1515

Skatteverket ökar jakten på kryptohandlare

Skatteverket startade förra året hundratals utredningar mot personer som handlat med kryptovalutor. Men myndigheten tror bara det är en bråkdel och skärper därför kontrollen kring kryptovalutor men även influerare.

Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket.
Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket.

Antalet personer som redovisade handel i kryptovalutor ökade stort under förra året. 

”3000 personer redovisade kryptohandel i sin deklaration i sin 2018. Det var en tiodubbling jämfört med inkomstdeklarationen 2017. De här personerna deklarerade en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor”, säger Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket. 

Di Digital har tidigare rapporterat bland annat om fallet med Linus Dunkers som har fått en skattesmäll på 4,1 miljoner kronor efter hans bitcoinhandel.

Läs mer: Bitcoinhandlare åker på rejäl skattesmäll 

Även om antalet personer som har tagit upp kryptohandel i sin deklaration har ökat så är det enligt Henrik Kisterud mångdubbelt fler som inte har gjort det. Genom att hämta information från olika handelsplatser kan de se att det är många som undgår att betala skatt för sin handel. 

”De uppgifter vi har fått in där indikerar att det är ytterligare tiotusentals personer som på ett eller annat sätt handlar med kryptovalutor. Vi förväntar oss att det kommer vara betydligt fler som redovisar sin handel i årets deklaration”, säger Henrik Kisterud. 

Under 2018 startade Skatteverket runt 400 utredningar gällande handel i kryptovalutor. Där kunde de se många oredovisade inkomster, det handlade bland annat om för lite underlag om anskaffningskostnaderna av valutan. I några enskilda fall har Skatteverket dessutom ansett att handeln som har bedrivits varit en form av växlingsverksamhet och att man då uppfyller kriterierna för näringsverksamhet. 

”Det finns en del som säger att det är krångligt att redovisa eller att man kanske inte har underlagen sparade. Det kan även vara besvärligt att få ut bra underlag från marknadsplatserna. Vi hoppas på att branschen kommer göra det enklare att få tillgång till bra underlag”, säger Henrik Kisterud till Di.

Läs mer: Man sålde bitcoin svart – upptaxeras med 10 miljoner 

Värdet på kryptovalutorna minskade under 2018. Detta gör att Skatteverket förväntar sig en hel del redovisade förluster på deklarationerna i år, och här finns det en del att tänka på enligt Henrik Kisterud. 

”Förlusterna är inte fullt ut avdragsgilla och ska kvoteras till 70 procent. För att man ska kunna göra avdrag för förluster ska man kunna styrka både köp- och försäljningsunderlag. Anskaffningskostnaden får inte beräknas i den så kallade schablonmetoden med 20 procent”, säger han. 

En annan nyhet som Skatteverket presenterade är att de kommer att öka bevakningen av influerare och hur de skattar för de prylar som de kan få ta emot i marknadsföringssyfte. De beskriver marknadsföringen genom influerare som en växande bransch och de har upptäckt att det är många som inte betalar skatt på rätt sätt. 

”Vi har under 2018 fått in fler frågor om vad som egentligen gäller och hur saker ska redovisas. Vi har sett att det finns en okunskap, speciellt bland företag som ger ut produkter och tjänster till ett lite större värde”, säger Henrik Kisterud. 

Skatteverket fokuserar inte på de allra största personligheterna, då de oftast bedriver verksamhet i egna bolag. Istället handlar det om mindre influerare som ska skatta på A-sedeln. Här har nämligen även företagen skyldigheten att betala sociala avgifter, oavsett om det gäller kontant betalning eller i form av produkter eller tjänster. 

”Vår syn här är att det här är en form av ersättning för utfört arbete på samma sätt som man får en kontant ersättning. Då är det skattepliktigt och ingen skillnad mot om man fått kontant ersättning. Det är en viktig fråga för branschen och de måste anpassa sina arbetssätt så att det blir rätt från början. Detta är extra viktigt när många av dem jobbar med väldigt unga personer”, säger Henrik Kisterud. 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?