1515

Skidkungen om baksidan med Youtube-livet: ”Folk har campat utanför vårt hem”

Egen Youtubekanal, fastighetsprojekt på Bali, och delägarskap i allt från väskbolaget Douchebags till köp och hyr-sajten Yaytrade. Jon Olsson har bytt skidkarriären mot ett internationellt entreprenörsliv i jetsettempo – som även har sina baksidor.

Jon Olsson och fästmön Janni Déler pustar ut på ett privatflyg från Nice till Ibiza.
Jon Olsson och fästmön Janni Déler pustar ut på ett privatflyg från Nice till Ibiza.Foto:Pressbild

”Mitt mål är att hitta lugn och ro i livet. Jag försöker göra så lite jag kan. Men det är jag ganska dålig på”, skrattar Jon Olsson när Di Digital når honom på telefon från hans hem i Marbella.

Under torsdagen var det premiär för hans senaste projekt, lanseringen av hyr- och säljsajten Yaytrade. Sajten, där han och fästmön Janni Déler är medgrundare, kraschade redan 15 minuter efter start till följd av det stora intresset. 

”Det brukar bli så när vi lanserar saker. Vi får ju förslag om olika onlineidéer varje dag. Men jag kände att grundarna bakom Yaytrade fattat var världen är på väg 2017”, säger Jon Olsson. 

Läs mer: Jon Olssons hyr- och säljsajt kraschade 15 minuter efter start

Yaytrade beskrivs som en social marknadsplats som kombinerar köp, sälj, byten och uthyrning.

”Jag vet ju lite om hur sociala medier fungerar. Kan jag följa folk jag gillar och köpa deras saker så är det mycket roligare än att leta efter typ en blå väska på Blocket”, säger Jon Olsson som i dag har närmare en miljon följare på sin Youtubekanal.

Jon Olsson åker fortfarande skidor på hög nivå.
Jon Olsson åker fortfarande skidor på hög nivå.

Hans fästmö, mode- och livsstilsprofilen Janni Déler, har 1,2 miljoner följare på Instagram, mot Jons 850 000 följare på samma app.

"Hon har inte hållit på lika länge med Youtube, men hon slår mig på Instagram”, säger Jon Olsson. 

Som skidåkare var han främst känd för sina titlar inom friåkningens hissnande värld. Han tog guld i Winter X-Games i grenen ”big air” 2008 och har samlat på sig flera andra medaljer efter det. 

Men entreprenörslivet har hela tiden tickat på i bakgrunden. Han har bland annat anordnat big air-tävlingen ”Jon Olsson Invitational” i Åre sedan 2005 och även drivit tävlingsevenemanget Jon Olsson Super Sessions sedan 2008.

På resande fot. ”Min tvättmaskin är min största lyx i vardagen. Jag reser mycket och bär alltid runt på en massa smutstvätt”, säger Jon Olsson.
På resande fot. ”Min tvättmaskin är min största lyx i vardagen. Jag reser mycket och bär alltid runt på en massa smutstvätt”, säger Jon Olsson.

Men i fjol fasade han ut sina sista engagemang i skidbranschen.

”Vi gjorde skidevent i Åre i elva år. Men det tar mycket tid och jag tyckte det var skönt att göra något nytt. Jag åker fortfarande skidor på hög nivå, men jag har inte tävlat sen jag drog av korsbandet för 3-4 år sedan”, säger han. 

Idag försörjer sig Jon Olsson och Janni Déler delvis som "influencers"– det vill säga på annons- och sponsorintäkterna från sina Youtube- och Instagramkanaler. De investerar även tid och pengar i olika företag. Vid sidan av Yaytrade (NTL) är Jon även delägare i det norska väskbolaget Douchebags och har investerat i ett fastighetsprojekt på Bali.

”Jag tror jag är bra på är att förstå vad som skapar en viss känsla, ett första intryck hos besökaren eller användaren. Det gäller allt från skidevenemang till andra satsningar jag är med på", säger Jon Olsson.

Vidare engagerar sig han och Janni Déler i välgörande ändamål och var nyligen i Columbia för att hjälpa med byggandet av en skola som Jannis pappa Rickard Déler finansierat. 

”Att bära betong i åtta dagar var som meditation för mig. Man mår ju bra av sådant. Det är därför vi ger bort alla pengar från det vi säljer på Yaytrade till välgörenhet”, säger Jon Olsson.  

Det goda livet. Men alltid med en laptop eller mobil till hands. Livet som influencer har sitt pris.
Det goda livet. Men alltid med en laptop eller mobil till hands. Livet som influencer har sitt pris.

Trots alla framgångar har livet i rampljuset medfört vissa uppoffringar. 

”Vloggen på Youtube har gått bättre än jag någonsin kunnat ana. Men det har även varit utmanande. Vissa fans har, mer eller mindre, kampat utanför våra hem med kameror. I Marbella har vi därför valt att flytta till ett ställe i ett gated community. Man vill ju kunna gå ut utan att behöva titta genom fönstret och se om någon står på gatan”, säger Jon Olsson.

Fotnot: NTL-länken går till Nordic Tech List.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?