1515

Skilsmässor och strider sätter techmiljarder i spinn

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz summerar veckans snackisar, delar skvallret från redaktionen och funderar över skilsmässor.

Jag älskar verkligen affärer, vilket är en fördel när man jobbar på Dagens industri. För två veckor sedan så rullade jag över nyhetschefsstolen till Di Digital – när reportrarna Fredrik, Jonas och Sven började prata om att de hade starka uppgifter från olika källor på hur Zound bereds för att säljas eller noteras så gick det genast som ett rus genom kroppen. Det är en klart kittlande historia där det svenskstartade hörlursbolaget nu värderas till flera miljarder samtidigt som det infekteras av en maktstrid.

Läs mer: Zounds miljardnotering rycker närmare – så högt värderas bolaget 

Läs mer: ”Uppköp av Zound mer troligt än notering” 

Ett annat hett bolag som många undrar var det ska ta vägen är Klarna. Kan det noteras eller säljas redan i år eller under nästa? Vår bild just nu är att Sebastian Siemiatkowski fortfarande är mycket fäst vid sitt bolag, vilket indikerar att han likt Daniel Ek hellre noterar än säljer. En före detta medarbetare beskriver honom som begåvad nog att göra "allas" jobb. Men som en miniversion av Elon Musk förväntar han sig att cheferna jobbar till sena kvällar och på helgerna när det behövs. Inte alltid lika "laid back" som han verkade på bilderna med Snoop från förra veckan, med andra ord.

Så fort det kommer tecken på Amazons eventuella intåg i Sverige så sätter det fart. När Amazon i december skulle ha en presskonferens för "två större tillkännagivanden" så fick det ordentligt spinn. Alla möjliga kontakter hörde av sig om undrade om jag visste vad det gällde. Andra medier kände sig dock rätt snopna när det visade sig handla om att Amazon Web Services öppnade i Sverige – en nyhet som Di Digital hade fått veta i förhand. 

Vi letar dock som alltid efter ny information om Amazon. Tråkigt nog säger en av våra tunga källor, en investerare med många e-handelsbolag i portföljen, att e-handelsjätten verkar ha lagt Sverige lite på is. Hen menar att Jeff Bezos är orolig inte bara för sin egen skilsmässa, utan även för EU:s stora separation. Amazongrundaren sägs vilja veta hur brexit slutar innan han drar igång fler storsatsningar inom EU. Dessutom lägger han mycket krut på Indien just nu där bolaget har ute över 1400 jobbannonser. Även Spotifys vd Daniel Ek funderar mycket på miljardnationen i öst. Lanseringen har dragit ut på tiden, men spås ändå ske innan sommaren. 

Läs mer: Spotify tecknar avtal med indiska T-Series 

Det är sällan en skilsmässa har börspåverkan. Men i Amazons fall så är frågan om Jeff Bezos hustru, MacKenzie Bezos, kommer att behålla aktierna eller om det skulle bli en tvångsförsäljning. Bodelningen skulle antagligen göra henne till världens rikaste kvinna, men peta Jeff Bezos från förstaplatsen bland världens mest förmögna män.

Detta för genast tankarna till vikten av att ha ett äktenskapsförord. Jag har hört ett antal entreprenörer berätta om hur tungt det kan bli vid en eventuell separation när bodelningen ska göras. Utan äktenskapsförord så måste de dela med sig av frukterna av sitt arbete med sitt ex. Något som det sägs att en tidigare Spotifychef fick erfara. Men äktenskapsförord brukar inte vara en lätt sak att ta upp med sin blivande bättre hälft när kärleken är i fokus.

Jag träffade också en svensk techprofil nyligen som är på väg att separera och nu spanar efter nytt boende. Hen frågade mig om det nu är läge att gå in och pruta på nyproducerade bostäder och om det finns chans att göra ett klipp. Intresset för bostadsmarknaden har klart seglat upp igen där ett viktigt trendbrott är att priset på nyproduktion nu är lägre än på andrahandsmarknaden i Stockholm. Det går också en del rykten om projekt i Hagastaden där det är mycket klagomål från de nyinflyttade och där bostadsutvecklaren försöker göra de boende nöjda med diverse gåvor för att minska risken för att bli stämd.  

Fastigheter ses traditionellt som en trygg investering då den brukar vara långsiktig och knuten till ett fast objekt. I veckan har vi uppmärksammat hur svenska småsparares pengar står på spel sedan de investerat via i fastighetsprojekt via Tessin. Låneplattformen har drabbats av flera konkurser och förseningar i återbetalningen till kunderna på upp till ett år. Vi lyfte även ämnet i senaste avsnittet av Digitalpodden som du kan lyssna på här. 

Ett av de konkursade fastighetsbolagen är Albert Hansson Fastigheter och Finans. Di Digital har tidigare rapporterat att 24 miljoner av svenska småsparares pengar nu står på spel. Något som dock verkar ha flugit under radarna är att en annan investerare i projektet, det börsnoterade kreditbolaget Trention, misstänker nu att det har skett flertalet oegentligheter. Trentions vd William Heigard kan inte ge fler detaljer om misstankarna i dagsläget, men uppger att man med hjälp av jurister nu utreder om ett brott har begåtts. Om så är fallet kommer bolaget anmäla Albert Hansson till Ekobrottsmyndigheten.

Hoppas du får en trevlig helg nu – själv ser jag redan fram emot måndag och vad för spännande saker som kommer dyka upp då. Tipsa oss gärna om heta scoop på digital@di.se.

Läs förra veckans Mitt i bruset om du missade den här: Skilsmässor och strider sätter techmiljarder i spinn 

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?