer som Södra säljer via sina vanliga kanaler till klädtillverkare i andra länder. Enligt Helena Claesson märks ingen kvalitetsskillnad på de återvunna fibrerna och andra.

Hon ser det som Södras bidrag till att göra textilbranschen cirkulär.

”Vi tillverkar pappersmassa också. Och där är återvinningen väldigt etablerad. Det vill vi att även återvinningen av textilier ska bli”, säger hon.

Produktionen sker på massabruket i Mörrum. För 2019 räknar man med en produktion på 30 ton. Målet på sikt är att skala upp till 25 000 ton fibrer årligen som kan blandas in i massatillverkningen.

Hur snabbt kan ni skala upp?

”Det beror på hur stora volymer råvara som finns där ute”, säger Helena Claesson och syftar med råvara på kasserade textilier i form av exempelvis lakan eller handdukar.

”Det är många många miljoner ton textilier som slängs varje år”, säger hon.

I dagsläget tar man dock inte emot kläder:

”Avfärgningsprocesser och sortering måste utvecklas innan det blir aktuellt.”

Läs även: Miljonregn över bolag som spårar kläder med blockkedjan 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?