1515

Skatteverkets nota för Airbnb-fuskarna: 15 miljoner kronor

Skatteverket har i flera år granskat oredovisade inkomster hos svenska Airbnb-värdar. Nu står det klart att notan för fusket uppgår till nästan 15 miljoner kronor.

Henrik Kisterud, rikssamordnare för oredovisade inkomster på Skatteverket.
Henrik Kisterud, rikssamordnare för oredovisade inkomster på Skatteverket.Foto:Press och Kenny Bengtsson, TT

Nyligen kom förmedlingsplattformen Airbnb överrens med skattemyndigheterna i Danmark om att automatiskt börja rapportera in sina värdars hyresintäkter och uthyrningsdagar. Det är det första avtalet i sitt slag och systemet väntas vara igång om tre år, i syfte att förenkla för användarna att göra rätt för sig i deklarationen.

Även i Sverige forsätter Airnbnb att växa i popularitet. Enligt bolaget självt hyrde 180 000 gäster in sig i lägenheter i Stockholm under 2017, där den genomsnittlige uthyraren fick in 23 000 kronor om året.

Men något avtal med myndigheterna har hittills inte varit på tapeten i Sverige. I stället har Skatteverket sedan hösten 2016 bedrivit en punktinsats för att upptäcka oredovisade inkomster på olika plattformar inom delningsekonomin.

Läs mer: Så ska Airbnb locka en miljard gäster om tio år

Hittills har myndigheten fattat ungefär 350 beslut mot privatpersoner som undvikt att betala rätt skatt på sin uthyrning via Airbnb, kan Di Digital berätta. Fram till mars 2018 har svenskar upptaxerats med totalt 12 miljoner kronor och dessutom påförts straffskatter på ytterligare 2,8 Mkr.

Den särskilda insatsen förväntas fortsätta året ut och troligtvis även över 2019, även om något beslut ännu inte är fattat, enligt Henrik Kisterud, rikssamordnare för oredovisade inkomster på Skatteverket.

”Det är fullt möjligt att behovet av fortsatta kontroller finns, men det är en bedömningsfråga. De allra flesta gör redan rätt för sig. Sedan finns det en okunskap där vissa inte känner till reglerna om att man måste deklarera, liksom en tredje grupp som helt enkelt chansar och hoppas på att inte bli upptäckta”, säger han.

Läs mer: Skatteverket om fusket med Airbnb: "Vi har blivit vassare"  

Förra sommaren var besluten allra flest. Då bötfälldes och upptaxerades 95 Airnbnb-värdar med 4 Mkr på bara fyra månader. Sedan dess har dock takten avtagit något hos Skatteverket.

Mellan augusti i fjol och mars 2018 har myndigheten fått cirka 30 beslut på plats, enligt den senaste statistiken från Skatteverket, där myndigheten höjt skatten och påfört böter om cirka 1 Mkr.

”Men jag skulle rimligtvis tro att vi har minst 50 ytterligare beslut på plats bara sedan i mars, så statistiken är inte helt rättvis. Vi arbetar fortfarande i ett mycket högt tempo med våra kontroller”, säger Henrik Kisterud.

Skatteverket tillåter ett schablonavdrag på 40 000 kronor på inkomster från uthyrning, samt avdrag motsvarande lägenhetens månadsavgift per uthyrningsdag. Belopp över detta beskattas som kapitalinkomst, något som många användare av tjänsten alltså struntar i att redovisa.

Läs mer: Airbnb växer snabbt i Sverige – men betalar ingen bolagsskatt 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?