1515

Skidkungen om baksidan med Youtube-livet: ”Folk har campat utanför vårt hem”

Egen Youtubekanal, fastighetsprojekt på Bali, och delägarskap i allt från väskbolaget Douchebags till köp och hyr-sajten Yaytrade. Jon Olsson har bytt skidkarriären mot ett internationellt entreprenörsliv i jetsettempo – som även har sina baksidor.

Jon Olsson och fästmön Janni Déler pustar ut på ett privatflyg från Nice till Ibiza.
Jon Olsson och fästmön Janni Déler pustar ut på ett privatflyg från Nice till Ibiza.Foto:Pressbild

”Mitt mål är att hitta lugn och ro i livet. Jag försöker göra så lite jag kan. Men det är jag ganska dålig på”, skrattar Jon Olsson när Di Digital når honom på telefon från hans hem i Marbella.

Under torsdagen var det premiär för hans senaste projekt, lanseringen av hyr- och säljsajten Yaytrade. Sajten, där han och fästmön Janni Déler är medgrundare, kraschade redan 15 minuter efter start till följd av det stora intresset. 

”Det brukar bli så när vi lanserar saker. Vi får ju förslag om olika onlineidéer varje dag. Men jag kände att grundarna bakom Yaytrade fattat var världen är på väg 2017”, säger Jon Olsson. 

Läs mer: Jon Olssons hyr- och säljsajt kraschade 15 minuter efter start

Yaytrade beskrivs som en social marknadsplats som kombinerar köp, sälj, byten och uthyrning.

”Jag vet ju lite om hur sociala medier fungerar. Kan jag följa folk jag gillar och köpa deras saker så är det mycket roligare än att leta efter typ en blå väska på Blocket”, säger Jon Olsson som i dag har närmare en miljon följare på sin Youtubekanal.

Jon Olsson åker fortfarande skidor på hög nivå.
Jon Olsson åker fortfarande skidor på hög nivå.

Hans fästmö, mode- och livsstilsprofilen Janni Déler, har 1,2 miljoner följare på Instagram, mot Jons 850 000 följare på samma app.

"Hon har inte hållit på lika länge med Youtube, men hon slår mig på Instagram”, säger Jon Olsson. 

Som skidåkare var han främst känd för sina titlar inom friåkningens hissnande värld. Han tog guld i Winter X-Games i grenen ”big air” 2008 och har samlat på sig flera andra medaljer efter det. 

Men entreprenörslivet har hela tiden tickat på i bakgrunden. Han har bland annat anordnat big air-tävlingen ”Jon Olsson Invitational” i Åre sedan 2005 och även drivit tävlingsevenemanget Jon Olsson Super Sessions sedan 2008.

På resande fot. ”Min tvättmaskin är min största lyx i vardagen. Jag reser mycket och bär alltid runt på en massa smutstvätt”, säger Jon Olsson.
På resande fot. ”Min tvättmaskin är min största lyx i vardagen. Jag reser mycket och bär alltid runt på en massa smutstvätt”, säger Jon Olsson.

Men i fjol fasade han ut sina sista engagemang i skidbranschen.

”Vi gjorde skidevent i Åre i elva år. Men det tar mycket tid och jag tyckte det var skönt att göra något nytt. Jag åker fortfarande skidor på hög nivå, men jag har inte tävlat sen jag drog av korsbandet för 3-4 år sedan”, säger han. 

Idag försörjer sig Jon Olsson och Janni Déler delvis som "influencers"– det vill säga på annons- och sponsorintäkterna från sina Youtube- och Instagramkanaler. De investerar även tid och pengar i olika företag. Vid sidan av Yaytrade (NTL) är Jon även delägare i det norska väskbolaget Douchebags och har investerat i ett fastighetsprojekt på Bali.

”Jag tror jag är bra på är att förstå vad som skapar en viss känsla, ett första intryck hos besökaren eller användaren. Det gäller allt från skidevenemang till andra satsningar jag är med på", säger Jon Olsson.

Vidare engagerar sig han och Janni Déler i välgörande ändamål och var nyligen i Columbia för att hjälpa med byggandet av en skola som Jannis pappa Rickard Déler finansierat. 

”Att bära betong i åtta dagar var som meditation för mig. Man mår ju bra av sådant. Det är därför vi ger bort alla pengar från det vi säljer på Yaytrade till välgörenhet”, säger Jon Olsson.  

Det goda livet. Men alltid med en laptop eller mobil till hands. Livet som influencer har sitt pris.
Det goda livet. Men alltid med en laptop eller mobil till hands. Livet som influencer har sitt pris.

Trots alla framgångar har livet i rampljuset medfört vissa uppoffringar. 

”Vloggen på Youtube har gått bättre än jag någonsin kunnat ana. Men det har även varit utmanande. Vissa fans har, mer eller mindre, kampat utanför våra hem med kameror. I Marbella har vi därför valt att flytta till ett ställe i ett gated community. Man vill ju kunna gå ut utan att behöva titta genom fönstret och se om någon står på gatan”, säger Jon Olsson.

Fotnot: NTL-länken går till Nordic Tech List.


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?