1515
Annons

Skellefteåbolaget tar in 16 miljoner – storsatsar på fotoböcker

Norrlandsbaserade Once Upon tar foton från mobilen tillbaka in i traditionella fotoalbum. Nu tar bolaget in nytt kapital för att fortsätta tillväxtresan.

Teamet på Once Upon.
Teamet på Once Upon.Foto:Patrick Degerman

Fotoboksbolaget Once Upon tar in 16 nya miljoner i en runda som ska få bolaget att fortsätta växa.

Once Upons app gör det möjligt för användare att skapa fotoböcker av mobilens kameraalbum för de som vill ha sina foton i klassisk, fysisk, form. Detta kan användarna göra tillsammans i ett gemensamt projekt.

”Vi vill att folk som har varit på en resa, möhippa eller kanske ett bröllop ska få chansen att skapa något fint tillsammans med minnen från upplevelsen. Med vår funktion behöver man inte längre skicka bilder mellan varandra utan alla bidrar med sina egna bilder och redigerar uppslag live direkt i boken”, säger Once Upons vd Lina Andersson i en kommentar.

Once Upons vd Lina Andersson.
Once Upons vd Lina Andersson.Foto:Magnus Lindqvist.

Leder rundan gör Spintop Ventures. 

”Bolaget har mycket starka nyckeltal som gör att det går att skala försäljningen effektivt. Samtidigt lägger teamet enormt stort fokus på att bygga användarupplevelsen. De har lyckats skapa en elegant och innovativ produkt som är enkel att använda”, säger Sami Niemi, partner på Spintop Ventures i en kommentar.

Förutom Spintop Ventures går även Partnerinvest Norr och Treac Innovation med i rundan. En rad tidigare ägare skjuter också till kapital.

”Spintop Ventures och existerande ägare tror väldigt mycket på det vi gör och går nu in med det här kapitalet för expansion”, säger Lina Andersson.

Once Upon, som grundades så sent som 2016, var ett av bolagen som var med i Di Digitals Startup Tour under 2018. Bolaget medverkade i deltävlingen i Luleå.

I september går Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.  

Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu!

Läs mer: Anmäl dig nu till Health Tech Pitch Day 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera