1515

Skidåkaren Jon Olssons hyr- och säljsajt kraschade 15 minuter efter start

Skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler är medgrundare när hyr- och säljsajten Yaytrade ser dagens ljus. Sajten lanserades under torsdagen – men vurpade redan efter en kvart.  

Skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler säljer just nu sina kläder på hyr- och säljsajten Yaytrade, där de är medgrundare.
Skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler säljer just nu sina kläder på hyr- och säljsajten Yaytrade, där de är medgrundare.

Under veckan kunde Di Digital rapportera att köp- och säljsajten Usedby (NTL) växlar upp med friskt riskkapital. Sajten fokuserar främst på försäljning av finare second hand-kläder, ofta med kändisar som dragplåster.

Läs mer: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”

Nu står det klart att ännu en aktör hoppat på tåget. Det rör sig om sajten Yaytrade (NTL) som lanseras under fredagen. Starten gick både bättre, och sämre än väntat, enligt grundaren och vd:n David Knape. 

”Vi lanserade klockan 16:20 under torsdagen och fick tusen medlemmar redan under den första kvarten. Men sajten gick ner redan klockan 16:35! Den var nere i 10-15 minuter, men nu är den uppe igen! Det är ett roligt problem, men vi kommer behöva byta server under natten för att kunna hantera större volymer”, säger grundaren och vd:n David Knape när Di Digital når honom en timme efter lanseringen på torsdagskvällen. 

Yaytrades grundare Jon Berglund och David Knape.
Yaytrades grundare Jon Berglund och David Knape.Foto:Yaytrades

Yaytrade beskrivs som en marknadsplats som kombinerar köp, sälj, byten och uthyrning. 

”Många av funktionerna på Yaytrade känns igen från Instragram, Snapchat och Pinterest, både i form av det visuella och community-känslan. I förlängningen kommer användarna ges ännu större frihet att själva forma sin personliga store”, säger Jon Berglund, bolagets andra grundare som är ansvarig för produkt och marknad på Yaytrade.

Bolaget har än så länge tagit in cirka 4 miljoner kronor i riskkapital från Oscaria Capital och privata investerare. Målsättningen är att ta in ytterligare kapital i en a-runda under första kvartalet 2018.

Van vid snabba vurpor: Skidåkaren Jon Olsson när han är som bäst.
Van vid snabba vurpor: Skidåkaren Jon Olsson när han är som bäst.Foto:Yaytrade

Medgrundare till Yaytrade är även skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler. Paret har bland annat har stora följarskaror genom sin Youtubekanal och Instagramprofil och säger sig se Yaytrade som en mötesplats där följarna kan köpa både deras stilar och prylar.

”Jon Berglund och David Knape kom till oss för cirka ett år sen med en idé på en tjänst som jag länge saknat, där tjänsten dessutom har potential att bli internationell redan från start. Yaytrade handlar inte bara om att kunna sälja prylar – tanken är att det ska vara lika lätt att hitta en fotograf till ett nytt uppdrag som att sälja en bil”, säger Jon Olsson.

Janni Déler ser sajten som en möjlighet till förändrad livsstil.

”Jag har länge haft behovet av ett bra system för att inte fastna i ett slit- och slängbeteende. Saker jag bara hinner använda ett fåtal gånger får ett större och fortsatt värde i händerna på någon annan. I förlängningen är det här också ett sätt för oss att inspirera andra till att förverkliga sina affärsidéer, säger hon.

Läs mer: Skidkungen om baksidan med Youtube-livet: ”Folk har campat utanför vårt hem”

NTL-länkarna i texten går till databasen Nordic Tech List


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?